Opzoek naar kennis buiten het klaslokaal met behulp van geocaching.
Enkele weken geleden
heb ik deelgenomen aan de studiedag “move your brain”.Hier ben ik
in contact gekomen met het concept “geocaching”. De opzet van
geocaching is het creëren van een wereldwijde schattentocht waar
gebruik wordt gemaakt maken van GPS-toestellen.
Hoe kan men deze
technologie toepassen in ons onderwijssysteem? Dit hoeft men niet al
te ver te gaan zoeken. Denk maar aan de lessen aardrijkskunde of
natuurwetenschappen, biologie en zelfs lichamelijke opvoeding.
In verband met het
vak aardrijkskunde botste ik op een artikel waar ze onderzoek hebben
gedaan naar de mate waarin geocaching al dan niet een effect zou
hebben op het ruimtelijk denken en de sociale vaardigheden.
Samenvatting “Geocaching“ as a Method to Improve not only Spatial but also Social Skills.
Het concept van dit
onderzoek vindt zijn oorsprong in de denkwijze van Gilbert M.
Grosvenor. Hij is ervan overtuigd dat de basisvaardigheden, nodig
voor de oriëntatie in het veld, gelinkt kan worden aan iemands
levensoriëntatie. Hieruit vloeit ook een bekende uitspraak van
Grosvenor voort, namelijk "Je bent nergens, tenzij je weet waar
je bent".
Opzet
Leerlingen uit twee
verschillende Duitse scholen (een school uit het buitengewoon
onderwijs en een gewone secundaire school) namen deel aan
verschillende geocaching activiteiten. Deze vonden plaats op twee
locaties, in het centrum van München en in een bosrijk gebied aan de
noordelijke rand van München.
Het was de bedoeling dat de studenten,
verdeeld in kleine groepjes de verschillende caches opspoorden. Dit
gebeurde op twee verschillende manieren, de ene groep zocht hun
caches met behulp van een gps. De andere maakten gebruik van kaarten.
Onderzoeksdoel
Dit project
onderzoekt verschillende aspecten in verband met de ruimtelijke
oriëntatie, namelijk:
- Het gebruik van gps t.o.v. analoge kaarten met hun betrekking op oriëntatie,
- Hebben activiteiten buiten het klaslokaal een bevorderende werking op de ruimtelijke kennis?
Buiten het
ruimtelijke aspect gaan ze ook kijken naar de sociale ontwikkelingen
namelijk:
- Het verschil tussen de studenten uit verschillende schooltypes (buitengewoon vs. gewoon onderwijs).
Resultaten
Zowel de leerlingen
die gebruik maakten van de gps, als diegenen die met de kaart moesten
werken, hadden een enorme plezierbeleving. Competenties i.v.m. het
gps gebruik stegen. Een logische verklaring, gezien de technologische
kennis van de jeugd. Hetzelfde fenomeen vond echter ook plaats bij
diegenen die gebruik maakten van de analoge kaarten. Dit terwijl het
gebruik van deze kaarten in het dagelijkse leven uitzonderlijk is.
Er was een merkbare
verbetering te merken bij de studenten, qua ruimtelijke vaardigheden
zoals: positiebepaling, snelheids- en richtingservaring, inschatten
van tijd en afstand,
Als we het sociaal
aspect gaan bekijken, zien we dat de leerlingen een groter
zelfvertrouwen krijgen door het ontwikkelen van nieuwe technische
vaardigheden.
Tijdens deze vorm van activiteit is het niet uit te
sluiten dat bepaalde leerlingen de leiding gaan nemen. Wat opviel was
het feit dat het niet de typische leidersfiguren van de klas waren
die dit deden, maar eerder de zwakkeren van de klas.
Het
geocaching-project toont aan dat leerlingen ervaringen en
verschillende vaardigheden verwerven die ze niet in de gewone
klassituaties zouden verkrijgen.
Reflectie
Er is een chinees
gezegde dat stelt: “ Ik hoor en ik
vergeet, ik zie en ik onthoud, ik doe en ik begrijp.”
