tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post1786382859359978569..comments2023-05-20T11:13:33.153+02:00Comments on Onderwijstechnologie VUB: De opmars van smartphones in de klasBruno Van Bogaerthttp://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-34468633434890004742015-08-14T16:25:25.444+02:002015-08-14T16:25:25.444+02:00Van Shakespeare gesproken, ik las recent een inter...Van Shakespeare gesproken, ik las recent een interessant artikel over de blijkbaar ook al ontembare aanwezigheid van de smartphones tijdens theatervoorstellingen, om te filmen bijvoorbeeld: Sommige theatermakers spelen er op in, andere huiveren erbij en aarzelen niet om een sterk statement te maken: "Als we het moment in het theater reproduceren, dan doden we het".<br /> <br />Hetzelfde gebeurt regelmatig bij popconcerten. Net zoals er mensen zijn voor wie 'de foto's' van een vakantie blijkbaar het doel zijn in plaats van het genieten van het moment is dat ook dikwijls het geval tijdens popconcerten, het gaat helemaal niet meer om het moment waarin de artiest de toeschouwer elkaar ontmoeten, maar veeleer om een 'sociaal' evenement waar iedereen met zijn foon moet zwaaien. Ik kijk er regelmatig meewarig naar en vraag me af waar we naartoe gaan met dit soort onkritische leeghoofdigheid. Versta me niet verkeerd, ik ben er zelf ook al deel van, het overkomt me zelf ook, maar ik voel me er toch wat ongemakkelijk bij.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-65348174805222355822015-04-02T21:22:17.448+02:002015-04-02T21:22:17.448+02:00Ik maak me geen illusies: tijdens mijn lessen word...Ik maak me geen illusies: tijdens mijn lessen wordt er ongetwijfeld op de smartphone getokkeld. Is dat noodzakelijk negatief? In de eerste plaats moet ik maar zorgen dat mijn lessen boeiend genoeg zijn, maar daarnaast weet ik ook dat het ook niet eenvoudig is om een heel lesuur geconcentreerd te luisteren. <br /><br />Denk nu niet dat ik het leuk vind wanneer ze massaal onderling twitteren. Maar ik heb al meerdere malen reacties gekregen in de trend: 'Jamaar u zegt dit en op internet vind ik dat?'. En dat vind ik echt wel positief! Het toont aan dat je toehoorders kritisch en geïnteresserd zijn, en het geeft mogelijkheid tot debat. <br /><br />Een tweede voordeel van de smartphone, vind ik het fototoestel. Wanneer we op excursie gaan, verbaast het me hoe weinig foto's studenten nemen van planten en dieren die ze moeten kennen, hoewel er genoeg apps bestaan waarmee je direct je foto kan annoteren. Persoonlijk vind ik dat een geweldige methode, maar ik zie studenten hun smartphone dan juist veel te weinig gebruiken. Terwijl ze dan weer wel foto’s nemen van dingen die gewoon op internet te vinden zijn.<br /><br />Het is dus een en-en verhaal. Er zijn mogelijkheden binnen de les, en het resoluut verbieden leidt volgens mij nergens toe. Echter, als leerkracht moet je ook je grenzen stellen: tijdens een test? no-way! Foto's trekken? Prima, maar zorg dat eerst je tekeningen compleet zijn. <br /><br />Een verbod, zoals de New Yorkse scholen hadden, lijkt mij veeleer een ontkenning van de moderne realiteit, dan je leerlingen leren hoe er met om te gaan. Wanneer je smartphones toelaat én grenzen stelt, ben je ook in staat om hen een smartphone-etiquette mee te geven, eerder dan wanneer je ze gewoon verbiedt. Zo leer je hen bijvoorbeeld dat het not done is om tijdens de presentatie van een medeleerling, je facebooklikes even te checken. Daarnaast vind ik het niet zo'n probleem dat mensen op de trein massaal smartphonen: ik doe zelf lustig mee door elke dag mijn krant op tablet of smartphone te lezen, en zie daarin geen enkel verschil met mensen die hun papieren krant meenemen of hun boek lezen.<br /><br />Waar ik je wel in volg, is dat het elitair is. Hoewel een basis-smartphone, ondertussen een iet of wat democratische prijs bereikt heeft, kan je kinderen echt niet verplichten om zo'n toestel aan te kopen. Bovendien zijn er ongetwijfeld ook ouders die hun kind liever niet met een smartphone zien rondlopen, en dat is nog altijd hun goed recht. Wanneer je dus smartphones in de klas toestaat, moet je zorgen dat je het op zo'n manier doet dat leerlingen die er geen hebben/willen, niet benadeeld worden. En dat lijkt me een moeilijkere oefening dan hoe je als leerkracht omgaat met het gebruik van smartphones in de klas.<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16631941318833550586noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-82662584505445290722015-03-31T22:12:23.487+02:002015-03-31T22:12:23.487+02:00Dag Jennifer,
Je inhoud is goed. Ik zou echter me...Dag Jennifer,<br /><br />Je inhoud is goed. Ik zou echter meer alinea's en witregels gebruiken zodat het artikel aantrekkelijker oogt en leest. <br />De inhoud van de laatste zin verwoord je als een waarheid, terwijl dit geen zekerheid is. <br />Ook zou ik oppassen met je statements te laten afwegen naar de negatieve kant. Je zegt dat smartphones de socialisatie afremt, maar school is net een goede plaats om te leren hoe men er wél moet mee omgaan. Dit is cruciaal omdat internet e.d. zo verslavend is.<br /><br />Bedankt voor je artikel!<br /><br />ClaraAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/12154544948324570753noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-8620694919690367852015-03-31T18:32:19.569+02:002015-03-31T18:32:19.569+02:00Dag Jennifer,
Ik ben pro digitalisering van het o...Dag Jennifer,<br /><br />Ik ben pro digitalisering van het onderwijs, echter zijn hieraan enkele valkuilen verbonden, zoals o.m. de sociale ongelijkheid. Indien men het gebruik van smartphones zou toestaan voor opzoekingswerk, ... in de klas, wat doet men dan met jongeren die geen smartphone heeft? Volgens mij is het zeer belangrijk dat een school de digitalisering van het onderwijs en hoe ze daarop inspelen mee opnemen in het schoolbeleid. <br /><br />Bovendien zie ik een minder pedagogische middel in smartphones dan wel in tablets. <br /><br />Msg,<br />JikkemienAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/09492278325022982604noreply@blogger.com