tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post4767506881221671789..comments2023-05-20T11:13:33.153+02:00Comments on Onderwijstechnologie VUB: Student betaalt zich nog steeds blauw aan softwareBruno Van Bogaerthttp://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-42989291118374799412016-04-07T19:45:41.258+02:002016-04-07T19:45:41.258+02:00Beste Tanita,
Je artikel toont goed het dilemma ...Beste Tanita, <br /><br />Je artikel toont goed het dilemma waarvoor de studenten, leerlingen, de gebruikers staan, het gebruiken van (commerciele) software die al enige ingang heeft maar een noemelijk prijskaartje daar tegenover staat of het kiezen van open software die constant in evolutie kan zijn en meer financieel toegankelijk kan zijn. Het is geen gemakkelijke keuze. Ik vind dat je gelijk hebt dat scholen een forum moeten gebruiken dat voor iedereen toegankelijk moet zijn en dat mensen in het onderwijs minstens ingelicht moeten zijn van de verschillende alternatieven om een keuze te maken voor hun leerlingen. Een zekere uniformizering lijkt mij echter omwille van communicatie van de werken die op de software worden gemaakt op zijn plaats. Zonder de methode en ingang van commerciele software goed te praten, is het toch zo dat de scholen net als bedrijven - dus het leven na de school- omwille van de uniformisering moeten kiezen voor het gebruik van software om de communicatie van de werken die op basis van de software gemaakt worden te vergemakkelijken. Guidelines voor de keuzes van software zouden meer ingang moeten vinden in het onderwijs. Met vriendelijke groet, OlivierAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/12088708556007168183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-26097304386620826022016-04-06T11:59:54.576+02:002016-04-06T11:59:54.576+02:00Dag Elodie,
Het klopt dat die licenties inderdaad...Dag Elodie,<br /><br />Het klopt dat die licenties inderdaad regelmatig vernieuwd moeten worden, wat dan ook meteen het grote probleem is. Net daarom lijkt het me beter dat scholen daar niet in zouden investeren, maar net gratis alternatieven zouden zoeken voor hun leerlingen. <br /><br />Als leerlingen zelf naar alternatieve gaan zoeken, zoals jij gedaan hebt, bestaat immers nog steeds het gevaar dat de school niet over die software beschikt. De meeste scholen laten ook niet toe dat leerlingen zelf software installeren, dus dan blijf je met hetzelfde probleem zitten als de Apple-gebruikers. Een gratis alternatief voor iedereen lijkt me dan ook ideaal.Tanita Pepermanshttps://www.blogger.com/profile/11297924363517217648noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-20152352842815135962016-04-05T21:33:47.843+02:002016-04-05T21:33:47.843+02:00Dag Tanita,
Ik vind dat je hier een interessant t...Dag Tanita,<br /><br />Ik vind dat je hier een interessant topic gevonden hebt dat ons allen wel aangaat. Persoonlijk moet ik zeggen dat ik hier zelf ook in aanraking ben gekomen. Zo had ik vroeger allereerst geen computer in de middelbare school en dan kon ik na mijn lessen een uurtje in een computerlokaal (onder toezicht) elektronische opdrachten maken. Microsoft was dan ook de standaard software op school en leerlingen die een Apple thuis hadden konden dan ook vaak hun bestanden niet openen in de klas. Toen ik dan in de derde graad voor het eerst een computer had moest ik dan ook betalen om een Microsoft-pakket te activeren op mijn computer. Het erge hieraan is dat je dit om de zoveel tijd moet vernieuwen. Zo betaal je je als student effectief blauw. Daarmee dat ik dan maar een ander gratis software-pakket had gedownload en zo had ik software dat me geen geld aftroggelde. Ik ben van mening dat veel leerlingen eerder opteren voor gratis software, dat vaak even goed werkt als betalende software. Ook zullen er waarschijnlijk veel mensen zijn die een illegale kopij van e.g. Microsoft downloaden of op een cd branden om niet te betalen voor hun software. Het spreekt voor zich illegale kopij, maar het is begrijpelijk als je de kostprijs van vele software ziet. Het feit dat scholen hier dan een oplossing voor zoeken om kortingen aan te bieden aan leerlingen vind ik een goed initiatief, maar het is uitstel van executie. De korting telt vaak maar voor een jaar en eens de leerling afgestudeerd is loopt de licentie van de software vaak af. Andere initiatieven zijn uiteraard aangewezen, maar één ding is zeker, zolang software duur blijft kosten zullen er altijd mensen zijn die voor een ander alternatief kiezen.<br /><br />Groetjes,<br /><br />Elodie<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13993437894946512402noreply@blogger.com