Dit project is hier een goed voorbeeld van. De idee dat leerlingen
meer leren wanneer ze bij tijd en wijle eens aan de vier muren van
hun klaslokaal worden onttrokken, klinkt heel interessant.
Het ontbreken van
statische cijfers over de resultaten, doet afbreuk aan het onderzoek.
Desondanks vind ik het concept (geocaching) van dit project zeer
interessant.
Het blijkt van toepassing te zijn voor zowel
onderwijskundige doeleinden als voor sociale ontwikkeling.
Een waardevol aspect
van geocaching is het feit dat je het kan aanwenden bij verschillende
vakken. Zo bestaat er een volledige geocaching route in functie van
wiskunde. Hierbij bevat elke cache een raadsel waar verschillende
wiskundige thema’s aan bod komen.
Maar het
belangrijkste in mijn ogen is dat de leerlingen plezier hebben
terwijl ze leren. Een kind dat plezier heeft, zal veel gemotiveerder
zijn tijdens de les.
Met andere woorden,
kom van tussen die vier muren en ga al lerend op schattentocht!
Bibliografie
Heike
ELLBRUNNER1, Friedrich BARNIKEL2 and Mark VETTER3. (2014).
“Geocaching“ as a Method to Improve not only Spatial but also
Social Skills: Results from a School Project.
https://www.geocaching.com/?guest=1.
Geraadpleegd op 30 maart, 2015.
http://www.geocaching.be/web/nl/index.php.
Geraadpleegd op 30 maart, 2015.
Een zeer leuk blogbericht om te lezen. Vlot geschreven en geeft een leuke inkijk in het concept Geocoaching.
BeantwoordenVerwijderenIkzelf ben een grote voorstander om uit de klaslokalen te komen en ervaringen op te doen buiten de muren van de school. Zo leren de studenten veel meer. Zoals je zelf mooi aanhaalde: “ Ik hoor en ik vergeet, ik zie en ik onthoud, ik doe en ik begrijp.”
De mogelijkheid om Geocoaching toe te passen in verschillende vakken zorgt ervoor dat het een vakoverschrijdende uitstap kan worden die zeker gesmaakt gaat worden bij verschillende leerlingen. Het sociale aspect dat aan te pas komt om in groepen de caches te vinden zorgt voor een persoonlijke ontwikkeling die bijvoorbeeld ook besproken kan worden bij godsdienst of zedenleer.
Ik vroeg me af of een dergelijke uitstap duur is? Zijn er bedrijven hier mee bezig om dergelijke uitstappen te plannen voor scholen of hoe worden de gps toestellen en kaarten voorzien?
Zonder kennis van de streek en Geocoaching lijkt het mij niet ideaal voor de leerkrachten om zelf dergelijke uitstap op poten te zetten.
Hey Ymke,
BeantwoordenVerwijderenDat is juist het mooie aan geocaching, het is helemaal niet duur. Het enige dat je nodig hebt is een gps of een smartphone.
Op de site www.geocaching.be en www.geocaching.com vind je alle informatie i.v.m. de apps (voor smartphone) als de verschillende kaarten en routes die je nodig hebt voor een actieve zoektocht.
Met een klein beetje voorbereiding kunnen de leerkrachten dus heel gemakkelijk zelf of met de klas een uitstap plannen.
Of er bedrijven zijn die dergelijke uitstappen voorzien voorscholen weet ik niet.
Ik zou zeggen ga de uitdaging aan en ontdek, veel plezier.
Dag Ax'l,
VerwijderenHet concept geocaching is prachtig! Het is ideaal omdat je het eender waar kan doen. Volgens mij kan het een extra stimulus zijn voor je leerlingen om nieuwe dingen te ontdekken. Men leert er inderdaad samenwerken, wat het sociaal functioneren bevordert. Het lijkt me wel moeilijk om leerlingen van de eerste graad zo maar vrij te laten om op speurtocht te vertrekken. Persoonlijk denk ik dat er, toch zeker in de eerste graad, begeleiding nodig is. Daarom lijkt het me net iets minder haalbaar in de eerste graad.
Wat denk jij?
Cindy