tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post4360407952653456851..comments2023-05-20T11:13:33.153+02:00Comments on Onderwijstechnologie VUB: Apps in de les Lichamelijke Opvoeding: Getest door leerkrachten, goedgekeurd door leerlingen.Bruno Van Bogaerthttp://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-18506144698246358272015-04-14T12:22:45.786+02:002015-04-14T12:22:45.786+02:00Dag allemaal,
Tijdens mijn stage in het secundair...Dag allemaal,<br /><br />Tijdens mijn stage in het secundair onderwijs heeft mijn mentor ook gebruik gemaakt van videofeedback. Dit werd zeer geapprecieerd door de leerlingen omdat ze, zoals Kristof aangeeft, sneller hun fouten corrigeren wanneer ze visueel zien wat ze juist fout doen. <br />Maar ik zou het ook niet in elke les gebruiken omdat je tijdens het filmen alleen maar gefocust bent op één leerling in plaats van de gehele klas. Ik zou dit dus eerder gebruiken als hulpmiddel wanneer de leerling niet beseft wat hij fout doet en ervan overtuigd is dat zijn beweging perfect is.Van Loock Annelieshttps://www.blogger.com/profile/01984730997481987394noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-56045096375391746132015-03-24T15:41:30.200+01:002015-03-24T15:41:30.200+01:00Dag Tina,
Dag Yanni,
Ik lees dat jullie beiden vr...Dag Tina,<br />Dag Yanni,<br /><br />Ik lees dat jullie beiden vrezen dat het gebruik van 'videofeedback' een negatieve invloed zal hebben op de effectieve les/beweegtijd van de leerlingen. In deze context één tip en één bedenking:<br /><br />Tip:<br />* via 'live delay' kan je leerlingen de mogelijkheid bieden om telkens na hun laatste poging deze op een scherm te herbekijken (met of zonder jou feedback). Dit heeft volgens mij mogelijks twee belangrijke voordelen: (i) de leerlingen krijgen visuele feedback en (ii) opstelling kan gezien worden als een deel van het parcours, nl. uitvoering, poging bekijken en opnieuw aansluiten bij de groep (dus geen tijdverlies maar tijdswinst want de leerling wordt ook na zijn beweging nog actief bij de les betrokken blijft!!)<br /><br />Bedenking:<br />* Er is tijdsverlies wanneer samen met de leerlingen naar de uitvoering gekeken wordt MAAR hoeveel tijd verliest een leraar wanneer leerlingen keer op keer een beweging herhalen zonder merkelijke verbetering als gevolg van te weinig of onbegrijpbare (mondelinge) feedback?!?<br /> Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14046474335774778601noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-90959484205901733172015-03-22T11:19:04.197+01:002015-03-22T11:19:04.197+01:00Als toekomstige leerkracht LO, vind ik het een zee...Als toekomstige leerkracht LO, vind ik het een zeer interessante blog. Ikzelf ben helemaal nog niet op de hoogte van hoe ik technologie juist kan gebruiken in mijn lessen. Ik vind dat dit wel wat meer aan bod zou mogen komen in onze opleiding. In vele scholen wordt er nog geen gebruik gemaakt van technologie tijdens de lessen LO, maar ik ben er zeker van dat hier zeer snel verandering in zal komen. Het is dus toch wel belangrijk om toekomstige leerkrachten hierop voor te bereiden, zodat ze op een kwaliteitsvolle manier hiervan gebruik zullen maken tijdens het lesgeven. Ik ga ook volledig akkoord met het feit dat technologie zeker niet in elke les moet gebruikt worden. Het is en blijft een les LO waar bewegen centraal staat.<br />Ik zou technologie vooral gebruiken om video-analyses uit te voeren. Dit omdat het het niveau van de leerlingen zal verhogen. Ook zal dit het evalueren makkelijker maken voor de leerkracht.<br />Toch heb ik, net zoals jij, enkele bedenkingen. Zoals je al zei, zal deze technologie de scholen op kosten jagen. Ik kan me dus voorstellen dat niet elke school hiervoor open zal staan. Ook weet ik niet hoe ik bijvoorbeeld tablets het best kan gebruiken in mijn lessen, zonder dat deze beschadigd zullen worden. Als leerkracht LO is het al zeer moeilijk om de bewegingstijd van de leerlingen zo hoog mogelijk te krijgen. Ik vrees dat het gebruik van technologie tijdens de les de bewegingstijd enkel nog meer zal verminderen. <br /><br />Ik kan dus stellen dat technologie tijdens de les LO soms wel zeer handig kan zijn. Toch denk ik dat leerkrachten hier goed op moeten voorbereid worden en goed zullen moeten nadenken hoe ze dit het best kunnen aanpakken tijdens hun lessen. Enkel zo zal het gebruik van technologie een meerwaarde zijn voor een LO les! <br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/15816865896302587750noreply@blogger.com