tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post3051250147750104293..comments2023-05-20T11:13:33.153+02:00Comments on Onderwijstechnologie VUB: Worden Napoleon of Einstein straks jou leraars voor geschiedenis en wetenschappen?Bruno Van Bogaerthttp://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-40270391447937525432016-08-08T14:10:54.115+02:002016-08-08T14:10:54.115+02:00Beste Jon,
Ook ik had meteen interesse in jouw ar...Beste Jon,<br /><br />Ook ik had meteen interesse in jouw artikel bij het lezen van je titel. Ik dacht meteen dit is de toekomst daar wil ik iets over lezen. Al zie ik het niet snel gebeuren dat men in de LO les naast Usain Bolt kan lopen om de leerlingen te motiveren. Of een je een basketbaldemo kan geven door Michael Jordan. Al zou het wel een leuke meerwaarde zijn, ik zou meteen met volle goesting naast Meneer Bolt gaan staan.<br /><br />Wat mijn mening betreft over deze technologie sluit ik mij volledig aan bij de commentaar van Liesa. Het zal nooit de sociale interactie met de leerkracht kunnen vervangen. Ook zal het nooit het inzicht dat een leerkracht heeft op pedagogisch vlak kunnen vervangen aangezien dit in mijn ogen enkel een vorm is van kennis overdracht. <br /><br />Over het kosten plaatje kunnen we natuurlijk niet anders dan het eens zijn met elkaar dat het gewoonweg zeer duur is om dit in scholen te integreren. Maar dit brengt mij tot de commentaar die ik graag had toevoegt aan jouw artikel. Stel dat we de kosten vergeten en men even kijkt naar de praktische kant van het verhaal als het systeem volledig geïntegreerd zou zijn. In het filmpje van de ActivTable wordt een zeer mooie weergaven gegeven van de technologie en de vele toepassingen. Ik zou een hele grote voorstander zijn van het gebruik van deze technologie. Maar ik denk dat men met het toevoegen van een complexe technologie zoals deze men heel wat hervormingen zal moeten gaan maken in het onderwijs en de organisatie op de scholen. In de eerste plaats zal men de leerkrachten volledig wegwijs moeten maken met deze technologie. Wat wil zeggen dat men dit ofwel moet integreren in hun opleiding ofwel men hier extra cursussen zal voor moeten organiseren om deze technologie te mogen gebruiken. Ook zal een deel in hun opleiding hiervan moeten toegewijd worden aan het overbrengen van de gebruiksaanwijzingen van de technologie naar de leerlingen toe. Vervolgens moeten ook de leerlingen er in slagen om deze technologie onder de knie te krijgen. Is dit mogelijk voor alle leeftijden in het onderwijs? Dan kijk ik vooral naar het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair. Al hebben kinderen tegenwoordig de nieuwe technologie snel onder de knie. Toch hangt het er van af hoe gebruiksvriendelijk het uiteindelijk zal zijn. In mijn ogen is dit een heel proces, want gaat men de kennis over de technologie testen bij de kinderen? Wat als de kinderen het niet kunnen? Ook zal er extra technisch personeel moeten opgeleid zijn en aanwezig zijn op de scholen om eventuele technische problemen op te lossen. Want indien de lessen zo afhankelijk zijn van deze technologie zoals te zien op het filmpje zullen er nu en dan wel problemen voorkomen die dan zo snel mogelijk opgelost moeten worden of de les kan niet doorgaan. <br /><br />Natuurlijk zijn dit allemaal zaken die met een goede aanpak wel kunnen functioneren, maar ik wil gewoon weergeven dat dit een zeer lange weg zal moeten afleggen vooraleer het effectief in het onderwijs systeem zal geïntegreerd zijn. Niet alleen de scholen zullen zich moeten organiseren maar het hele onderwijs systeem. Ook de producent (of patent houder) van de technologie zal een sterke promotiecampagne op moeten zetten om dit zo goed mogelijk te kunnen integreren in de scholen zodat het effectief kan functioneren zonder al te veel problemen.