woensdag 30 maart 2016

China gaat gehoorzaamheid bij zijn burgers gamificeren!?

Allereerst, gamificatie? Gamificatie is het incorporeren van elementen uit games (zoals leaderboards, levels, ervaringspunten, achievements, competitie, coöperatie, verhaallijnen, avatars, ...) in wat je maar wilt. Bijvoorbeeld in het onderwijs proberen sommige leerkrachten gamificatie in hun lessen toe te passen door deze elementen in hun lessen te brengen om onder andere de motivatie van de leerlingen te verhogen. Het gaat er dus niet om dat de leerlingen een spel spelen en daaruit leren (= "serieus gaming"), maar wel dat leerlingen tijdens het maken van oefeningen een level stijgen als ze genoeg punten hebben verzameld bijvoorbeeld. Maar wat is dan de link met onderwijstechnologie? Wel, zonder technologie zou het praktisch niet mogelijk zijn om de levels, ervaringspunten, ... bij te houden van honderden leerlingen.

Maar gamificatie kan in meerdere gebieden gebruikt worden dan enkel in het onderwijs. En zo komen we bij wat China probeert in te voeren, namelijk sociale credits. Een mogelijke vorm van deze credits zijn "Sesame Credits" (niet te verwarren met Credit Sesame). Sesame credits zijn een soort puntensysteem die de Chinese overheid zou kunnen gebruiken om zijn burgers te beoordelen. Ben je een goede, gehoorzame burger die bijdraagt aan de Chinese maatschappij en economie, dan heb je een hoge score. Ben je het tegenovergestelde, dan heb je een lage score. Dit systeem is voorlopig nog vrijblijvend, maar een gelijkaardig systeem zou verplicht kunnen worden in 2020. Daarbij komt ook nog dat personen met een hoge score ook enkele voordelen kunnen genieten. Kortweg, sesame credits zorgen voor een manier om burgers te motiveren om het goede voorbeeld te tonen met behulp van competitie en beloningen. Niets mis mee, of toch?

Voorlopig zijn er geen straffen op het hebben van een te lage score. Personen in deze situatie zouden zich er dus niets van kunnen aantrekken op het eerste zicht. Maar de realiteit is anders, aangezien je score beïnvloed wordt door de score van je vrienden. Met andere woorden, de kans op sociale druk is groot. Daarnaast wordt je privéleven voor een deel openbaar gemaakt door deze scores, aangezien deze bijvoorbeeld ook rekening kan houden met je inkomen en aankopen.

Nu, het is nog niet zeker of zo'n systeem wel degelijk zal gebruikt worden door de Chinese overheid. De Chinese overheid is momenteel nog aan het zoeken en bestaande systemen in bedrijven aan het overlopen, waaronder Sesame credits. Maar dit toont wel aan dat er een vorm van "Dark Side" hangt aan gamificatie.

In dit youtube-filmpje wordt op een makkelijk verstaanbare manier over dit onderwerp gesproken (Let wel! In dat filmpje gaan ze ervan uit dat de Chinese overheid Sesame credits zal gebruiken, wat niet het geval is. Op vlak van feiten is dit filmpje dus niet helemaal betrouwbaar, maar het geeft wel een "Wat als ..." beeld en wijst ook nog eens op de gevaren van gamificatie): https://www.youtube.com/watch?v=lHcTKWiZ8sI.

Artikel: http://www.bbc.com/news/world-asia-china-34592186.

Ikzelf game heel veel (nu met de tijdsdruk in de lerarenopleiding al wat minder :p ). En ik zou ook graag gamificatie toepassen in mijn lessen. Toen ik dit nieuw over sociale credits in China hoorde, dacht ik: "Das tof!". Maar na wat langer nadenken en wat opzoekingen krijg ik toch twijfels over dit systeem. Gamificatie lijkt mij een geweldige manier om leerlingen of mensen in het algemeen te motiveren. Eén van de gevaren zit hem in waartoe je mensen wilt motiveren.
Bijvoorbeeld: stel dat McDonalds of een andere fastfoodketen zo'n puntensysteem zou invoeren. Hoe meer je hun producten consumeert, hoe hoger je score en hoe meer kans je maakt op bepaalde prijzen. Duidelijk voordelig voor de fastfoodketen, zeer nadelig voor volksgezondheid. (Dit is slechts een zeer simpel voorbeeld en ik betwijfel of onze regering dit ook zomaar zal toelaten, maar het toont weer de gevaren.)

Als we willen gamificatie in onze lessen te gebruiken, lijkt het mij verstandig om toch eerst stil te staan bij wat en hoe we willen motiveren bij onze leerlingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen