woensdag 26 oktober 2011

“iPad is een klasse apart. En hij staat op het punt het onderwijs te veranderen.”

Naar aanleiding van de recente gebeurtenissen bij Apple (het overlijden van Steve Jobs en de verschijning van de iPhone 4S), wou ik me verdiepen in de rol die Apple speelt in het onderwijs. Toen ik naar hun website ging, zag ik dat, volgens hen, leerlingen van Greene County beter presteerden door de Mac, er een betere taalvaardigheid is op de Central Elementary School door de iPod touch en dat de iPod touch het eveneens mogelijk maakt dat je mobiel colleges kunt volgen.
Maar voor dit bericht koos ik ervoor de functie van de iPad in het onderwijs te onderzoeken. De iPad is nu al meer dan een jaar aanwezig in het onderwijs en als we de website van Apple mogen geloven, dan zal de iPad het onderwijs veranderen. Op de site van Apple (zie link hierboven) vind je de uitleg over de iPad in het onderwijs.  
Apple geeft alle voordelen van de iPad in het onderwijs. Toch heb ik de neiging een eerder genuanceerde visie te hebben. Als student zijn er zowel voor- als nadelen verbonden aan de iPad, waarvan ik enkele hier kort bespreek.
Een eerste vaak onderschat voordeel is het feit dat de iPad bijna niets weegt. Ze weegt zo’n 600 gram en omdat je alle studieboeken online kunt opslaan hoef je dus geen boeken meer mee te sleuren. Daarenboven kun je eenvoudig aantekeningen maken in de cursussen of de hoofdzaak van een tekst aanduiden… De iPad zorgt er dus voor dat de leerlingen cursussen niet meer hoeven af te printen en je zo niet alleen kosten bespaart op dit vlak, maar ook meer ecologisch te werk gaat. Men kan alles leren met behulp van de iPad en heeft dus geen papieren versie meer nodig.
Dit betekent ook dat het onderwijsmateriaal buiten de klas eveneens consulteerbaar is. Via iTunes U kan je “meer dan 350.000 gratis colleges, filmpjes, lezingen en podcasts van onderwijsinstellingen van over de hele wereld” raadplegen. Dit betekent dus dat het materiaal altijd en overal aanwezig is. Je kunt colleges raadplegen wanneer je wilt en bent daardoor dus niet gebonden aan tijd en plaats.
Ten slotte bestaan er heel wat apps voor de iPad speciaal ontworpen voor het onderwijs. Voorbeelden hiervan vind je terug in het filmpje op de Apple-site. Ze hebben het daarin onder andere over de app Superwhy! die kinderen helpt in het basisonderwijs om beter te leren spellen. De iPad helpt dus op zo’n manier leerlingen met leerproblemen. Maar ook in het hoger onderwijs vervult ze deze functie. Het voorbeeld van het meisje dat een visueel geheugen heeft en door de iPad chemie eindelijk begrijpt, toont dit.

Er zijn dus heel wat belangrijke voordelen gekoppeld aan het gebruik van de iPad in het onderwijs. Toch worden er door de gebruikers al enkele nadelen geformuleerd. Zo vinden zij het niet handig om te typen met de iPad. Maar ik denk persoonlijk dat het belangrijkste nadeel ligt in de kostprijs van de iPad (vanaf 479 euro). Zelf maakt Apple de vergelijking met een laptop, die kosten toch ook zoveel? Maar die vergelijking gaat niet op aangezien het om twee verschillende dingen gaat. Bij een laptop heb je bijvoorbeeld al veel meer geheugen.
En de kostprijs blijft niet enkel bij de iPad zelf. Voor de vele apps moet je vaak betalen en ook voor de toegang tot het internet moet je maandelijks betalen. Voor alles wat je wil doen op je iPad zit je dus vast aan Apple.
De tablet op zich is volgens mij dus wel handig, maar het moet goedkoper met een kans tot vrije software zodat professoren zelf meer de apps kunnen beheren en besturen. Zo zal er meer interactie zijn tussen het onderwijs en de iPad, want professoren zouden zelf apps kunnen ontwikkelen.

