tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post4004417091627394116..comments2023-05-20T11:13:33.153+02:00Comments on Onderwijstechnologie VUB: Flipped classroom, geflipt?!Bruno Van Bogaerthttp://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-87298009931423852842013-04-30T16:48:03.697+02:002013-04-30T16:48:03.697+02:00Ik ben absoluut tegen het idee van "flipping ...Ik ben absoluut tegen het idee van "flipping the classroom".<br /><br />Ten eerste is 'flipped' huiswerk is nog steeds huiswerk, het is niet omdat ze nu ineens een filmpje mogen bekijken dat het geen verplichte leeractiviteit meer is. <br /><br />Ten tweede creëert het extra tijd voor een bijzonder inefficiënte werkvorm: het "flipping the classroom"-concept is gebaseerd op een zeer traditionele manier van lesgeven, namelijk filmpjes waarin leerstof wordt gedoceerd. Hedendaags onderwijskundig onderzoek heeft toch al aangetoond dat een meer constructivistische insteek een veel beter leerrendement heeft. Met "flipping the classroom" creëer je dus meer tijd om een slechte pedagogie te gebruiken, want grote kans dat de leraar opnieuw aan het doceren slaat tijdens de contacturen. <br /><br />Als alternatief vind ik blended learning wel interessant. Dat gaat veel verder dan het gewoon opnemen van instructielessen, maar combineert de hele waaier aan interactieve e-learningwerkvormen met gewoon contactonderwijs. Niet toevallig gaat ons onderwijstechnologisch project hierover.Filip Moonshttps://www.blogger.com/profile/16069848173062919302noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-44775082126466707172013-04-19T16:45:14.045+02:002013-04-19T16:45:14.045+02:00De leerlingen van Erwin Meyers lijken enthousiast ...De leerlingen van Erwin Meyers lijken enthousiast over deze manier van werken. Je leest hun kant van het verhaal in de laatste Maks op http://pdf.klasse.be/MKS/MKS113/MKS113.pdfMarieke Buffelhttps://www.blogger.com/profile/16208057354892565047noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-72821408171731093712013-04-04T14:32:11.399+02:002013-04-04T14:32:11.399+02:00Ik vind de manier van werken van Dhr. Bram Faems o...Ik vind de manier van werken van Dhr. Bram Faems ook veruit het interessantst. De leerlingen moeten de leerstof ook écht zelf begrijpen vooraleer ze ze kunnen uitleggen. De leraar kan zo dubbel-checken. <br /><br />Het is alleen maar de vraag of dit per se via deze screencasts moet. Je kan de leerlingen het even goed aan elkaar laten uitleggen (voor de klas), zo differentieer je eventueel qua niveau. Wat dan met het voordeel van tijdsbesparing dat je verliest? Denk maar eens aan de tijd die mogelijk verloren kan gaan wanneer er alleen nog maar bij één van de leerlingen een probleem opduikt met het programma om screencasts te maken, om ze up te loaden, enzovoort. Het is het afwegen waard om te bedenken hoeveel tijd je aan instructies i.v.m. screencasts (voor, tijdens en na) wil besteden, lijkt mij.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/08566811871339058682noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-19833266171393500622013-04-03T09:44:46.304+02:002013-04-03T09:44:46.304+02:00Eerlijk gezegd zie ik hier het nut niet van in, be...Eerlijk gezegd zie ik hier het nut niet van in, behalve dan dat de leerlingen verplicht vertrouwd worden met screencast technologie omdat ze anders het theoretische gedeelte van de les missen. In ieder geval moet je aan het begin van de les checken of de leerlingen de screencast hebben bekeken. Dat betekent dus tijdverlies. De leerlingen zelf een screencast laten maken is interessanter, die kan je dan als leraar thuis bekijken en evalueren en geeft je een goed beeld van het inzicht van de leerling. Wat de leerling zo niet krijgt, vergeleken met het geven van een presentatie in de klas, is de vaardigheid om voor een publiek te spreken en het reageren op vragen vanuit de klas. Dus persoonlijk zie ik de meerwaarde hoofdzakelijk in het leren gebruiken van de technologie, zowel voor de leraar als voor de leerling en waarschijnlijk is deze laatste er in veel gevallen eerder mee weg!abaerthttps://www.blogger.com/profile/08320516841113426076noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-3912708406451486392013-04-02T20:23:18.692+02:002013-04-02T20:23:18.692+02:00Een interessante manier van werken. Een zekere mee...Een interessante manier van werken. Een zekere meerwaarde voor eens uit te testen in de eigen klaspraktijk. Zoals eveneens in het artikel wordt aangehaald vind ik het belangrijk dat deze manier van werken wordt afgewisseld met andere werkvormen. Op deze manier kunnen ze van de verschillende voordelen genieten van zowel technologie als de meer gekendere werkvormen. Een bedenking die ik me hier eveneens bij maak is de "zwakkere" leerlingen. Kunnen deze profiteren van deze manier van werken? . Deze leerlingen hebben nood aan meer ondersteuning. Eveneens dienen zij bij vragen de les op een andere manier aangeboden te krijgen. Op een andere manier dient de uitleg opnieuw aan de leerling geven te worden.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/05266824842567000485noreply@blogger.com