donderdag 25 april 2013

De tablet in het onderwijs


De tablet in het onderwijs

De tablet een nieuwe evolutie in het onderwijs. In Het Nieuwsblad verscheen op 24/04/2013 het artikel: Tablet in klas ontgoochelt.
Samsung stelde gisteren een volledig nieuwe gedigitaliseerde lesgeefmanier (het digitaal leerplatform de Smart Learning Suite uit artikel: Onderwijsminister roept tabletscholen op om voorbeeld te zijn. 25/04/2013) voor op de katholieke technische school van Vilvoorde. Ook de pers en Vlaams minister van Onderwijs P. Smet waren op de inhuldiging van Samsung, die haar visie op de klas van morgen voorstelde (uit artikel: Samsung vervangt boeken en krijtbord van Vlaamse klas door gadgets. 23/04/2013).  Het gaat om een proefproject, die al loopt sinds de krokusvakantie. Het proefproject bestaat eruit om een volledige les te digitaliseren zowel voor de leerlingen, die elk een tablet ter beschikking krijgen tot het einde van de proefperiode,  als voor de leerkrachten die bord, krijt en papieren schoolboeken ruilde voor een elektronisch klasbord. Het is wel zo dat de tablet nog niet in elke les is geïntroduceerd, voor dit project beperkt men zich tot de lessen Engels, Aardrijkskunde en  elektriciteit. Ook zijn het enkel de leerlingen van het vierde jaar die deelnemen aan het project. Zowel de ondervraagde leerling P. Devos als de ondervraagde leerkracht M. Deldin zijn enthousiast over het project.

P. Devos         Positief:                                                          Negatief:
           
- leuker opzoeken dan in atlas
- moet beter opletten: je kan niet meer doen alsof je luistert
- altijd aandachtig zijn => positief voor de punten
- altijd aandachtig zijn

M. Deldin       Positief:                                                         Negatief:
                       
- staat veel dichter bij de leefwereld van de leerlingen
- /

Het tweede deel van het artikel (Tablet in klas ontgoochelt 24/04/2013) wordt een gelijkaardig project onder de loep genomen. Het gaat om het project in het college van Blankenbergen waar alle schoolboeken zijn afgeschaft en waar iedereen zich een tabletcomputer (Ipad) heeft moeten aanschaffen voor het volgen van de lessen. Professor communicatiewetenschappen L. De Marez volgt het project op. Men had heel hoge verwachtingen in het begin van project maar bij de uitslag van de 1e  tussentijdse evaluatie bleek niet alles op wieltjes te verlopen.

Negatieve punten:
-          het lesmateriaal niet aangepast aan de vele mogelijkheden van de tablet
-          uitgevers bieden niet veel meer aan dan pdf van de vroeger schoolboeken

Bij de tweede tussentijdse evaluatie bleek dat er beterschap. Dit wel enkel door de inspanningen van de leerkrachten die zelf aangepaste lessen zijn gaan ontwikkelen. Al blijft er binnen de groep leerlingen enige onenigheid hieromtrent. Vooral bij de oudere leerlingen die het oude lesgeefstramien missen. Het al dan niet slagen van het project in Blankenbergen hangt te sterk af van de inzet van de individuele leerkracht en dit is geen oplossing voor het hele onderwijs volgens De Marez. “L. De marez pleit voor een globale aanpak voor Vlaanderen”.

Zowel P. De Smet als Samsung hebben het begrepen dat de evolutie van IT op school verder reikt dan enkel handboeken omzetten in pdf’s. Daarom heeft Samsung het digitaal leerplatform de Smart Learning Suite ontwikkeld.
Voordelen:
-          leerkrachten kunnen hun leerlingen individueel opvolgen
-          leerkrachten kunnen lessen interactiever maken
-          leerkrachten kunnen lessen multimediaal maken
(uit artikel: Samsung vervangt boeken en krijtbord van Vlaamse klas door gadgets. 23/04/2013)
=> dit alles sluit aan bij vorige artikel: Tablet in klas ontgoochelt waar M. Deldin het had over het lesgeven die dichter aansluit bij de leefwereld van de leerlingen.
Het digitaal leerplatform bestaat uit:
-          een administratieve module
-          een content management systeem
-          een communicatiemodule
(uit artikel: Samsung vervangt boeken en krijtbord van Vlaamse klas door gadgets. 23/04/2013)

