tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post1726680819175899643..comments2023-05-20T11:13:33.153+02:00Comments on Onderwijstechnologie VUB: Videoanalyse - videofeedback in de les lichamelijke opvoeding?!Bruno Van Bogaerthttp://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-33217135761310457162013-04-30T11:09:56.111+02:002013-04-30T11:09:56.111+02:00Als L.O.-leerkracht vind ik dit een interessant ar...Als L.O.-leerkracht vind ik dit een interessant artikel, ook de reacties zijn verrassend. Ik had er bij het lezen van het artikel niet bij stilgestaan dat één van de mogelijke voordelen zou kunnen zijn dat de leerkracht minder fysiek contact met de leerlingen heeft bij gebruik van video-feedback. Persoonlijk vind ik dit geen voordeel, elke leerkracht/opvoeder moet in elke les gepast omgaan met fysiek contact. Misbruik hiervan ligt vaak niet in de hoeveelheid van het fysieke contact, maar wel in ongepast contact.<br />Dichter aanleunend bij dit artikel, het gebruik van videofeedback kan zeker tijdens specifieke sportlessen een meerwaarde zijn. Het zien van een correcte beweging, en die vergelijken met je eigen uitgevoerde beweging is zeker een interessant hulpmiddel. Voor een hoger niveau topsport/universiteit is het bijkomend gebruik van bewegingsanalyse ook al bijna een must.<br />Zoals al eerder gemeld is het gebruik van videofeedback niet gemakkelijk haalbaar voor alle onderwijsgroepen. Bijvoorbeeld lager onderwijs met grote klassen(tijdsgebrek), buitengewoon onderwijs met zwakbegaafde kinderen die niet zelfstandig werken(extra leerkracht nodig om te filmen), de nodige infrastructuur + materiaal moet voorhandig zijn. <br />Een laatste puntje waar men ook op moet letten is dat de ouders de toestemming moeten geven om beeldmateriaal van hun kinderen te laten maken.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/00935333551118611692noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-32601412200021535772013-04-29T18:07:18.062+02:002013-04-29T18:07:18.062+02:00Ik ben het zeker eens met jullie dat lichamelijk c...Ik ben het zeker eens met jullie dat lichamelijk contact niet te vermijden valt tijdens lessen lichamelijke opleiding. En inderdaad, zoals Nils aangeeft, met een degelijk en duidelijk beleid rond het gebruik en de verspreiding van materiaal - maar ook natuurlijk rond gepast lichamelijk contact - hoeft er helemaal geen ruimte te zijn voor paniekzaaierij. <br /><br />Mijn punt was inderdaad vooral dat leerkrachten nu voorzichtiger moeten zijn dan vroeger als het aankomt op lichamelijk contact. Geruchten ontstaan immers heel snel en dan kan de situatie soms niet meer rechtgetrokken worden. Maar goed, dit is allemaal bijzaak en naast de kwestie. :) Ik ben het in ieder geval eens met Nils dat je gelijk hebt met je analyse en reflectie.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/02424830066959883629noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-11388851815188267162013-04-29T17:01:00.414+02:002013-04-29T17:01:00.414+02:00Binnen mijn werk als kinesitherapeut binnen de top...Binnen mijn werk als kinesitherapeut binnen de topsportschool maken wij ook gebruik van video-analyse voor letselpreventie zowel in het water als op het land (droogtraining/houdingstraining/krachttraining). Hierbij zijn de atleten meestal in korte shortjes of onderbroek. Dit is noodzakelijk om op een correcte manier de bewegingen te analyseren. In mijn ogen valt dit niet onder paniekzaaierij wanneer er een degelijk beleid is rond het gebruik en de verspreiding van het materiaal. <br />Ook wil ik kort even aanhalen dat er inderdaad geen speciale software nodig is om met film en beeldmateriaal te werken. Een degelijke camera is in de meeste gevallen voldoende om de beelden te analyseren. <br />Vincent heeft in mijn ogen volledig gelijk in zijn analyse en reflectie.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/02865523198877516777noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-3368622776020178972013-04-28T20:52:27.969+02:002013-04-28T20:52:27.969+02:00Ik vind dat inderdaad toch wat paniekzaaierij.
