Het probleem
Lessen waarin presentaties door leerlingen moeten worden gegeven verlopen vaak nogal hectisch. Nadat de leraar erin is geslaagd om een computer en een beamer op te zetten, moet de presentatie van de leerling nog op de computer terechtkomen.
Lessen waarin presentaties door leerlingen moeten worden gegeven verlopen vaak nogal hectisch. Nadat de leraar erin is geslaagd om een computer en een beamer op te zetten, moet de presentatie van de leerling nog op de computer terechtkomen.
In de praktijk blijkt dat dit een tijdrovende bezigheid is. De slimste leerlingen hebben een USB stick bij zich, de minder slimme leerlingen moeten eerst hun presentatie van het internet af halen. Zeker bij groepspresentaties worden wat mailboxen afgezocht. Soms moet de leraar bijspringen om een al nagekeken versie te openen.
Een ander probleem dat bij zulke groepspresentaties voorkomt is de beoordeling per leerling. Vaak hebben leerlingen niet allemaal even veel werk verricht, maar komen hier niet voor uit. Hoe valt dit voor de leraar te controleren?
Het voorstel
Uit praktijk ervaring blijkt dat er op veel scholen internet beschikbaar is. Hier kan optimaal gebruik van worden gemaakt. In plaats van verschillende mailboxen en USB sticks af te gaan, zouden leerlingen er voor kunnen kiezen om van Dropbox gebruik te maken.
Wat is Dropbox?
Dropbox is een programma dat een map op je computer aan maakt. Deze map kan online worden geraadpleegd, maar ook op een andere computer worden aangemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld je belangrijke bestanden zowel op je desktop als op je laptop raadplegen en worden wijzigingen automatisch bijgehouden. Zolang een leerling toegang heeft tot de Dropbox account, kan hij/zij op elke computer met internet zijn bestanden raadplegen.
Het voorstel is dat de leraar een Dropbox maakt voor een klas. Wanneer zij een groepstaak moeten maken, wordt er per groep een map aangemaakt. De leerlingen binnen de groep worden per e-mail op de hoogte gesteld om bestanden aan de map toe te voegen en bestanden te bewerken. Enkel de leden van de groep kunnen deze map raadplegen en aanpassen. Samenwerken zal ook makkelijker gaan doordat niet steeds het meest recente bestand naar alle groepsleden hoeft worden gestuurd. Alle versies van de geplaatste bestanden worden bijgehouden, zelfs als het verwijderd wordt. Er wordt ook bijgehouden wie aan een bestand heft gewerkt, wat handig is voor de beoordeling van het project.
Het gebruik
Wanneer leerlingen hun groepstaak moet presenteren, hoeft de leraar enkel het laatst bewerkte bestand van de groep via Dropbox te openen. Dit kan op voorhand al worden gedaan, zodat er nog minder tijd in de klas verloren gaat. Wanneer Dropbox geïnstalleerd is op een computer met internet, worden bewerkte bestanden automatisch gesynchroniseerd. Wanneer er internet is, zal de leraar dus altijd de meest recente versie hebben. Zo niet, zal de leraar er goed aan doen een deadline in te stellen zodat hij/zij er zeker van is de meest recente bestanden te hebben.
De voordelen
· Bestanden zoals presentaties zijn sneller op te vragen
· Alle leden hebben altijd de meest recente versie van een bestand
· De leraar kan nagaan wie wat heeft gedaan
· Dropbox is gratis
De nadelen
· Er is internet in het klaslokaal nodig om de laatst geüpdate bestanden te raadplegen
· Het is nieuwe technologie waar de leraar en de leerlingen mee moeten leren werken
Nieuwsgierig?
Er is een introductiefilmpje te vinden op https://www.dropbox.com/
Zeer interessant!
BeantwoordenVerwijderenDropbox is inderdaad een technologie die best bruikbaar is en die trouwens ook massief gebruikt wordt.
En als men het wilt gebruiken om bestanden te delen, dan hoeven de ontvangers van een bestand niet eens DropBox geïnstalleerd te hebben op hun computer: me kan voor een bestand die men zelf op DropBox (op een van de servers van DropBox) geplaatst heeft een url laten aanmaken. Die url kan dan gegeven worden aan de bestemmeling en die kan dan het bestand downloaden op zijn computer.
Zo heeft de bestemmeling geen soft moeten installeren op zijn computer, at goed is want men zou nooit iemand moeten verplichten om software te installeren om data te mogen ontvangen.
En de bestanden die men kan delen via DropBox kunnen erg groot zijn. Tot honderden MBytes groot.
Dropbox is inderdaad ook heel handig voor leerkrachten zelf. Ik werk in een Okan-team en wij delen al onze documenten met elkaar via google-docs (wat makkelijk is want dan kun je elkaars documenten nog bewerken) of via dropbox.
BeantwoordenVerwijderenpersoonlijk hou ik iets meer van google docs omdat je de documenten kunt bewerken en je de bewerkingsgeschiedenis snel ziet.