tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post5145775863365692244..comments2023-05-20T11:13:33.153+02:00Comments on Onderwijstechnologie VUB: G@SBruno Van Bogaerthttp://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-70794683634536088822014-04-30T11:06:31.168+02:002014-04-30T11:06:31.168+02:00Over het algemeen ben ik het wel eens met voorgaan...Over het algemeen ben ik het wel eens met voorgaande argumenten. Ook al bestaan dergelijke educatieve spelletjes al langer. Zo worden er reeds digitale spelletjes gebruikt in kleuterscholen en lagere scholen. Aan de hand van zo'n spelletjes leren deze jonge leerlingen zich focussen, zelfstandig werken, luisteren, met een computer werken, wiskunde, taal, enz. Merk op dat het niet enkel betrekking heeft op kennis maar eveneens op vaardigheden, die minstens even belangrijk zijn. Aangezien deze kinderen reeds met dergelijke werkvormen hebben leren werken denk ik dat het goed kan zijn om games te ontwikkelen op maat van leerlingen uit het secundair onderwijs. Aan de hand van onderzoek kan, zoals reeds gezegd door Manon en Bauke, worden nagegaan welke games relevant zijn om leerdoelstellingen te helpen bereiken.Ines Engelshttps://www.blogger.com/profile/12987728426425452071noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-80747040241041898342014-04-30T10:54:36.166+02:002014-04-30T10:54:36.166+02:00Deze reactie is verwijderd door de auteur.Ines Engelshttps://www.blogger.com/profile/12987728426425452071noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-2947565152395501452014-04-29T17:30:57.466+02:002014-04-29T17:30:57.466+02:00Ik ben het volledig met je eens als je zegt dat on...Ik ben het volledig met je eens als je zegt dat onderzoek belangrijk blijft. Ik stel mij bij technologie op basis van videogames altijd de vraag of het wel effectief de doeleinden haalt die noodzakelijk zijn. Zoals je zegt leren mag niet te leuk of te moeilijk zijn. Ik vraag mij eerder af of deze spellen soms niet te makkelijk zijn. Waarmee ik denk dat ze soms te simplistisch worden voorgesteld. Daarnaast vraag ik mij ook af of spelletjes niet te veel met educatie geassocieerd gaan worden. Er wordt wel gezegd dat ze niet enkel ontspannend meer zijn, maar moet een kind soms ook niet gewoon een kind kunnen zijn? Op dat vlak weet ik niet of zo'n videospelletjes de beste manier zijn in het onderwijs. Het kan leuk zijn in de les wiskunde, maar verder onderzoek moet zeker blijven gevoerd worden. Daarnaast vind ik persoonlijk dat er ook moet gekeken worden of iedere leerling op het einde wel effectief de vereiste doeleinden haalt. Sommige leerlingen zouden het misschien enkel zien als het spelen van spelletjes. Ik weet dit alles niet zeker, maar ik sta er op de een of andere manier toch iets sceptischer tegenover.Bauke Vandeghinstehttps://www.blogger.com/profile/07197778400368507919noreply@blogger.com