<br /><br />Ik hoop er natuurlijk wel op deze technologie in de toekomst geïntegreerd te zien in het onderwijs. Want, ik ben er zeker van overtuigd dat deze technologie een grote meerwaarde kan zijn voor het efficiënt en interactief overbrengen van kennis naar de leerlingen toe en ook de leerkrachten hebben veel meer mogelijkheden om hun lessen interessanter te maken en de te leren vaardigheden en concepten duidelijker over te brengen.<br /><br />Ik vond dit een zeer interessant onderwerp om eens over na te denken en te kijken naar de mogelijkheden dat het zou kunnen bieden. Het geeft het onderwijs letterlijk en figuurlijk een nieuwe dimensie. ☺<br /><br />Greetz Giele ;)<br />Giele Winnepenninckxhttps://www.blogger.com/profile/17237227078633941623noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-1847890240352166312015-04-15T22:06:54.582+02:002015-04-15T22:06:54.582+02:00Dag Jon,
Ik heb je artikel met veel interesse gel...Dag Jon,<br /><br />Ik heb je artikel met veel interesse gelezen en was al helemaal aan het wegdromen bij het idee van lessen Engels met de mooie verschijning van Kurt Cobain ;). Hoewel dit sowieso momenteel nog eerder 'futuristisch' is en de toepassing ervan in het onderwijs nog even op zich zal laten wachten, heb ik toch al eens nagedacht over de eventuele nadelen van het introduceren van 3D holografie in het onderwijs.<br /><br />Ik ben van mening dat ( hoe cool het ook zou zijn om van Einstein's hologram wiskunde te krijgen) dit nooit de leerkracht van vlees en bloed voor de klas zal kunnen vervangen. Net zoals ik ook niet uitkijk naar colleges en lessen die enkel online zouden worden gedoceerd. Ik vind menselijke interactie, dynamiek en contact toch zeer cruciaal binnen het onderwijs en ik hou niet zo van pogingen tot vervanging, hoe realistisch deze ook zijn... <br /><br />Verder wordt er ook aangehaald dat er een patent staat op deze technologie en het vrij gebruik binnen instellingen zoals het onderwijs zal hierdoor erg moeilijk zijn. Ook om deze technologie aan te passen naar de behoeften en de vereisten van kwaliteitsvol onderwijs. <br />Het kostenplaatje van deze 3D technologie is dan ook weer een afweging dat gemaakt zou moeten worden.<br /><br />Hoewel wat ik nu ga zeggen een beetje als ' muggenziften ' zal overkomen, heb ik nog een laatste kleine opmerking. Wanneer men historische figuren als Einstein en Napoleon lessen wil laten overnemen moet men er wel voor zorgen dat men er in slaagt om daadwerkelijk het karakter van deze personen over te brengen. Je hebt niets aan het beeld van Einstein als hij zich niet gedraagt als Einstein mij dunkt. Er zou met andere woorden een grondige persoonlijkheidsanalyse van zulke figuren moeten gebeuren alsook vereist het diepgaande kennis. Niet altijd even makkelijk mij dunkt gezien o.a. Napoleon ondertussen al bijna 200 jaar dood is. <br />Dit was trouwens ook één van de grootste commentaren op het hologram van 2Pac op het Coachella Festival, de projectie zag er misschien uit als de vermoorde rapper maar hij gedroeg zich niet zo ( http://www.billboard.com/articles/columns/the-juice/494288/opinion-the-problem-with-the-tupac-hologram ). <br /><br />Tot slot voeg ik me bij de 47, 3% van de leerkrachten die deze technologie vooral ziet als een extra en ondersteunend hulpmiddel van de lessen maar deze niet de vorm van educatie in wezen kan veranderen. <br /><br />Maar ik hoop zeker dat men er in de toekomst in slaagt om zulke hologrammen ondersteunend in te zetten tijdens de lessen om leerlingen te motiveren en de leerstof aantrekkelijker en interessanter te maken.<br />Ik ken er alvast eentje dat dan veel beter zou hebben opgelet.. ;)!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/02555697847602636284noreply@blogger.com