woensdag 26 oktober 2011
Digitale kloof gedicht?
Comeva, een gezamelijk project van vrouwenbladen van de sanomagroep, heeft een enquête uitgevoerd over 'het digitale gedrag van de belg'. Over de resultaten van deze enquête is in De Standaard een artikel verschenen. Ik wilde dit onderzoek en het artikel graag delen, omdat het onder andere gaat over 'de kloof tussen digital natives en digital immigrants', waar we het ook in de les over gehad hebben. Volgens het onderzoek van Comeva zou deze namelijk gedicht zijn. Met betrekking tot onze toekomst in het onderwijs lijkt dit een zeer positief vooruitzicht, omdat het zou inhouden dat leerling en leerkracht op hetzelfde niveau staan als het gaat over digitale technologie. Maar is dit ook de realiteit? Mij lijkt het eerder voorbarig om te stellen dat de digitale kloof volledig gedicht zou zijn. Wat denken jullie?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Judith, ik vind het ook nogal ongeloofwaardig dat de digitale kloof al gedicht zou zijn... Mijn grootvader is 76 en heeft al enkele jaren internet, maar hij kan er uiteraard nog niet zo goed mee werken. Hij moet ook alle instructie op een blad noteren om niets te vergeten. Mijn grootvader heeft ook digitale tv, maar daar maakt hij niet echt gebruik van... Als hij bijvoorbeeld naar het nieuws kijkt en er belt iemand (aan), zet hij het programma niet op pauze (ook al heb ik hem al uitgelegd hoe eenvoudig dat is). Zijn digitale kennis is dus wel heel beperkt! Bovendien is hij volgens mij toch wel een grote uitzondering, de meeste mensen van zijn leeftijd hebben niet eens een computer (denk ik) of digitale tv. De technologische kunsten van mijn grootmoeder reiken trouwens niet verder dan bellen met haar (doodeenvoudige) gsm, wat eigenlijk ook al een hele prestatie is.
BeantwoordenVerwijderenIk vraag me af of ze die enquête misschien online gedaan hebben, dat zou de conclusie in ieder geval kunnen verklaren. :p
Ik kan me helemaal vinden in je verhaal, Lien :) Mijn grootvader doet wel moeite om met de computer en het internet te leren werken, maar het gaat heel moeizaam. Wat voor ons vanzelfsprekend lijkt, moet ik hem vaak meermaals uitleggen. Mijn vader houdt zich zelfs nog minder bezig met digitale technologie. Hij werkt nooit met een computer, laat staan met het internet. Het zou me inderdaad niet verbazen moest deze enquête via internet gevoerd zijn :D .
BeantwoordenVerwijderenJullie hebben allebei een punt, het gaat inderdaad zeer traag bij ouderen en vaak wordt er inderdaad een generatie overgeslagen. Via mijn job bij de bank, ken ik heel wat oudere mannen (+70ers), vaak vroeger met een tamelijk verantwoordelijke (kantoor)job ,die de stap gezet hebben naar ICT veelal om hun vermogen in het oog te houden en prijzen van om het even wat te vergelijken.( Testaankoop is zeer populair). Ik denk dat ze nog altijd het gevoel willen hebben controle over iets te hebben. Hun echtgenotes zetten minder de stap, meestal hebben dien ook geen beroepsleven gehad. Het genderverschil is er wel degelijk maar ik stel toch vaak vast dat het net omgekeerd is bij oudere mannen die geen kantoorjob hadden. Die zijn vaak heel wantrouwig en daar zijn het net de vrouwen die voor ICT openstaan.
BeantwoordenVerwijderenIk denk ook dat de digitale kloof nog niet zo vlug gedicht zal zijn maar ik denk dat dit niet altijd aan de ouderen (dan spreek ik nu van vanaf de 50-ers)ligt. Jongeren, tieners geven vaak de indruk dat ze heel veel dingen kunnen qua ICT maar als je wat dieper graaft, merkt je dat dit toch niet zo is. Ze kennen veel dingen slechts heel oppervlakkig, gebruiken alleen wat ze nuttig of leuk vinden en willen zeer zelden iets grondig kennen. Daar zit net het verschil met de ouderen, die willen vaak alle mogelijkheden kennen van een toepassing en beheersen die dan ook meestal veel beter dan de jongeren
En eigenlijk moeten we zelfs niet enkel kijken naar 50-plussers...
BeantwoordenVerwijderenAls ik naar mezelf kijk, moet ik ook toegeven dat ik nog steeds een dummie ben op het vlak van technologie. De taak die we moesten maken voor onderwijstechnologie heeft dit zelfs bevestigd. Ik weet zelf echt weinig als het op ICT aankomt.
Leerlingen die nu in het secundair onderwijs zitten, zijn minstens vijf jaar jonger dan mezelf, maar kennen er zoveel meer van omdat ze er mee opgegroeid zijn. Ik vrees dus dat de digitale kloof bijlange nog niet gedicht is...