tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post6725499558906936648..comments2023-05-20T11:13:33.153+02:00Comments on Onderwijstechnologie VUB: De pen is machtiger dan het klavierBruno Van Bogaerthttp://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-55345497681541526712016-03-29T14:33:09.035+02:002016-03-29T14:33:09.035+02:00Dag Sophie,
ikzelf gebruik regelmatig spellingch...Dag Sophie, <br /><br />ikzelf gebruik regelmatig spellingchecker, ondanks dat ik ook klassieke spellinglessen gehad heb. Desondanks denk ik dat het nog steeds belangrijk is dat leerlingen correct leren spellen. Het is waar dat er steeds meer digitaal geschreven wordt, maar in het onderwijs moeten leerlingen nog steeds correct kunnen schrijven. Ikzelf zou het als leerkracht Aardrijkskunde niet fijn vinden om, bij het verbeteren van toetsen, meer spelfouten te verbeteren dan fouten op de eigenlijke leerstof. <br /><br />Het kan wel zijn dat het onderwijs gaat evolueren naar een situatie waar tablets en spellingcheckers systematisch gebruikt gaan worden, maar toch ben ik van mening dat zelfs dan nog correcte spelling aanleren van groot belang is. Leerlingen kunnen namelijk in situaties terecht komen waar er geen spellingchecker (in de juiste taal) voorhanden is en daarboven komt nog eens dat niet iedere spellingchecker alle fouten opspoort. Zo worden dt-fouten vaak over het hoofd gezien. <br /><br />Ook bij schrijven met pen en papier is het volgens mij van belang dat de school de leerlingen (vooral op jonge leeftijd) correct leert schrijven en meer laat schrijven. De jongeren doen het al zo weinig in hun vrije tijd (sms'en en chatten) en er zijn wel nadelen bij betrokken. Zo is het bijvoorbeeld voor leerlingen, in hun vrije tijd, misschien van minder groot belang dat de dingen die ze opschrijven (digitaal) goed opgenomen worden in de hersenen, waardoor ze later makkelijker opgeroepen worden. In de onderwijskundige context is dit echter wel van groot belang. <br /><br />Ik hoop dus dat uw verwachting niet uitkomt (“Ik verwacht geen positieve evolutie”) en dat de school blijft inzetten op het correct aanleren van spelling alsook correct leren schrijven met de hand, ondanks de verhoogde inzet van technologie in de klas. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06792142436228082292noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-64198519004152248492016-03-28T17:01:14.746+02:002016-03-28T17:01:14.746+02:00Dag Elke,
je artikel deed me denken aan het deba...Dag Elke, <br /><br />je artikel deed me denken aan het debat over spelling. "Leerlingen kunnen niet meer spellen" hoor je wel eens. Er gaan stemmen op dat als leerlingen niet meer met pen en papier schrijven hun kennis van de spelling achteruit zal gaan. Anderen zeggen dat dat niet klopt. Ik denk zelf meteen aan mijn spellingschecker en hoe vaak ik die gebruik (heel vaak). Ik heb nochtans wel nog de klassieke spellingslessen gehad. <br /><br />In de les deden we een brainstorm met Socrative over de nadelen van het gebruik van ICT in het onderwijs. Op de reactie dat de kennis van spelling achteruit zou gaan reageerde professor Questier dat Piet Van De Craen van mening is dat dat niet zo is. Ik vond deze interessante reportage: http://taalschrift.org/reportage/001137.html. Zoals je ziet ligt de nadruk vooral sms'en en chatten en niet op technologie gebruiken in de klas.<br /><br />Ik denk dat jongeren het verschil wel kunnen maken in het register dat ze gebruiken wanneer ze sms'en met vrienden of mailen met leerkrachten. Hoe de spellingsvaardigheden van leerlingen zullen evolueren wanneer tablets en spellingcorrectoren systematisch worden gebruikt in de klas, zal de toekomst moeten uitwijzen. Ik verwacht echter geen positieve evolutie. Waarom leren waar je het trema moet zetten als je toch altijd met digitaal schrijft en de spellingscorrector het je wel aangeeft?Sophie Segershttps://www.blogger.com/profile/17436164491020921309noreply@blogger.com