Een
iPad voor elke leerling?
In
2012 had ik eens gehoord dat er een school was die iPads ging
verplicht maken. Ik heb dit eens dan opgezocht op het
internet en ik ben op de site van De Standaard terecht gekomen waar ik hier
omtrent een artikel heb gevonden.
Samenvatting
artikel:
Ruben
Vanderlinde en Johan Van Braak zien steeds dezelfde fout telkens er
een nieuwe technologie op school word geïntroduceerd.Zij zeggen dat
er niet vertrokken wordt vanuit een visie op onderwijs en didactiek.
Zij zijn beiden verbonden aan de vakgroep Onderwijskunde van de
UGent,Postdoctoraal onderzoeker bij FWA Vlaanderen en hoofddocent.Zij
doen al een aantal jaren onderzoek naar de plaats van ICT in
onderwijs.
Een
Blankenbergse school heeft beslist om tablets op school verplicht te
maken voor elke leerling. Hier is niet iedereen mee akkoord. Je hebt
telkens voor – en tegenstanders.
De
voorstanders bekijken dit vanuit het punt dat een school mee moet met
zijn tijd en dat dit bij de nieuwe didactiek behoort. Dit zien zij aan
als bevorderen van de samenwerkingen, vraagt weinig onderhoud,...
De
tegenstanders daarin tegen vinden dat het te duur is en dat
niet iedereen dit kan betalen. Zij vinden ook dat de leerkrachten er
nog niet klaar voor zijn om dit toe te passen in hun lessen. Zij
storen hun ook aan het feit dat je er zoveel apps en sociale media op staan hebt en dat daardoor de leerlingen niet echt meer gaan 'leren'.
Uiteindelijk
is niet de vraag 'voor'
of 'tegen'
, maar wel hoe?
Het is
duidelijk dat technologie wel het 'leren' aantrekkelijker maakt en
dit zowel binnen als buiten school. Het is dan ook al een aantal
jaren zo dat technologie een verplicht onderdeel is in het
schoolcurriculum. Het is zelf zo dat Vlaanderen sinds 2007 specifieke
eindtermen heeft voor ICT en een voortrekkersrol speelt in Europa op
dit vlak.
Ruben en
Johan hebben een eigen onderzoek gedaan naar succesvolle ICT-scholen
en hebben hieruit een aantal zaken afgeleid:
- De scholen vertrekken vanuit een visie op onderwijs en niet vanuit de technologie
- Tablets zijn een dure investering.Tablets verplicht maken mag niet leiden tot digitale uitsluiting.
- Technologisch vernieuwen veronderstelt verantwoordelijkheid en engagement van iedere betrokkenen
- De scholen zorgen ervoor dat de leerkrachten goed didactisch zijn opgeleid(nascholing,coaching,...).
- De scholen koppelen technologie altijd aan curriculum en didactiek
Het is
belangrijk voor men tablets invoer dat er eerst een reeks afwegingen
moeten gemaakt worden:opleiding leerkrachten,onderwijsprogramma,...
Eigen
reflectie:
Voordelen:
- De school is mee met zijn tijd
- Leerlingen gaan gemotiveerder zijn
- Grote computerklassen met grote pc's zijn niet meer nodig
- Lessen kunnen ook sneller vooruit gaan
- Vraagt weinig onderhoud
Nadelen:
- Niet betaalbaar voor iedereen
- Er staan te veel verleiding op zoals spelletjes en dergelijke
- De leerlingen gaan niet meer kunnen schrijven f dergelijke,basiskennis valt een beetje weg
- Zijn de leerkrachten daar wel op voorbereid.
- Vanaf welk jaar tablets gebruiken?
Ik
vind tablets verplicht op school maken er wel wat overgaan. Ten
eerste niet iedereen kan dit betalen,het is niet dat dit goedkoop is.
Ten tweede vind ik dat er een soort van interactie wegvalt tussen
leerkracht en leerling. De leerlingen gaan toch alleen maar met hun
iPad bezig zijn. Dit kan zowel in de goede als slechte zin zijn. Ik
vind ook wel zoals hierboven aangehaald dat als scholen nieuwe
technologieën invoert ze eerst goed moeten nadenken over
organisatorische en financiële middelen en dergelijke. Hierboven
hebben ze in hun onderzoek wel aangehaald dat er ook succesvolle
ICT-scholen bestaan. Misschien kunnen deze hun ervaringen
samenbundelen zodat andere scholen daarvan kunnen leren.Het is ook belangrijk om een goed management,leeromgeving en faciliteiten te hebben vooraleer over te gaan naar aankoop van iPads. Het is wel zo en daar sluit ik mij bij aan dat je in de klas snel en simpel aan informatie kunt geraken indien het nodig is.(S.Henderson).Bv.: als je een bepaalde voorbeeld wil tonen aan de hand van een filmpje. Je kan iPads,i dit i dat invoeren in scholen met de nodige afwegingen maar dit verplicht maken is nu net wel een stap te ver.
Referentie:
Een iPad voor elke leerling?De Standaard,maandag 03 september 2012.http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120902_00279885
Wetenschappelijk artikel:
Je refereert naar een wetenschappelijk artikel "iPad in Education:
BeantwoordenVerwijderenA case study of iPad adoption and use in a primary school" maar je verwerkt die niet in je tekst!
Dergelijke discussies verworden heel snel tot `wel/niet`, want er zijn zowel voor- als nadelen. Zoals je terecht stelt, moet er eerst en vooral een VISIE zijn binnen de school hierover. Dit gaat zelfs nog niet echt over de `hoe`, maar eerder over de `WAAROM`, en deze waarom is bij voorkeur inderdaad best gesteund op pedagogische principes (wetenschappelijk gestaafd), aangevuld met een pragmatische kijk op de zaak.
BeantwoordenVerwijderenDe discussie die nog gevoerd moet worden,is die met de uitgevers van de schoolboeken: wanneer maken zij deze inhoud digitaal, zodat de tablets effectief maximaal renderen omdat ze ook inhoudelijke content bevatten. De reden waarom de (klassieke) uitgeverijen hier de boot afhouden is natuurlijk niet ver te zoeken... de centen uiteraard.
Leslie Ampe