Een belangrijk detail om weer te geven is dat de leerkracht steeds alle touwtjes in handen heeft. Het is dus niet mogelijk om stiekem op facebook of youtube,…, te vertoeven tijdens de les. Ook vond ik deze “discussie terug in het werkstuk van T. Meganck (Tablets op school: de beste app is de leraar). Ook werd er in één van de werken aangehaald dat de leerlingen sneller afgeleid zouden zijn van de les door bijvoorbeeld spelletjes op hun tablet,sms’en, facebook etc.(Multitasking leidt tot slechtere leerprestatie gepubliceerd door L. Jonville). Samsung speelde zeer goed op deze problematiek in bij het ontwerpen van haar digitaal platform die volledig leerkracht controlerend is opgebouwd.
Voordelen van het systeem voor de leerkracht:
-          kan ten allen tijden de schermen van de leerlingen in het oog houden
-          de controle nemen over de tablet van de een leerling
-          het scherm van een leerling op het e-board weergeven
-          tablet van leerling(en) ontgrendelen/ vergrendelen
-          individueel bericht of opdracht sturen naar leerling
-          ook wordt alle informatie over leerlingen, leerkrachten en lesmateriaal bewaard
(uit artikel: Samsung vervangt boeken en krijtbord van Vlaamse klas door gadgets. 23/04/2013)

De nadelen van de tablet op school:
-          het kostenplaatje is onbekend
-          de leerkrachten zijn zich niet altijd bewust van de nieuwste technologie en werkwijze
-          de leerkrachten zijn geen ICT opgeleide personen => bijscholingen zullen nodig zijn => wat dan weer heel wat geld zal kosten
-          het ICT gebruik zal ook aanbod moeten komen in de lerarenopleiding in de toekomst
-          wat met de oudere generatie leerkrachten?
-         
(uit artikels: Samsung vervangt boeken en krijtbord van Vlaamse klas door gadgets. 23/04/2013 en Onderwijsminister roept tabletscholen op om voorbeeld te zijn. 25/04/2013)


 Eigen kritische reflectie
Volgens mij is het belangrijk om leerlingen waarden en normen mee te geven voor later in de maatschappij, om ze sociaal te laten functioneren in de maatschappij, ze een plek te geven in de maatschappij en er naar behoren te kunnen in functioneren. Niet enkel op sociaal vlak maar ook op cognitief en fysiek vlak heeft de school en leerkracht een grote invloed en ook deze dienen ingevuld te worden. Voor mij persoonlijk speelt de manier waarop geen grote rol maar het is wel zo dat de technologie zich steeds verder ontwikkeld en dit heeft inderdaad een invloed op de leefwereld van de leerling waarop de school dus best inspeelt. En dan denk ik dat de invoering van de tablet geen slecht idee is. Als student Lichamelijke Opvoeding en later leerkracht Lichamelijke Opvoeding zie ik wel niet goed hoe ik zo een tablet in mijn les kan introduceren. Misschien voor de communicatie naar leerlingen toe maar daar is smartschool een even goede oplossing voor denk ik. In de LO lessen kan het misschien wel een idee zijn om de Wii fit, Dance dance revolution of iets dergelijks (spelconsole met beweging) te introduceren voor als het slecht weer is buiten en er geen sportzaal ter beschikking is. Wii fit, Dance dance revolution of andere sportconsoles zijn uiteraard geen sportvervangers maar wetenschappelijk is wel bewezen dat deze producten voor de minder sportievelingen of tegenover "het stil zitten" toch een fysieke inspanning vraagt van de persoon, al is deze natuurlijk eerder beperkt en sterk afhankelijk van het type spel. Resultaat van wetenschappelijk onderzoek: games die zowel onder als bovenlichaam aanspreken hebben het potentieel om intensieve FA niveau te halen (Siegel, Haddock, Dubois, & Wilkin, 2009; Warburton et al., 2007, Biddiss & Irwin, 2010; Trout & Christie, 2007) (=> zie cursus Didactiek en onderwijstechnologie van de welzijns- en bewegingswetenschappen, VUB K. De Martelaer). Het is ook een manier om medeleerlingen op een ander manier te leren kennen en het is een sociaal gebeuren. Maar in andere vakken (en misschien ook LO) zeker een aanrader om de tablet te introduceren om de leerlingen te blijven stimuleren en zich voor te bereiden op een wereld waar technologie sterk aanwezig is en waarschijnlijk een nog groter aandeel in zal verwerven. Maar ook kan ik mij vinden in de mening van T. Meganck ik citeer:” ik vind niet dat het de taak van een school is om leerlingen te leren omgaan met deze zaken. Vroeg of laat komen ze daarmee toch in aanraking, dus waarom er nog eens extra de nadruk op leggen?=> laat de leerlingen zichzelf ontwikkelen maar stimulatie is noodzakelijk.
Ik ben er dus geen radicaal voor- of tegenstander van, de proefprojecten zullen ons het antwoord bezorgen en ik kijk er dan ook naar uit wat het zal worden.

