1. Inleiding
Sinds 2013 is de overheid van plan om het vak informatica af
te schaffen voor de richtingen TSO en BSO in het secundaire onderwijs. In de
plaats zou dit vak geïntegreerd worden in andere vakken, zoals Nederlands, aardrijkskunde,
economie, e.d. .Een goed idee of hebben de jongeren vandaag de dag net nood aan
meer informatica in onze geïnformatiseerde samenleving?
Chris Smits, van het VVKSO, is toch min of meer voorstander
van deze afschaffing. Zelf zouden er twee lesuren kunnen vrijkomen, die dan
benut kunnen worden om dan in te zetten om computervaardigheden bij te leren
tijdens andere vakken. Hij vindt dan ook dat leerkrachten meer onderling moeten
samenwerken om ICT in andere lessen te integreren. Leraren informatica kunnen
hierbij een ondersteuning zijn voor leerkrachten die zelf niet op de hoogte
zijn van de laatste ontwikkelingen op ICT-gebied.
Het GO! is nog geen voorstander om het vak informatica te
schrappen. Scholen mogen zelf beslissen of ze al dan niet informatica in hun
curriculum inplannen en/of ze informatica willen integreren bij de andere
vakken. Als we de toelichtingen bekijken bij de lessentabellen voor het jaar 2014-2015 van het GO! onderwijs, zien we dat vanaf de tweede graad er geen vak-gerelateerde eindtermen voor informatica worden voorzien alsook geen leerplannen. Er is dan ook vanaf huidig schooljaar gekozen voor ICT-integratie in het curriculum.
2. Reflectie
Het vak informatica brengt zeer belangrijke vaardigheden aan
de leerlingen bij. Niet alleen kunnen werken met een computer, toetsenbord of
muis is voldoende om in deze samenleving te kunnen functioneren. Vele
vaardigheden, zoals het goed leren gebruiken van een tekstverwerkingsprogramma,
een presentatieprogramma en bijvoorbeeld databanken kunnen gebruiken, geven een
goede basis aan vaardigheden die de leerlingen nodig hebben in de wereld van
vandaag en morgen.
Zelf ben ik voorstander van vroeger aan informaticalessen te
beginnen. Vele kinderen, zelfs jonger dan 10 jaar, gebruiken vandaag al de
smartphone of de tablet van de vader en moeder. Deze generatie uitleg geven
over hoe ze dit op een zo efficiënt mogelijke manier kunnen gebruiken, lijkt
mij dan ook een uitdaging naar de toekomst toe.
Een laatste aspect waar ik mijn twijfels bij heb, is het
feit dat niet alle leerkrachten dezelfde interesse of kennis hebben van
informatica. Of alle leerkrachten geneigd zijn om de nieuwste technologieën te
gebruiken tijdens hun lessen, is nog maar de vraag. Oudere leerkrachten staan
vaak sceptisch als je spreekt over nieuwe technologieën, en velen zijn van
mening dat lesgeven zoals ze dit al vele jaren doen, voldoende is om de
doelstellingen voor de leerlingen te behalen.
Al bij al is het noodzakelijk om als kritische student, en
leraar in opleiding, hier toch over te reflecteren. Wie van de leerkrachten wil
er nu tijdens zijn les economie, Frans, Nederlands of wiskunde, les geven over
hoe leerlingen efficiënt in bijvoorbeeld een tekstverwerkingsprogramma kunnen
werken?
Zelf wou ik deze discussie uit 2013 nogmaals aankaarten
omdat ook in het onderwijs eveneens moet bespaart worden de komende jaren. Informatica zal één
van de vakken zijn die de regering onder de loep zal willen nemen, wat mij dan
ook als toekomstig leerkracht informatica, grote zorgen baart. Zeker nu het Go! via de toelichting voor het schooljaar 2014-2015 duidelijk maakt welke richting het wil uitgaan met informatica in het onderwijs, namelijk ICT integratie in het kerncurriculum.
3. Referenties
Klasse, ICT geen apart
vak meer, 8 maart 2013, bron: http://www.klasse.be/leraren/32407/ict-geen-apart-vak-meer-in-tso-en-bso/
Eén Volt, Mag het vak
informatica geschrapt worden?, 6 maart 2013, bron: http://www.een.be/programmas/volt/volt-vraag-mag-het-vak-informatica-geschrapt-worden
Nieuwsblad, Katholiek onderwijs schrap informatica in TSO en BSO, 4 maart 2013, bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130303_00490464?
Pedagogische begeleidingsdienst, Toelichting bij de lessentabellen voor schooljaar 2014-2015, bron: http://www.g-o.be/sites/portaal_nieuw/Prikbordvoorleerkrachten/SO/lessentabellen/Documents/Toelichting%20bij%20de%20lessentabellen%20voor%20het%20schooljaar%202014-2015.pdf
Nieuwsblad, Katholiek onderwijs schrap informatica in TSO en BSO, 4 maart 2013, bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130303_00490464?
Pedagogische begeleidingsdienst, Toelichting bij de lessentabellen voor schooljaar 2014-2015, bron: http://www.g-o.be/sites/portaal_nieuw/Prikbordvoorleerkrachten/SO/lessentabellen/Documents/Toelichting%20bij%20de%20lessentabellen%20voor%20het%20schooljaar%202014-2015.pdf
Dag Michael,
BeantwoordenVerwijderenEerst en vooral sluit ik mij aan bij jouw mening over de vaardigheden dat het vak informatica met zich meebrengt. Het is essentieel voor de leerlingen dat ze bijvoorbeeld kunnen werken met office en databanken etc. Dit niet enkel voor de leerlingen die zullen verder studeren, maar ook voor zij die zullen gaan werken of als zelfstandige een onderneming willen starten.
Daarenboven wil ik hieraan toevoegen dat men informatica in elke graad zou moet aanbieden en niet enkel in de eerste graad. Zelf ervaar ik dat de lessen informatica in mijn eerste graad te beperkt waren om op heden efficiënt te kunnen werken met bepaalde programma's (cfr. Exel). Mijns inziens zou de afschaffing van informatica te kort door de bocht zijn. Men zou juist meer lessen moeten geven in het middelbaar zodanig dat de leerlingen voorbereid zijn en kunnen integreren in een maatschappij dat voortdurend in evolutie is.
Hoewel ik geen graten zie in het integreren van informatica in andere vakken, moet ik zeggen dat dit kan als extra en niet als vervangen. Zoals Michael hier dus aanhaalt, zijn niet alle leerkrachten ijverig om te werken met bepaalde programma's... De vraag die ik me stel, is dan ook of de leerkrachten zelf wel weten hoe ze moeten te werk gaan met zulke programma's.
Om dan een lang verhaal kort te maken, lijkt mij de afschaffing eerder een zonde dan een zegen. Kennis geeft macht, ook en voornamelijk van informatica wat vaak gezien wordt als een niet-noodzakelijke kennis om te kunnen functioneren in de maatschappij.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenJongeren moeten meer "computationeler" gaan denken (Reyers Laat, woensdag 01/04/2015 - 22:34
BeantwoordenVerwijderen