tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post5069061066855751043..comments2023-05-20T11:13:33.153+02:00Comments on Onderwijstechnologie VUB: Videospelletjes in de klasBruno Van Bogaerthttp://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-10244125428694521052014-05-01T20:54:21.356+02:002014-05-01T20:54:21.356+02:00Ik vind de bovengenoemde ideeën zeer interessant, ...Ik vind de bovengenoemde ideeën zeer interessant, en zou die eventueel ook zelf eens tijdens de les toepassen. Maar ik heb er ook altijd bedenkingen bij al die spelletjes. We zijn er voortdurend mee bezig om zo veel mogelijk nieuwe en interactieve technologieën te vinden die we in de les kunnen gebruiken, maar ik zou er wel opletten om dit niet te veel te doen. Ik zie zeker de meerwaarde in al die technologieën en spellen, maar het is volgens mij belangrijk dat kinderen leren om op de gewone manier te leren, te leren blokken. Met al die spelletjes verleren ze dat misschien, ze verleren de vaardigheid om zich te concentreren omdat alles door spelletjes enz. interessanter gemaakt wordt. Als ze dan op een bepaald moment nog eens echt uit boeken moeten leren, vrees ik dat ze dan zoveel te meer problemen daarmee hebben.Anika Thommenhttps://www.blogger.com/profile/00780478244794664346noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-34658810497185802112014-05-01T20:51:16.760+02:002014-05-01T20:51:16.760+02:00Deze reactie is verwijderd door de auteur.Anika Thommenhttps://www.blogger.com/profile/00780478244794664346noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-71460701227246365092014-05-01T19:34:46.069+02:002014-05-01T19:34:46.069+02:00Sarah
Zeker interessant en de moeite waard om ve...Sarah<br /><br /><br />Zeker interessant en de moeite waard om verder te onderzoeken.<br /><br />Ik denk dat bepaalde videogames zeker een bijdrage kunnen leveren tot de ontwikkeling van bepaalde vaardigheden en/of denkpatronen. <br /><br />Tijdens de les worden vaak spelletjes gespeeld. Er wordt vaak vanuitgegaan dat deze de beleving plezieriger maakt en de betrokkenheid bevordert. Waarom zou dit dan niet het geval kunnen zijn voor digitale spelletjes?<br /><br />Onlangs en reportage gezien op panorama, waarin men het had over schaken als educatief middel. Het zou een aantal vaardigheden bevorderen en bijgevolg een erg nuttig onderwijsmiddel zijn. Zowel kinderen als volwassenen leren tijdens het schaken proactief handelen, reageren op bepaalde situaties, snel handelen, oplossend denken enzovoort.<br /><br />Ik denk dat videogames dus ook zeker een bijdrage moeten kunnen leveren.<br /><br />SanderAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/02807523883210960390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-42403009323458483632014-05-01T19:33:06.841+02:002014-05-01T19:33:06.841+02:00Deze reactie is verwijderd door de auteur.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/02807523883210960390noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-36007946652445338702014-04-25T16:54:20.798+02:002014-04-25T16:54:20.798+02:00Ik vind het hele idee van gamification heel intere...Ik vind het hele idee van gamification heel interessant. Kinderen kunnen veel al spelend leren en dit sluit ook heel goed aan bij hun leefwereld wat op zich het leren al verhoogd. De gegeven commentaar in verband met ongelijkheid vind ik wel zeker terecht en iets om over na te denken. <br />Graag wil ik ook nog ingaan op de commentaar gegeven door Harald in verband met het realisme. Misschien schuilt hier net een interessante oefening in voor de lessen geschiedenis. Het kan een manier zijn om hun kennis te toetsen op een voor hun leuke manier, net omdat die spelen zo aansluiten bij hun leefwereld (navragen in de lessen "Wat is nu realistisch in dit spel, wat klopt niet met wat we kennen op basis van geschiedkundig onderzoek?"). Elke Van Lierdehttps://www.blogger.com/profile/07233690406952467900noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-12812319338816883312014-04-11T12:00:51.721+02:002014-04-11T12:00:51.721+02:00Inderdaad mogen de spelletjes de sociale kloof nie...Inderdaad mogen de spelletjes de sociale kloof niet groter maken! Maar in het artikel wordt er voor zulke situaties voorgesteld dat leerlingen die thuis een oude console hebben deze dan ook mee naar school zouden kunnen nemen (mits instemming van de ouders). Leerlingen zouden dan op die manier in groepjes kunnen samenwerken in de klas a.d.h.v. de consoles die ter beschikking worden gesteld. