tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post8841161869742992339..comments2023-05-20T11:13:33.153+02:00Comments on Onderwijstechnologie VUB: Gebruik van een digitaal schoolbord in de les?!Bruno Van Bogaerthttp://www.blogger.com/profile/07043427260920011828noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-5727117547945626402016-04-12T12:51:52.450+02:002016-04-12T12:51:52.450+02:00Bedankt voor de verduidelijking!
Variatie is de b...Bedankt voor de verduidelijking!<br /><br />Variatie is de boodschap, begrijp me niet verkeerd. Het is een beetje wikken en wegen wanneer welke tool wordt ingezet. Misschien dien ik hier als stagiaire zelf nog explicieter op te letten tijdens mijn lesvoorbereidingen. Het opdoen van ervaringen en uitwisselen van ideeën, zorgen alleszins voor nieuwe inzichten. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/18342213974971486859noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-37127404007767065492016-04-06T12:08:13.141+02:002016-04-06T12:08:13.141+02:00Dag Jolien,
Met het gemeenschappelijk leren bedoe...Dag Jolien,<br /><br />Met het gemeenschappelijk leren bedoel ik dat ze allemaal met hetzelfde bezig zijn. Bv. als een leerkracht een vraag stelt over een afbeelding of filmpje op het digitaal schoolbord, denken ze allemaal na over hetzelfde, kunnen ze met elkaar in interactie gaan, leren ze van elkaar,... Terwijl, wanneer je ze laat werken op een tablet, zijn ze meer inividueel bezig met een opdracht. Het valt natuurlijk te zien welke opdracht je juist geeft natuurlijk.<br /><br />De helderheid optimaliseren kan inderdaad misschien wel al iets helpen. Ik snap dat een digitaal schoolbord heel nuttig is voor filmpjes, beeldmateriaal,... en ga daar dan ook volledig mee akkoord. Maar als elke leerkracht vindt dat hij een hele les het digitaal schoolbord nodig heeft, staan we geen stap verder. We moeten denken aan de gezondheid van de leerlingen. Zo kunnen krantenknipsels en dergelijke dingen ook uitgeprint worden en hen op papier getoond worden. Het vergt een beetje extra creativiteit van de leerkrachten. Op deze manier draagt iedereen zijn steentje bij en kunnen we tot een 'gezonder' evenwicht komen.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01861265684747235727noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-327818370943541252016-04-05T20:03:04.808+02:002016-04-05T20:03:04.808+02:00Dag Jinne,
Mooie uiteenzetting!
Mijn oude middelb...Dag Jinne,<br /><br />Mooie uiteenzetting!<br />Mijn oude middelbare school (en stageschool) heeft erg geïnvesteerd in digitale schoolborden. Meerdere vaklokalen bezitten er eentje en in vele gevallen is er geen krijtbord meer aanwezig (of toch een verwaarloosbaar klein geval). Tijdens mijn eerste observatieles was ik dan ook erg benieuwd hoe en waarvoor mijn mentor deze zou gebruiken. Jammer genoeg werd deze uitsluitend als projectiescherm gehanteerd. Het multifunctionele karakter werd niet gebruikt. Tijdens een stageles had ik enkele interactieve oefeningen op het digitale schoolbord getoond en het enthousiasme en de motivatie bij de leerlingen waren opvallend hoger. Indien het dus enkel en alleen als projectiescherm wordt gebruikt is het een duur grapje, zoals je aanhaalt. Aansluitend bij Renate haar commentaar wordt het in dergelijke gevallen niet als hulpmiddel gebruikt. Ik denk dus dat het van essentieel belang is om leerkrachten voldoende ondersteuning te geven, zoals je vermeldt in je artikel.<br /><br />Wat wordt precies bedoeld met het gemeenschappelijke leren? Leerlingen schenken (in het beste geval) dan wel aandacht aan het digitale schoolbord, maar er is uiteindelijk maar één persoon die het bediend. <br /><br />Ik ga er eveneens mee akkoord dat er een evenwicht gevonden moet worden en er niet voor alles iets technologisch gebruikt moet worden. Al denk ik dat jouw indicatie (max. 20-30 min. digitale schoolborden gebruiken) niet voor elk vak haalbaar is. Tijdens het vak aardrijkskunde maak ik tijdens mijn stagelessen bijvoorbeeld veel gebruik van filmpjes, beeldmateriaal, krantenartikels, interactieve oefeningen,… Indien ik tijdens de les geen digitaal bord kan gebruiken, vind ik dit vaak een nadeel. Misschien kan er iets gedaan worden aan de helderheid van het beeld (in de hoop dat dit de oogklachten iets doet dalen)?Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/18342213974971486859noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-23701622260744150892016-03-24T14:12:06.430+01:002016-03-24T14:12:06.430+01:00Hey Renate,
Ik vind het mooi verwoord van je dat ...Hey Renate,<br /><br />Ik vind het mooi verwoord van je dat we technologie als middel moeten gebruiken en niet als doel. Zoals eerder aangegeven moeten we denken aan de gezondheid van de kinderen, aangezien onze maatschappij steeds meer sedentair wordt o.a. ten gevolge van technologie. Maar aan de andere kant is het uiteraard niet meer weg te denken in onze huidige samenleving en dus ook niet in de onderwijscontext. Onderzoek zou moeten bepalen welk evenwicht er tussen de twee zou moeten komen.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01861265684747235727noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-88189187306707368202016-03-24T14:10:32.909+01:002016-03-24T14:10:32.909+01:00Deze reactie is verwijderd door de auteur.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01861265684747235727noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9059953690216170649.post-3356066152494680582016-03-24T10:08:37.347+01:002016-03-24T10:08:37.347+01:00Beste Jinne,
Naar aanleiding van het schrijven va...Beste Jinne,<br /><br />Naar aanleiding van het schrijven van mijn eigen blog, vond ik het zeer interessant om de uwe te lezen. Ik deel dan ook uw mening dat het van groot belang is een gezond evenwicht te vinden in de voor-en nadelen van het gebruik van een digitaal schoolbord. <br /><br />Zelf heb ik nog niet zo lang geleden nadelen zoals hoofdpijn en vermoeidheid ondervonden door een hele lesdag te kijken naar geprojecteerde slides. Vandaar dat ik, naast nog andere redenen, uw mening hierin steun en we moeten oppassen voor een “overgebruik” van technologische snufjes, zoals bijvoorbeeld een digitaal schoolbord. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat technologie binnen het onderwijs sommige lessen kan vergemakkelijken of gewoon plezanter kan maken, maar het is geen noodzakelijke behoefte dat de leerlingen/studenten dagelijks enkele uren in contact komen met schermen binnen de klasomgeving. Zoals u zelf aanhaalt ondergaat de jeugd van tegenwoordig na schooltijd nog genoeg schermtijd. Net daarom ben ik van mening het schermgebruik binnen de schoolcontext te beperken en het enkel te gebruiken wanneer het nodig wordt geacht. <br /><br />De fysieke problemen die hieruit volgen zijn natuurlijk niet enkel een gevolg van technologie in de klas, maar zijn een gevolg van onze snel evoluerende maatschappij. Aangezien onderwijs een belangrijk onderdeel hiervan is, kunnen we natuurlijk niet achterblijven. <br />Toch pleit ik ervoor, mede gebaseerd op wetenschappelijke artikels die ik gelezen heb voor mijn eigen blog, dat we de technologie gebruiken als middel, niet als doel. <br /> Renate Zwijsenhttps://www.blogger.com/profile/15306374134777221987noreply@blogger.com