tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post5839883743259880832..comments2023-05-20T11:13:33.153+02:00Comments on Onderwijstechnologie VUB: Zorgen online cursussen voor meer of minder interactie?Bruno Van Bogaerthttp://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-27652637687916582932015-04-15T22:58:00.913+02:002015-04-15T22:58:00.913+02:00Beste Katrien,
Bedankt voor deze artikel ! Zeer i...Beste Katrien,<br /><br />Bedankt voor deze artikel ! Zeer interessant. Het is inderdaad zo dat aanbieders van e-learing (= Online cursussen volgen) zich vermenigvuldigd hebben met de nieuwe technologische expansie en mogelijkheden. Online cursussen, video's en seminars zijn overal te vinden op internet ; Coursera, Khan Academy, Brightstorm, Rosetta Stone en Udacity zijn slechts enkele voorbeelden. Zelfs op Youtube vinden wij nu video’s van leerkrachten die lessen filmen en gratis delen. Zoals je het ook heb aangehaald in jouw artikel, wat heeft bijgedragen bij de toename van e-learning is dat jonge mensen steeds vaker voor online cursussen kiezen. Ik denk dat online cursussen zeker en vast een meerwaarde kan voorstellen voor mensen die hun carrière een boost willen geven door hun kennis te verbreden al werkend. Zoals je het al vermelde, het eist weinig kosten, tijdwinnend, flexibel en je leert op jouw eigen tempo omdat je de cursus ook kan aanpassen op je leerdoelen/eisen. Maar is het effectief (altijd) zo ? Win je echt tijd ? Als je bijvoorbeeld in de late avond of nacht wilt studeren, na je studies of werk, zul je moeten wachten op een antwoord van de trainer de volgende dag. Bijgevolg vertraagt dit het leerschema. Nog andere belangrijke nadelen die dient gezegd te worden is het feit dat er een hoge mate van zelfdiscipline nodig is. Je leert op jouw eigen tempo maar je moet dan ook zelf jouw leerproces in handen nemen. In dezelfde optiek, er is een beperkte mogelijkheid tot sturing en controle van de ‘leerkracht’. Ook is zo een online cursus niet altijd geschikt ! Het is niet mogelijk om alle leerdoelen te bereiken met e-learning en, zoals jij het vermelde, een online cursus volgen betekend niet dat je een diploma haalt voor dat vak. <br /><br />Echter bestaat er ook verschillende didactische voordelen, namelijk op vlak van interactie ! Naast een rijkere leeromgeving die mogelijk is via ICT, je kunt ook, via e-learning, onder andere in contact komen met experts en bronnen die zonder die programma moeilijker kan zijn. Via simulaties en interactieve spelletjes kunnen de lerende ook in een veilige context leren zonder dat ze een spreekangst gaan ontwikkelen. Bij e-learning is er inderdaad een sterke nadruk op individueel werken en leren. De deelnemers kunnen ook, bij sommige online cursussen zoals Rosetta Stone, een actievere rol hebben bij, bijvoorbeeld, online discussies waar er een face-to-face discussie mogelijk is met een ‘expert’. Natuurlijk bieden niet alle online cursussen deze dienst…. Bij Youtube bijvoorbeeld heeft zich een andere vorm van interactie ontwikkeld. De ‘leerlingen’ kunnen hun vragen posten als commentaar en krijgen dan een antwoord van de ‘leerkracht’ die de video heeft gepost. <br /><br />Nu, is zo’n cursus mogelijk in het onderwijs ? Het kan een interessante afwisseling zijn als didactische werkvorm maar het kan zeker niet een leerkracht vervangen : <br /><br />https://www.youtube.com/watch?v=S3ItcmSVmT4<br /><br />Hier zie je ook dat interactie niet voorkomt… maar het is zeer creatief voor een hoorcollege. <br />Ook denk ik dat zulke online cursussen momenteel meer gericht zijn op jonge/oude volwassenen die autonoom wensen te werken en hun kennis willen uitbreiden. <br /><br />Ten laatste, zoals Yasmin Veenman, studente Media en cultuur en werkzaam bij Springest.nl, concludeert : <br />“Of online leren voor jou kan werken ligt geheel aan jouw persoonlijke leerwensen en leerdoel. Ben je praktisch ingesteld, wil je praktische vaardigheden opdoen en heb je behoefte aan persoonlijk face-to-face contact? Dan is een reguliere cursus in een klaslokaal wellicht meer iets voor jou. Hecht je echter meer waarde aan flexibiliteit, individueel leren op jouw eigen plaats, tijd en tempo? Dan zou online leren wellicht goed bij jou aansluiten.” (bron : https://lifebuilding.azurewebsites.net/voordelen-nadelen-online-leren.aspx) <br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16124223631509724945noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-23173481479348961172015-04-15T21:39:24.381+02:002015-04-15T21:39:24.381+02:00Deze reactie is verwijderd door de auteur.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16124223631509724945noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-73642890451886790512015-04-15T19:17:10.816+02:002015-04-15T19:17:10.816+02:00Beste Katrien
Ik vind/vond je blog zeer interessa...Beste Katrien<br /><br />Ik vind/vond je blog zeer interessant. Toen ik de titel zag van de blog dacht ik dat het enkel ging gaan over het al dan niet verdwijnen van interactie met deze online cursussen waar je over schrijft. Je bent echter veel grondiger. Je spreekt over een aantal voor- en nadelen van deze cursussen en geeft er je eigenlijk blik op. Top!<br /><br />Ik kan me wel vinden in de meeste van je argumenten. Ik ben er ook van overtuigd dat dergelijke manieren onderwijs op een veel breder vlak kan brengen, mits ze gratis of 'low cost' zijn. Zoals je zelf aanhaalde kan het inderdaad ook een hulp zijn voor mensen die de trip naar universiteiten niet dagelijks of gewoon niet kunnen maken. <br /><br />Zelf ben je er van overtuigd dat dergelijke soort cursussen het interactie gehalte van de lessen doen dalen. Ik ben geneigd je gelijk te geven als we het over klassieke 'hoor' colleges zouden hebben. Men zou inderdaad ,anoniem, achter het scherm kunnen kijken naar wat de docent ergens staat te vertellen. Ik ben er echter van overtuigd dat dit niet zo hoeft te zijn. <br /><br />Daarvoor is wel een verandering nodig. Niet alleen in de manier van onderwijs maar ook hoe wij, de studenten, naar onderwijs kijken. We zullen moeten afstappen van het idee 'hoor' college en naar een soort discussiecollege moeten overgaan. Een idee dat tijdens deze lessen al werd ingezet. Niet langer zitten luisteren maar actief meedenken. Stilletjes aan wordt die evolutie ingezet. Op dergelijke manier hoeft er geen sprake te zijn van anonimiteit. Men is misschien niet langer lijfelijk aanwezig maar kan door middel van webcams bijvoorbeeld, actief aanwezig zijn en interageren.<br /><br />Daarvoor zal echter nog wat tijd voor nodig zijn. Niet enkel de verandering in ons hoofd om op deze manier te werken maar het moet ook eerst mogelijk zijn om zo veel mogelijk mensen te kunnen voorzien van dergelijk materiaal. Vooraleer we aan de werking van zo een cursussen kunnen werken, moeten we eerst zo veel mogelijk mensen bereiken.<br /><br />Groetjes Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06432560817178747758noreply@blogger.com