4 opmerkingen:

  1. Het spreekt voor zich dat Apple zijn kleine "baby iPad" als de beste leerling in de onderwijstechnologische klas voorstelt. De iPad kan een 21ste eeuws onderwijs zeker veel bijbrengen. Graag formuleer en zet ik echter hieronder nog enkele bemerkingen op een rijtje:

    - Ik denk dat de iPad geen einde kan maken aan de dictatuur van de schoolboeken. Er zullen altijd mensen zijn die liever op papier werken dan achter een scherm (ik bijvoorbeeld). Zo ecologisch kan het niet zijn!
    - Een belangrijk nadeel van de iPad (dat hier niet werd aangehaald, maar wel in de wikibooks) is dat er geen multitasking is. Je kan nooit echt twee programma's tegelijk laten draaien, zoals op je PC of laptop. Sommige vinden dat nu niet erg, zoals Matthieu Calu laten weten op zijn website (cf. http://matthieucalu.be/2010/04/23/ipad-in-het-onderwijs/ 2/11/2011). Volgens hem, kunnen mensen toch niet multitasken. Je kan dan je aandacht voor een keer op één ding focussen.
    - Met de iPad kunnen leerlingen niet enkel voor een examen nog even wat leerstof nakijken (bv. met een gratis internetverbinding op school), maar kunnen ze ook foto's nemen van hun eigen notities en dus "spieken"! Zelf maakte ik dit als stagiair op mijn oude school net voor een overhoring Frans mee. Gelukkig waren de antwoorden op de vragen niet over te nemen uit de nota's. Ik hield wel mijn mentor hiervan op de hoogte.

    Als conclusie denk ik dat er nog enkele werkpunten aan de iPad zijn. Daarna zullen scholen hem kunnen aanschaffen, hoewel op lange termijn er minder geïnvesteerd zou moeten worden in de aanschaffing van (nieuw) materiaal als in de (na)vorming van leraren wat betreft een goed gebruik van ICT in het onderwijs. Hier haal ik wel een ander probleem aan. We zouden de discussie kunnen voortzetten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoewel ik eerder fan ben van de Apple produkten, toch kritiek op het bedrijf.
    Apple, zoals veel andere bedrijven, heeft uiteraard heel goed begrepen dat het voor het bedrijf een voordeel is als men toekomstige klanten van jongsaf aan HUN produkten gewoon laat worden. Mensen zijn nu eenmaal gewoonte beesten en laten niet graag iets los dat ze van jongsaf aan kennen.
    De eerste machiene waarmee je iets hebt leren doen blijft vaak de machiene waarmee je later ook liefst mee zal werken.
    Alle ICT bedrijven weten dit (zie het voorbeeld van Cisco die haar routers gratis uitdeelde op technische hogescholen) en zullen dus graag, waar ze kunnen, hun produkten op school dumpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerst en vooral bedankt voor de reacties op mijn bericht. Graag had ik even op de reactie van William gereageerd.
    - Ik ga er mee akkoord dat er nooit een volledig einde zal komen aan het "op papier" werken. Ik denk dat de meesten zich daar wel bewust van zijn. Maar als de iPad gebruikt wordt, kan ze wel veel papier vervangen waardoor het ecologisch dus nog steeds een voordeel blijft.
    - Wat de multitasking betreft, denk ik dat dit een groot probleem is van de meeste nieuwe technologieën. Ik denk inderdaad ook dat we niet gemaakt zijn om te multitasken en dat dit een groot effect heeft in afgeleverde werken. Zo hoorde ik leerkrachten klagen dat de boekbesprekingen niet meer hetzelfde "als vroeger" waren. Ik denk dat dit een deel door deze multitasking komt. Als we op onze computer werken, worden we afgeleid door onze mails, facebook... We gaan hierdoor minder efficiënt werken, denk ik. Er is, denk ik, maar een kleine minderheid die wel kan multitasken. Volgens mij is de afwezigheid van multitasking op de iPad dus zeker geen nadeel als het om onderwijs gaat.
    - En ten slotte, denk ik dat leerlingen altijd manieren zullen vinden om te spieken. Als leerkrachten moeten wij hun slimmer af zijn en dus manieren vinden om dit te controleren. Het verbieden bijvoorbeeld van de iPad tijdens een examen zoals ook gsm's verboden zijn, lijkt mij een logisch idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ikzelf vind dit persoonlijk een zeer interessant artikel om diverse redenen. Allereerst omwille van de titel waarin staat dat de iPad op het punt staat het onderwijs te veranderen...
    Ik ben van mening dat een globaal en algemeen gebruik van de iPad inderdaad het onderwijs kan veranderen (niet perse positief) maar of dit daadwerkelijk zal gebeuren trek ik sterk in twijfel.