L...Ik vind dat inderdaad toch wat paniekzaaierij. <br /><br />Lichamelijk contact is nu eenmaal een onderdeel van de les lichamelijke opvoeding. Het is aan de leerkracht om dit contact te beperken tot effectieve momenten waar het veiliger en aangewezen is om hulp te bieden. Van de leerkracht wordt ook verwacht dat hij de leerlingen elkaar laat helpen indien mogelijk, aangezien dit in de eindtermen vermeld staat. <br /><br />Ik denk ook niet dat je door videoanalyse te gebruiken geen helper meer nodig hebt bij een handstand doorrollen. <br /><br />Maar ik snap wel je punt dat de leerkracht voorzichtiger moet omgaan met lichamelijk contact bij de leerlingen in vergelijking met vroeger. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13846598047429213815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-69743947847790895452013-04-25T13:17:41.351+02:002013-04-25T13:17:41.351+02:00Ik ga akkoord met jullie opmerkingen; lijkt me ind...Ik ga akkoord met jullie opmerkingen; lijkt me inderdaad een relatief eenvoudige manier om bepaalde leerprocessen te vergemakkelijken en te versnellen. Het gebruik van videofeedback of videoanalyse valt in zekere zin te vergelijken met het gebruik van spiegels in sportscholen en balletzalen - hoewel je daarbij natuurlijk het voordeel niet hebt dat je het beeld kan vastzetten of terugspoelen. Maar toch, als je je eigen lichaam kan bekijken, leer je nu eenmaal vaak meer bij over de bewegingen die je maakt. <br />Daarnaast lijkt het me ook voor bepaalde situaties in het buitengewoon onderwijs een handige toepassing. Niet alleen voor sportlessen of tijdens sessies om motorische vaardigheden te verbeteren, maar ook in het algemeen om bepaalde sociale vaardigheden te verbeteren. Men gebruikt nu vaak al spiegels om het (zelf)bewustzijn en zelfconcept van (zwaar) mentaal gehandicapte kinderen te verhogen, dus dit ligt in zekere zin in het verlengde hiervan.<br />Ten slotte nog een heel praktisch voordeel van het gebruik van videoanalyse en -feedback tijdens lessen lichamelijke opvoeding: het fysiek contact tussen leerkracht en leerling kan op deze manier ook verminderd worden. Dat komt misschien over als overdreven paniekzaaierij, maar tegenwoordig is er niet zoveel meer nodig om de aanrakingen van de behulpzame leerkracht die uitlegt hoe je van handstand naar koprol moet, verkeerd te interpreteren. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/02424830066959883629noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-65353195269878456592013-04-23T12:50:19.432+02:002013-04-23T12:50:19.432+02:00Inderdaad interessant.
Maar dan spreek je niet ec...Inderdaad interessant. <br />Maar dan spreek je niet echt van de "technologie toepassen", maar van de leerkracht filmen, wat ook interessant is natuurlijk! Bij de leerlingen ging het over effectief de sporttechnische houdingen en bewegingen analyseren, stopzetten, vertragen en vergelijken. <br />Maar inderdaad, gewoon je camera opstellen, je les filmen en achteraf bekijken lijkt me zeker ook nuttig. Je hebt er niemand voor nodig en je ziet dan dingen die je anders niet zouden opvallen. <br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13846598047429213815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-42848036985334817322013-04-23T10:41:50.834+02:002013-04-23T10:41:50.834+02:00Waarom deze technologie niet eens toepassen op de ...Waarom deze technologie niet eens toepassen op de leerkracht en zijn manier/kwaliteit van lesgeven en klasmanagement. Beginnende leerkrachten klagen soms over het ontbreken van enige feedback op hun onderwijsprestaties, omdat de mentor geen tijd heeft, of omdat er geen mentor is. Op deze manier zou hij collega`s kunnen vragen de video te bekijken en feedback te geven. Hier zouden interessante discussies en leermomenten kunnen ontstaan tussen leerkrachten: `waarom doe je dit zus of zo...`.Leslie Ampehttps://www.blogger.com/profile/05129508458251691696noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-61422836786745631052013-04-18T10:25:33.081+02:002013-04-18T10:25:33.081+02:00Zeer interessant artikel en blog. In mijn vrije ti...Zeer interessant artikel en blog. In mijn vrije tijd geef ik gymnastiekles. Ik kan me best voorstellen dat dit bij vele leerlingen kan helpen om hun bewegingen beter te kunnen analyseren. Zeker bij de gegeven doelgroep, die het moeilijk hebben om zichzelf uit te drukken. Het is immers al langer aangetoond dat visuele prikkels een extra bijdrage zijn bij het leren (dual channel assumptie). Ook het idee om daarbij Timewrap te gebruiken is leuk. Op hoger niveau gaan bewegingen vaak zo snel (denk maar aan salto's en dergelijke) dat het moeilijk wordt voor leerlingen om te weten wat ze exact doen met hun lichaam. Door de beweging mooi op te delen wordt dit veel overzichtelijker voor de leerlingen. <br />Een extra pluspunt is dat je als leerkracht niet alles zelf meer moet voordoen, je kan een goed voorbeeld vinden bij je leerlingen en dit opnemen!<br />Anonymousnoreply@blogger.com