Als leerkracht NCZ en filosofie ben ik niet direct
aangewezen op het gebruik van computertechnologie in de klas. De bedoeling is
echter de leerlingen zelfstandig te leren denken, burgerlijk worden en
democratisch en terwijl een zin voor kritisch denken ontwikkelen. De vraag
of deze technologie wel relevant is bracht me bij het artikel 'Computers in de Filosofie' door Dr.
A.Betti, Dr. H.van den Berg en J. Smid.
Volgens het artikel
is de invloed van de
computertechnologieën op de geesteswetenschappen ingrijpend. Alleen al de
research wordt sneller en handiger door het bij de hand zijn van de
kwantitatieve data. Ook in de filosofie is dit een handige evolutie: ‘De nieuwe computertechnologieën
brengen een methodologische vernieuwing teweeg wat dan weer zijn invloed heeft tot nieuwe onderzoeksvragen.’
De filosofische
methode is een conceptuele of
kwalitatieve analyse en zonder computertechnologie is dit een langdurig proces.
Met een softwareprogramma zoals ‘Google Ngram’,
kan men het opzoekingswerk en analyse met een muisklik beschikbaar krijgen. Het
gebruik van deze technologische methoden geeft ‘aanleiding tot het stellen van nieuwe onderzoeksvragen die moeilijk te
beantwoorden zijn met traditionele methoden.’
Verder zullen
filosofen nauwer gaan samenwerken met met andere wetenschappers, waardoor
de filosofie fundamenteel zal verschillen van
de huidige praktijk. Kritisch reflectie
bij deze vooruitgang is of de computertechnologieën echt nieuwe soorten bewijs
oplevert en of ze dan wel het onderzoek objectiever maken?
Wat heeft dit dan
te zien met filosofie in de klas?
Leerlingen in de filosofieklas
zullen ook kennis en vaardigheden opdoen met betrekking tot: ‘statistische analyses, programmeertalen en visualisatiemethoden’
waardoor de bestaande kloof geesteswetenschappers en de vraag vanuit het
bedrijfsleven zal verkleinen. De verder ontwikkeling van de computertechnologieën
zal fundamentele filosofische en ethische vragen met zich meebrengen waardoor
het vak zich uitbreidt en ook in de klas relevant wordt. Tot
hier de samenvatting van het artikel op (http://blogs.groene.nl/geesteswetenschappers/?p=890)
Een
kritische kijk op het artikel brengt vragen met zich mee. Zoals reeds eerder
gemeld op de blog. Is het de bedoeling
de leerlingen zelfstandig te leren denken, burgerlijk worden en
democratisch en terwijl een zin voor kritisch denken ontwikkelen. De
vraag rijst dan in welke zin computertechnologie hier dan een meerwaarde kan
zijn. Kwantiteit is nog steeds geen kwaliteit, denken moet je nog steeds zelf
doen en niet de pc voor jou laten denken, zijn statische analyses steeds wel
een reflectie van de waarheid, is meten ook weten, wordt je door het gebruik
van computertechnologie een deugdzamer mens? Het zijn vragen in de zin van een
Socratisch gesprek, m.a.w filosoferen doen we met de andere en om het
filosoferen te respecteren geven we op bovenstaande vragen geen antwoorden,
maar laten we de antwoorden open want is het namelijk het denken over een
onderwerp die de uiteindelijk bedoeling is. De kunst van de filosofie zit in de reflectie en de dialoog in het
stelen van de vraag en de beschouwingen over ideologie, deze beargumenteren en
je argumentatie staven blijft een typische aspecten die volgens mij enkel
toehoort tot de mens . Ook wat betreft de virtuele communicatie heb ik mijn bedenkingen.
Ik krijg de indruk dat er nuttige details soms verloren gaat
in virtuele communicatie tussen verschillende werkgroepen, in non- verbale communicatie zit
ook een boodschap die niet begrepen kan worden vanuit email, ok we kunnen dan
gaan skypen maar dan moet de tijd weer in rekening gebracht worden.
Het
ontstaan van nieuwe vakgebieden over het gebruik van computertechnologie en de ethische waarde daarvan bestaat al lang een vakgebied in de filosofie die ‘technologie-filosofie’ noemt. Dus
volledig nieuw zal dat al niet zijn zie ook naar de ontwikkelingen binnen de
biologie en de bio-ethiek om maar een voorbeeld aan te halen.
Kortom:
computertechnologie in de filosofieklas ja, waarom niet, maar met mate en in de
zin van de opdracht en niet in de plaats van. Of zoals Aristoteles als zei het
‘midden’ is de weg tot gepast leven, gedrag.
Artikel Patrick Bailliu
Link :
http://www.express.be/business/nl/technology/computertechnologie-bewijst-nut-in-onderwijs/125391.htm
Andere
bijdragen: in Alfa en Bèta worden één, Digital humanities, Nieuwe ethische vragen, Samenwerken binnen de geesteswetenschappen, Wijsbegeerte
Geen opmerkingen:
Een reactie posten