Op de blog verschenen reeds wat artikels over het digitaal schoolbord, over tablets in de klas, over ‘clickers’,... In dit artikel wordt gesproken over een digitale klas waar al deze technologieën aanwezig zijn en men noemt ze ‘de klas van de toekomst’.
Het gaat over een basisschool in Nederland waar één leerkracht haar klas inrichtte met kleine laptops, tablets, stemkastjes en een digitaal schoolbord. De leerkracht zelf is volgens het artikel een “expert in het werken met digitale schoolborden en weet als geen ander hoe ze in het onderwijs moet omgaan met deze snufjes”. Zij ziet zelf heel wat voordelen in haar manier van werken. Bij een gezamenlijke oefening moeten de leerlingen bijvoorbeeld antwoorden aan de hand van hun stemkastjes. Op die manier ziet de leerkracht meteen wie het goed heeft en wie niet en ook welke oefening door veel leerlingen fout gemaakt wordt zodat daar meteen op kan worden ingegaan. De technologische snufjes maken het lesgebeuren dus efficiënter. Maar ook de prestaties van de leerlingen gaan erop vooruit, zo stelt de leerkracht.
In het artikel worden nog heel wat anderen technologieën besproken die in de klas gebruikt kunnen worden, zoals de ‘lessenaar 2.0’ en de touchscreentafel van Microsoft.
Uiteraard wordt in deze Nederlandse klas niet enkel en alleen met ICT gewerkt; pen en papier zijn nog niet helemaal uit het lokaal gebannen. Maar de vraag is hoe lang dat nog zal duren. Zullen alle klassen binnen een tiental jaar uitgerust zijn met deze technologische snufjes? En moeten we dat dan als iets positiefs beschouwen?
Ik zie deze ‘klas van de toekomst’ niet als negatief. Met de juiste digitale hulpmiddelen en het juiste gebruik van die digitale hulpmiddelen, kan volgens mij veel bereikt worden. Maar deze toekomst lijkt mij wel nog veraf als je ziet dat nu nog niet eens in elke klas een beamer en projectiescherm aanwezig zijn.
Enkele voor- en nadelen van digitale hulpmiddelen in de klas:
+ Aantrekkelijker voor leerlingen
+ Meer mogelijkheden
+ Meer didactisch en samenwerkend leren (maar dat hangt af van de manier waarop de leerkracht zijn digitale attributen gebruikt)
+ Informatie kan sneller en efficiënter verwerkt worden
+ Informatie is gemakkelijk beschikbaar (internet)
+ Positieve invloed op de leerprestaties?
- Leerkracht (en leerlingen) moet opgeleid worden om met nieuwe technologieën te werken
- Invoeren van alle technologieën in elke klas in elke school = duur!
Sara,
BeantwoordenVerwijderenEen prima artikel, waarin de klas van de toekomst mooi voorgesteld wordt; kan ook moeilijk anders met onder andere een lessenaar van de toekomst ...
PRO
+ de leerkracht kan veel gerichter werken, dus beter differentiëren;
+ bovendien wordt alles opgeslagen en kan de leerkracht nogmaals alles rustig analyseren na de les en bijsturen waar nodig via e-mail of in de volgende les; dus opnieuw gerichter werken.
+ de benutting van de tijd wordt zeer sterk geoptimaliseerd! Met meer tijd voor evaluatie zoals aangegeven;
Het verwondert me dan ook niet dat de leerlingen sneller aanleren zoals wordt aangegeven;
CONTRA
Zoals je zelf ook aangeeft:
- Wat is het kostenplaatje! Hierover wordt met geen woord gerept in het artikel! Het gaat hier over één klas, laat staan een hele school of verschillende scholen of een gans land!
- het gaat om een leerkracht die IT-expert is met IT in de vingers; dit kun je absoluut niet veralgemenen (mezelf incluis!) en zelfs met (dure) scholing zou dit zeer traag gebeuren ...; trouwens, die verandering moet volgens mij vanuit de leerkrachten zelf komen om voelbaar te zijn in de klas;
- hopelijk vergeten leerlingen en leerkracht niet met elkaar "mondeling" te spreken in plaats van een bericht of e-mail te versturen en af te dalen in een digitale wereld en communicatie;
Menselijke communicatie moet een (belangrijke) plaats blijven innemen; hoe dit in te vullen in de klas van de toekomst, moet mee in het IT-beleid verwerkt worden.