    Allereerst zitten we met het meest duidelijke nadeel: de kostprijs. Het meest voor de hand liggende aspect bij dit concept leek me dat de scholen hierin zouden moeten investeren (wat zeker niet realistisch of vanzelfsprekend is) maar binnen het artikel verwijst men niet naar dergelijke regeling met het onderwijs. Dit betekent dat de kans groot zou zijn dat het de leerlingen/hun ouders zijn die voor deze kosten zouden moeten opdraaien. Binnen het huidige onderwijssysteem is dit totaal onaanvaardbaar. Er mag van ons als leerkrachten zelfs niet verwacht worden dan alle leerlingen thuis een computer of internet ter beschikking hebben. Tenzij de school hier mogelijkheden in voorziet, zoals pc-lokalen met internet gratis ter beschikking van de leerlingen. Enorm veel scholen met een gebrek aan financiele middelen kampen hier al met problemen.
    Daarbij komend als de scholen deze investering maken voor hun leerlingen, vergelijkbaar met de aanschaf van computers/laptops, moet men het fragiele karakter van een iPad zeker niet vergeten. In tegenstelling tot een stevige computer is de iPad fragiel en moet dit met voorzichtigheid behandeld worden. In het kader van een school met een groot aantal leerlingen, zullen diverse leerlingen gebruik maken van dezelfde iPad en zeker bij jonge leerlingen lijkt de levensduur van zo'n investering niet echt optimaal.
    Indien dus de school opdraait voor deze kosten, zal ook het voordeel verloren gaan waarbij de leerlingen altijd alle leerstof ter beschikking hebben.

    Het gebruik van de iPad lijkt me wel meer geschikt voor het hoger onderwijs, waar de investering zoiezo al wat hoger ligt en ook de omgang met materiaal is daar (volgens mij?) duurzamer. Echter komt ook bij mij in mijn hoofd dat leerlingen/studenten inderdaad nog steeds liever met papier werken. Het bewerken van de leerstof ( markeerstiften om de cursus tijdens de blok te trotseren) lijkt me ook via een iPad omslachtiger dan via een papieren versie. Hoeveel cursussen er vandaag ook online/op pc beschikbaar zijn, toch zien we dat copycenter voor de blokperiode vol staat met leerlingen die die cursussen gaan uitprinten. Het gebruik van de iPad tijdens de les is inderdaad volgens mij handig voor goed te kunnen volgen en alles bij de hand te hebben. Wanneer dit echter niet gebruikt wordt voor het studeren zelf, is die investering misschien ook niet de meest waardevolle. Dus het ecologisch voordeel kan spelen met betrekking tot het gebruik in de lessen maar wanneer men hierbuiten toch nog papier verkiest, weegt dit misschien niet zo zwaar door.

    Een laatste opmerking die ik hierbij heb is het befaamde locked-in systeem van Apple zoals Annelies zelf al aangehaald heeft.Jongeren worden inderdaad niet enkel afhankelijk gemaakt van de 'dure' apps van Apple maar ook van het merk zelf. Wanneer leerlingen het eenmaal gewoon zijn te werken met een bepaald systeem, hebben ze namelijk de neiging hier steeds op terug te vallen. Dit zal ook in hun leven buiten school weerspiegeld worden in extra kosten. Het lijkt me ook niet logisch om binnen het onderwijs jongeren afhankelijk te maken van betalende apps terwijl we hen eigenlijk gevoelig zouden moeten maken voor het gebruik van open source software.

    Al bij al vind ik het gebruik van de iPad en de onderwijsapps hierbij enorm interessant op een individueel niveau maar om dit door te trekken naar het gehele onderwijs zijn er volgens mij teveel valkuilen.

    BeantwoordenVerwijderen