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01050237756116879442noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-71513108842490147442014-04-11T11:55:58.859+02:002014-04-11T11:55:58.859+02:00Ik kan je helemaal volgen in het probleem van real...Ik kan je helemaal volgen in het probleem van realisme. Maar kritisch denken is een vakoverschrijdend eindterm en ik vind het dan ook zeer interessant om van de spelletjes gebruik te maken om dit doel te bereiken. In taallessen worden we ook vaak geconfronteerd met inhouden die niet helemaal juist zijn (ik denk dan vooral aan spreektaal in films en liedjes enz.) maar het analyseren van authentieke bronnen is nochtans een zeer belangrijk en nuttig aspect in het leren van een taal. Een goede roman is ook niet altijd realistisch, in tegendeel. Nochtans worden leerlingen op school met talloze boeken gebombardeerd en het is daarin ook niet altijd evident voor hen om fictie van realiteit te onderscheiden.<br /><br />De leerkracht blijft sturen en de videospelletjes zijn dan enkel een middel om zijn doel te bereiken. Het is inderdaad aan hem om de leerlingen daarvan bewust te maken, dat ze niet altijd met correcte informatie geconfronteerd zullen worden. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01050237756116879442noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-81157702109395670172014-04-08T18:56:11.353+02:002014-04-08T18:56:11.353+02:00Leuke wending om bestaande games te gebruiken, all...Leuke wending om bestaande games te gebruiken, alleen vraag ik me af in welke mate dit gaat bijdragen in de sociale ongelijkheid tussen leerlingen. Consoles zijn al zeker niet goedkoop en men mag niet veronderstellen dat elk kind een console ter beschikking heeft. Ook gezien de snelheid waarmee de technologie de dag van vandaag veroudert vraag ik me af in welke mate de leerkracht op de hoogte kan blijven van nieuwe games en mogelijkheden. Leerlingen met modernere consoles dan anderen bv Playstation 4 vs 3 gaan recentere games willen benutten dan anderen. Een mooie afwisseling maar één die goed overwogen moet worden.<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/00353370246865236437noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-74061177129168670102014-04-05T13:02:42.931+02:002014-04-05T13:02:42.931+02:00Ik vind dit een zeer interessant aspect van OWT, m...Ik vind dit een zeer interessant aspect van OWT, maar zoals je al aanhaalt, zijn er inderdaad verschillende valkuilen. Een mogelijke valkuil die je niet hebt vermeld is het realiteitsgehalte van videogames. In sommige games gaan ze heel ver in de zin voor realisme, maar anderen slagen vaak de bal compleet mis.<br />Een goed doordachte keuze van games is volgens mij dus ook een essentieel aandachtspunt voor leerkrachten. Als ik voor mezelf spreek en dus over lessen geschiedenis, zie je dat games in een historische setting wel vaak een loopje nemen met de waarheid. <br />Als voorbeeld van een goeie historische game zou ik bijvoorbeeld de "Brothers in Arms"-reeks aanhalen. Dit spel speelt zich af in WO2 en er is langdurig en nauwkeurig historisch onderzoek aan vooraf gegaan om een zo correct mogelijke weergaven van omgevingen, gebeurtenissen en personen te ontwikkelen.<br /><br />Net zoals bij internetbronnen of iets dergelijks zullen leerkrachten en leerlingen moeten leren kritisch om te gaan met de informatie die games bevatten en aanreiken.Anonymousnoreply@blogger.com