Bronnen:
Titel: Onderwijsminister roept tabletscholen op om voorbeeld te zijn.
Auteur: Dries Cludt
Gepubliceerd op: 25/04/2013
Gevonden via Het Nieuwsblad.be

Titel: Samsung vervangt boeken en krijtbord van Vlaamse klas door gadgets.
Auteur: Dries Cludts
Gepubliceerd op: 23/04/2013
Gevonden via Het Nieuwsblad.be

Titel: Tablet in klas ontgoochelt.
Auteur: Bart Moerman
Gepubliceerd op 24/04/2013
Gevonden in de krant en online versie via google.be

Wetenschappelijk artikel:
Siegel, Haddock, Dubois, & Wilkin, 2009; Warburton et al., 2007, Biddiss
& Irwin, 2010; Trout & Christie, 2007

3 opmerkingen:

  1. De smart learning suite van Samsung lijkt mij inderdaad een zeer goed platform wanneer men toch besluit om in de klas aan de slag te gaan met tablets. Zeker omdat de leerkracht toch heel veel controle heeft over de tablets van de leerlingen, de kans dat ze met andere dingen bezig zijn tijdens de les zal zo veel kleiner worden. Het is natuurlijk wel zo dat je via de apps en het internet veel meer beelden,filmpjes en ander lesmateriaal ter beschikking hebt, dan dat men in een handboek kan vinden. Dit lijkt mij dan vooral handig voor vakken zoals biologie, aardrijkskunde,... waar men vaak met afbeeldingen en kaarten werkt. Een beeld zegt meer dan duizend woorden.
    Het zal zeker de jongere generatie leerkrachten aanspreken om deze tool te gebruiken in de lessen, maar zoals je zegt er moet toch een soort van bijscholing gegeven worden wil iedereen mee kunnen met het platform. Daarom zou het handig zijn mocht Samsung toch zorgen voor deze bijscholing, wanneer een school besluit om met dit platform te werken.
    Heel belangrijk is zoals je zegt het prijskaartje, de investering in tablets voor de hele school is een dure grap. Wanneer leerlingen deze zelf moeten aanschaffen, is de kans groot dat niet iedereen zich een tablet kan aanschaffen omdat deze te duur is en dan zit je met het probleem dat je moet werken met tablets en handboeken omdat niet iedereen eentje kan aankopen. Hier zou de fabrikanten dan weer kunnen op inspelen door een tablet te ontwikkelen speciaal voor het onderwijs, met een prijskaartje dat betaalbaar is voor iedereen.
    Ik kan dus alleen maar zeggen dat het idee van tablets ipv boeken in de les, mij wel aanspreekt. Ik zou dit gerust wel eens willen uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Frederik,

    Ik las net je artikel en een Tablet integreren in lessen om ze aanschouwelijker te maken is zeker een goed idee, maar vanuit mijn eigen artikel "Is draadloze technologie gezond?" heb ik toch mijn twijfels om van handboeken over te schakelen op Tablets. De elektromagnetische straling zou namelijk schadelijk zijn als je er lang aan wordt blootgesteld. Als je dus bedenkt dat leerlingen 7 à 8 uur per dag les volgen en ze tijdens deze tijdspanne voortdurend door extra onnatuurlijke straling omgeven worden, dan vrees ik voor hun gezondheid. Ook omdat we tijdens de workshop over preventie zagen dat de hersenen van een mens tot op een leeftijd van 23 jaar in ontwikkeling zijn. Dan zouden de leerlingen net op de kwetsbaarste periode in hun leven overladen worden met elektromagnetische straling, want naast zo'n tablet hebben deze adolescenten al een gsm en eventueel andere toestellen op zak waarmee ze draadloos kunnen internetten. Als toekomstig leerkracht vind ik dat we niet alleen moeten kijken naar wat trendy is in het klaslokaal, maar dat we ook out of the box moeten meedenken en alles in acht nemen (in dit geval de gezondheid).

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geachte

    Ja dat is helemaal terecht dat u zich dit afvraagt. Ik weet ook niet of het een goed idee is, laat dat duidelijk zijn. Als leerkracht L.O. ben ik niet zo een echte voorstander om alles zo maar te digitaliseren ,er zullen altijd wel positieve en negatieve punten te vinden zijn. Wat met de gezondheid (groei) van leerlingen die met boekentassen tot wel 20% van eigen lichaamsgewicht meesleuren? Gezond? Als leerlingen dan enkel een tablet moeten meenemen is dit een oplossing voor de te zware boekentassen maar dan zitten we met de straling. Ik denk persoonlijk dat er niet 1 juiste oplossing is dat het eerder een combinatie van...de beste oplossing zal zijn. Maar tot deze bekend is kan men enkel via steekproeven zoeken naar een gepaste oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen