tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post3802671373973149941..comments2023-05-20T11:13:33.153+02:00Comments on Onderwijstechnologie VUB: Technologie gebruiken om leerlingen te laten bewegenBruno Van Bogaerthttp://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-34129418764177427042016-04-13T14:52:04.221+02:002016-04-13T14:52:04.221+02:00Dag Sophie
Bedankt voor jouw reactie! Ik dacht bi...Dag Sophie<br /><br />Bedankt voor jouw reactie! Ik dacht bij het gebruik van game-termen meer aan het overgaan van 'Level 1 naar Level 2' wat bij iedereen en dus ook bij niet-gamers een gekende term is. Bij sommige sporten zoals bijvoorbeeld turnen is het nu eenmaal nodig om te differentiëren zodat iedereen zou kunnen werken op zijn eigen niveau. 'Level 1' kan bijvoorbeeld zijn een koprol maken vanop een licht afhellend vlak en als ze dit goed kunnen, gaan ze over naar 'level 2' koprol zonder hellend vlak met hulp enzoverder... <br />U heeft zeker gelijk als u zegt dat het praktisch niet altijd even haalbaar is. Toen ik zelf in het secundair zat, was er in de turnzaal één computer en beamer aanwezig. Dit vond ik persoonlijk (ook al was het maar één computer) al een hele meerwaarde aan de les LO al was het maar om kort een beeldfragment te tonen. Femke Haegemanhttps://www.blogger.com/profile/05241879724084744583noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-2577052638497883262016-04-13T14:33:58.343+02:002016-04-13T14:33:58.343+02:00Dag Jannis
Bedankt voor jouw reactie! Ik stelde m...Dag Jannis<br /><br />Bedankt voor jouw reactie! Ik stelde me inderdaad ook dezelfde vraag of de fysieke activiteit van leerlingen terug daalt als ze dit niet meer monitoren. Vandaar dat ik eens had gezocht achter studies die kijken naar de effecten op lange termijn maar jammer genoeg heb ik hier niets over gevonden. Dus hopelijk volgen er nog studies hierover in de toekomst...Femke Haegemanhttps://www.blogger.com/profile/05241879724084744583noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-84558629240185852502016-03-28T15:42:39.613+02:002016-03-28T15:42:39.613+02:00Dag Femke,
ik had nog nooit van exergaming gehoor...Dag Femke, <br />ik had nog nooit van exergaming gehoord dus ik heb veel bijgeleerd van je blog. Ik vraag me alleen af of leerlingen die niet bezig zijn met games niet verloren lopen in een L.O.-les waarin 'game-termen' gebruikt worden? Differentiëren kan een oplossing bieden maar verlies je dan geen tijd die de leerlingen anders bewegend kunnen doorbrengen?<br />Verder denk ik meteen aan de praktische kant van de zaak: computers in de sporthal? Na je artikel gelezen te hebben ben ik ervan overtuigd dat het loont om te investeren in technologie voor de L.O.-les maar ik vrees dat jij en je L.O.-collega's nog veel werk voor de boeg hebben om andere collega's te overtuigen dat jullie niet als laatste op het lijstje mogen belanden wanneer middelen verdeeld worden. Mij heb je in ieder geval al kunnen overtuigen :)Sophie Segershttps://www.blogger.com/profile/17436164491020921309noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-59641088188282433562016-03-23T17:21:26.978+01:002016-03-23T17:21:26.978+01:00Heel interresant onderwerp vind ik zelf als mogeli...Heel interresant onderwerp vind ik zelf als mogelijk toekomstig LO leerkracht. Het is inderdaad zo dat jongeren meer hun tijd achter een scherm doorbrengen dan vroeger. Met de blijvende technologisering zal dit niet snel veranderen. Daarom kan het wel een goed initiatief zijn om meer die exergames te stimuleren zoals een Wii dan normale zittende spelletjes. Dit zal hun schermtijd niet verminderen, maar wel zorgen dat de jongeren meer fysiek actief zullen zijn. Daarnaast zegt je artikel ook dat technologie handig kan zijn voor monitoring tijdens een les LO. Ook hier ga ik mee akkoord. De traditionele looptesten in het begin van het jaar kunnen vergemakkelijkt worden met behulp van technologie. Kinderen die een monitor dragen voor het meten van hun fysieke activiteit zullen meer bewegen op een normale week. Alleen lijkt mij dit geen motivatie om gezonder te willen leven, maar eerder om met goede resultaten te eindigen. Vanaf dat ze deze monitor niet meer dragen, zal hun fysieke activiteit ook terug dalen, heb ik het gevoel. Leerlingen zouden meer bewust moeten gemaakt worden van de gevaren en risico's voor hun gezondheid. <br /><br />Op school tijdens de lessen LO lijkt buiten monitoring geen plaats voor exergames of andere soorten technologie. Meeste leerlingen hebben maar 2 uur op de week en dus moeten die 2 uur dus ook maximaal benut worden. Met technologie zie ik dit niet gebeuren. Jongeren moeten vooral gestimuleerd worden voor het echte sporten op en buiten school. Het praten in game-taal door over levels en punten te spreken binnen de les LO zie ik enkel werken bij de jongste. Zijn zullen zich meer inleven in systeem dan ouderen. <br /><br />Over algemeen heel interessant artikel en onderzoek. Door verdere studies over hoe juist de jongeren te stimuleren met of zonder technologie kan men nog veel leren. Jannis van Doornhttps://www.blogger.com/profile/11019668847889186874noreply@blogger.com