KINECT: DE VOLGENDE BEWEGING NAAR EEN
NIEUWE ONDERWIJSVORM?
Dat
de wereld van de technologie dezer dagen niet meer stil staat is geen verborgen
waarheid meer. Iedereen die in contact komt met de dagelijkse sleur van het
leven kan niet meer naast de veel gebruikte technologieën in onze maatschappij
kijken. Ook het onderwijs is de laatste jaren aan een opmars bezig. De integratie
van technologie in het onderwijs zorgt immers voor veel nieuwe mogelijkheden.
Daar waar het vroeger louter draaide om stilzitten achter een scherm, wordt
technologie dezer dagen veel actiever en uitdagender naar voren gebracht in het
onderwijs.
Kinect
for windows
Gerelateerd
aan het blogbericht ‘Gameification, de toekomst van ons onderwijs?’ daterend
van woensdag 25 maart 2015, springt ook Xbox 360 in op een actievere en meer
technologisch gerichte manier van onderwijzen. Met zijn Kinect voor Windows spelconsole,
waarbij een set van technologieën het mogelijk maakt de mens op een natuurlijke
wijze te laten communiceren met computers via een bewegingscamera, bieden de
ontwikkelaars via een open source software de mogelijkheid interactieve
toepassingen te implementeren of te ontwikkelen. Kinect biedt de mogelijkheid
aan leraars om een heel nieuwe vorm van onderwijzen toe te passen in hun
klaslokaal. Leerlingen zijn niet langer gebonden aan hun toetsenbord, vanaf nu
zijn spraak en beweging commando’s om te communiceren met de digitale content.
Uit ander onderzoek blijkt, dat deze nieuwe vorm van interactiviteit in het onderwijs
een belangrijke factor is in het succesvol leren en lesgeven (VLOR, 2014). Kinect
biedt de leraar de mogelijkheid ondersteuning en flexibiliteit te bieden,
verschillende werkvormen toe te passen en variatie in de lessen te brengen. Waardoor
de motivatie van de leerlingen verhoogd wordt. Zij leren op een nieuwe manier interageren,
leren, hun zelfvertrouwen vergroten en kennis vergaren.
Lezen
tussen de lijntjes: pro’s en contra’s
De
open source software die Windows hier naar voren schuift, geeft de kans aan leraren
om onderwijs op maat te produceren. Ze kunnen zelf, mits de nodige ervaring,
leuke applicaties bedenken die in hun lessen kunnen worden toegepast.
Voorbeelden werden gegeven zoals:
- Virtueel piano of gitaar leren spelen, interessant voor de lessen muzikale opvoeding;
- De anatomie aangeleerd krijgen op je eigen lichaam, voor de lessen biologie;
- Virtueel door de wereld bewegen, voor de lessen aardrijkskunde;
- Robotica, oude games nieuw leven in blazen, … voor de lessen informatica;
- Een woordenschat applicatie voor de taalvakken.
Natuurlijk
vind ik het geen aanrader alleen maar gebruik te maken van Kinect in het
onderwijssysteem. Ten eerste, zouden leerlingen dit al snel beu worden, ze
staan immers open voor een continue verandering in hun lespatroon. Ten tweede,
mag leren niet automatisch in verband worden gebracht met spelen, de grens
tussen verplichte algemene kennis en pure ontspanning mag niet al te veel
vervagen. Of met andere woorden, de realiteit mag niet verloren gaan in deze
nieuwe onderwijsvorm. Ten derde, kunnen niet alle lesonderwerpen onderwezen
worden via Kinect. Complexe problemen zijn vaak niet te veralgemenen tot leuke
en gemakkelijke applicaties. En tot slot, misschien wel het meest belangrijkste
nadeel, Kinect mag dan wel een open source software zijn, als we niet
beschikken over de nodige ervaring om er mee te werken of het nodig budget om
het te op school te verkrijgen en installeren, zal het idee niet uitbloeien tot
een succes en weer vervagen in de massa van tools die ons al aangeboden worden
om technologie en onderwijs samen te brengen.
Niet vergeten…
De
nood naar meer onderzoek, meer financiering vanuit de overheid toe en meer kennis
over technologie is duidelijk een veel gevraagde schakel in het onderwijs
geworden. We kunnen er niet meer omheen dat technologie in het onderwijs
belangrijk is. Zoveel mogelijk toepassingen moeten gezocht worden om leerlingen
op een actievere manier te betrekken bij de lessen. Misschien is Kinect wel één
van die toepassing die in de toekomst een actievere beweging met zich mee kan
brengen … .
Referenties
Microsoft
(2014), Kinect for Windows, http://www.microsoft.com/en-us/kinectforwindows/meetkinect/gallery.aspx?searchv=education
(geraadpleegd op 26 maart 2015).
Technologie
en onderwijs (2014), De toegevoegde waarde van Kinect voor het onderwijs, http://www.technologie-onderwijs.nl/downloads/Inspiratiedocument-De-toegevoegde-waarde-van-Kinect-voor-het-onderwijs.pdf
(geraadpleegd op 26 maart 2015).
Technologie
en Onderwijs (2014), Kinect in het
onderwijs, http://www.technologie-onderwijs.nl/technologie/Kinect/
(geraadpleegd op 25 maart 2015).
VLOR
Vlaamse Onderwijsraad (2014), Advies over
digitaal leren hoger onderwijs, http://www.ethicalforum.be/sites/default/files/VLOR%20advies.pdf
(geraadpleegd op 25 maart 2015).
Ook ik ben voorstander voor het gebruiken van de Kinect in het onderwijs. Het lijkt me een leuke afwisseling voor de leerlingen en eens iets helemaal anders dan het altijd met hun neus in de boeken te zitten! Tevens denk ik ook dat het leren al spelenderwijs heel wat voordelen met zich meebrengt. Zo zijn de leerlingen actiever bezig met de leerstof, waardoor ze deze ook beter gaan beheersen en onthouden. Het is ook heel leuk dat het gaat om open source software, hierdoor is men immers niet beperkt tot een aantal mogelijkheden, maar kan iedereen zijn creativiteit en fantasie de vrije loop laten gaan om zo mogelijks leuke applicaties te kunnen ontwikkelen. Door de codes en software vrij ter beschikking te stellen, kunnen we elkaar ook helpen om mogelijke fouten en bugs uit de codes te halen, want anders niet mogelijk is.
BeantwoordenVerwijderenHet enige waar ik me wel een beetje vragen bij stel is bij de prijs van de Xbox 360 en de Kinect zelf. Deze zijn immers niet gratis of vrij verkrijgbaar, waardoor het niet voor iedereen haalbaar gaat zijn om hier gebruik van te kunnen maken. Hierdoor kunnen een aantal scholen of leerlingen, die het minder breed hebben, benadeeld worden. Dit zal dan resulteren in onderwijs dat niet voor iedereen gelijk is. Het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre dit de dag van vandaag nog wel zo is... Men heeft dit probleem namelijk met verschillende tools, waardoor ik toch meer pro dan contra ben, leuk initiatief!