tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post3530576820290751765..comments2023-05-20T11:13:33.153+02:00Comments on Onderwijstechnologie VUB: Zet je (wiskunde-)les eens op z’n kop!Bruno Van Bogaerthttp://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-90607321769895936432015-03-04T08:32:39.733+01:002015-03-04T08:32:39.733+01:00Goede tips, Sarah! Zeer concrete voorbeelden, die ...Goede tips, Sarah! Zeer concrete voorbeelden, die aantonen dat je ook rekening houdt met mijn kritische blik op het opkomende concept: een efficiënt gebruik, voor korte, goed gekozen leerstofonderdelen. Ik zal deze bijgevolg zeker ook in mijn eigen lespraktijk kunnen toepassen, bedankt! <br /><br />Groetjes, <br />AnoukAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/15579140365851927459noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-67216222707616164012015-03-03T17:25:51.052+01:002015-03-03T17:25:51.052+01:00Dag Anouk,
Het concept van flipping the classroom...Dag Anouk,<br /><br />Het concept van flipping the classroom dat je hier beschrijft is iets dat ik als leerkracht al enkele keren (onbewust) heb toegepast. Zoals je zelf al aangeeft hoeft dit niet hoog technologisch te zijn, maar kan je perfect de leerlingen een stukje theorie in hun boek thuis laten bestuderen en er de les nadien op verder gaan. Ik heb het op die manier al enkele keren toegepast:<br />1) Verandering van spijs doet eten (i.e. het werkt activerend): <br />Meestal geef ik, net zoals jij, les via een onderwijs-leergesprek. Soms merk ik echter dat de leerlingen deze werkvorm een beetje beu raken en minder actief mee werken, waardoor je les vertraging kan oplopen. (Dit gebeurd vaak als je les na de middag valt :)) Om dit te vermijden heb ik onlangs de leerlingen gevraagd om zelf enkele meetkunde-eigenschappen en hun bewijs te bestuderen in het boek. De les nadien liet ik ze zelf aan bord komen om het bewijs uit te leggen. Een goede techniek om hen te leren bewijzen te leren.<br />2) Bij overlap in de leerstof: <br /> Momenteel ben ik analytische meetkunde aan het geven, waar een grote overlap is met de leerstof over eerstegraadsfuncties die ik met hen in het eerste semester heb gezien. Ik heb hen dan ook gevraagd de theorie thuis te bestuderen en heb in de les meer tijd uitgetrokken voor de oefeningen.<br />3) Om te differencieren:<br />In de klas waar ik 4u wiskunde geef heb ik de leerlingen laten 'spelen' met een geogebra document waarin ze via slides het effect van verschillende transformaties op de parabool en de hyperbool konden bestuderen. In een invulblaadje moesten ze dan zelf de theorie die ze hieruit konden afleiden noteren. Zo had ik in de les nadien meer tijd om met hen naar de oefeningen te kijken.<br />Ik moet zeggen dat het me goed bevallen is en dat ik het nog zal doen.<br /><br />Groetjes,<br />Sarah De WachterSarah De Wachterhttps://www.blogger.com/profile/03277444883374269276noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-70153505711774043052015-03-02T11:10:50.535+01:002015-03-02T11:10:50.535+01:00Zeer goed artikel.
Een voorbeeld van hoe het moet....Zeer goed artikel.<br />Een voorbeeld van hoe het moet.Bruno Van Bogaerthttps://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-18346353139109049612015-03-02T11:09:14.114+01:002015-03-02T11:09:14.114+01:00Deze reactie is verwijderd door de auteur.Bruno Van Bogaerthttps://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.com