tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post8655575041493562231..comments2023-05-20T11:13:33.153+02:00Comments on Onderwijstechnologie VUB: De digitale leiders van morgenBruno Van Bogaerthttp://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-8871484109906268462016-04-13T16:05:54.239+02:002016-04-13T16:05:54.239+02:00Dag Rosanne,
Interessant artikel dat je geschrev...Dag Rosanne, <br /><br />Interessant artikel dat je geschreven hebt! <br /><br />Reeds voor ik aan het einde van je artikel beland was, stelde ik mezelf dezelfde vraag: Wil ik de toenemende digitale rol in het onderwijs wel bejubelen?. Zeker in functie van de talen (Nederlands en Duits) die ik geef. Mijn conclusie was dezelfde als jou: Verhalen over digitale leider intrigeren me en zorgen voor een positieve kijk op de mogelijkheden van de digitale wereld. Digitale leiders intrigeren niet alleen mij, maar ook de leerlingen. Ik maakte laatst gebruik van een artikel van Alice Elliott. Zij is 17 jaar oud (een laatstejaarsstudente) en ‘zou momenteel wel eens goed op weg kunnen zijn om de nieuwe Vlaamse Tavi Gevinson te worden: jong, getalenteerd en ondernemend’. Zij schrijft over alles wat haar inspireert. Het artikel dat in mijn les aan bod kwam, was het artikel ‘Acht jaar Frans, et alors?’. In dit artikel beschrijft zij hoe je als leerling de eindtermen van Frans haalt en je toch na acht jaar Frans niet kan spreken met een Waal over het weer. Ikzelf was onder de indruk van het artikel, aangezien ik dat gevoel ook had na het secundair onderwijs, maar mijn leerlingen waren nog tienduizend keer meer onder de indruk. Niet alleen omdat ze de mening van Alice deelden, maar ook omdat een leeftijdsgenote van hen zo een teksten kan schrijven. Ze lazen de tekst met plezier door, er werd over gediscussieerd, ze maakten de oefening, … Doel bereikt: ook de leerlingen in mijn klas denken na over wat ze met technologie kunnen doen (naast het enkel communiceren via Facebook). Ik hoop dat ik met deze tekst ten eerste leerlingen warm gemaakt heb om nog zo’n teksten te lezen (kan zeker niet slecht zijn om nieuwe woordenschat op te pikken) en daarnaast hoop ik dat er misschien inderdaad enkele digitale leiders in mijn klassen verstopt zitten. <br /><br />Ik ben net als jou een enorme voorstander van ravotten in de tuin. Niet dat ik het zelf de hele tijd zou doen, maar, als voormalig leidster van een jeugdbeweging, heb ik niet liever dat jongeren hun GSM op de zijkant leggen en hun digitale wereld even verlaten om gewoon te bewegen. Het moet toch mogelijk zijn om buiten (niet in een klaslokaal) ook iets bij te brengen. Zo stootte ik op het concept ‘Dirty Teaching’. De naam zelf is heel tof gevonden. Het is een handleiding voor beginners dat gaat over leren, maar dan outdoor. Het is creatief omgaan met de inhoud van de les dat een positieve invloed heeft op de inzet van de leerlingen. In het kader van een onderzoek op mijn stageschool ben ik momenteel ook zo’n spel aan het uitwerken. Ik sta er nog niet heel ver mee, maar hoop iets uit te werken dat voor elk vak gebruikt kan worden. Zo kunnen de leerkrachten van alle vakken dit hanteren zonder enorm veel aan te passen. <br /><br />Met deze reactie wou ik aantonen dat ook ik mijn vragen heb bij de technologische vooruitgang in het onderwijs. Alleszins kan ik wel zeggen dat ik mijn klasdeur meer en meer op een grotere kier zet, niet enkel om de technologie op te nemen in mijn lessen, maar ook om de leerlingen een kans te geven af en toe eens buiten te gaan. Sibillen (Silke Billens)https://www.blogger.com/profile/09827890514436273979noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-11835684781821722412016-04-13T16:04:58.309+02:002016-04-13T16:04:58.309+02:00Deze reactie is verwijderd door de auteur.Sibillen (Silke Billens)https://www.blogger.com/profile/09827890514436273979noreply@blogger.com