Samenvatting
In dit
artikel/opiniestuk van jozef Colpaert in de Standaard wordt gesteld dat
technologie niet zou moeten worden opgedrongen aan de leerkracht. Zo worde de
leraar vaak gevraagd om rekening te houden met nieuwe technologie en deze te
gebruiken op een interactieve manier in de klas, en hiermee de leerlingen te
helpen om deze te gebruiken. Welke "technologie" wordt bedoeld en
waarom deze precies zou moeten worden aangeleerd, wordt niet vaak vermeld.
Colpaert stelt dat technologie wel interessant is om te integreren in de leeromgeving van de leerlingen, maar
dat het anders gewoon te onoverzichtelijk wordt voor de leerkracht: technologie
verandert constant en zeer snel, en op de hoogte zijn van de nieuwe varianten
van bepaalde technologie wordt op zich al een fulltime job. Leerkrachten
worden, volgens Colpaert, niet genoeg ondersteund in deze taak die hen wordt
opgegeven. Indien aan de leerkracht wordt gevraagd om rekening te houden met
technologie, moet deze zelf veel gebruiksvriendelijker zijn, wat nu zeker niet altijd het
geval is.
Kritische reflectie
Alvorens dit wordt afgeschreven als conservatieve
propaganda, moet worden vermeld dat Dr. Jozef Colpaert zelf les geeft over: "Instructional Design, Educational
Technology and Computer Assisted Language Learning" aan de Universiteit
van Antwerpen.
Het is effectief waar dat van de leerkracht wordt
verwacht dat hij/zij de studenten iets leert over "technologie". Dit
wordt echter in de leerplannen gepropt zonder echt in diepte uit te leggen wat
er wordt verwacht van wie. In het leerplan van het OVSG voor de tweede graad
BSO voor het vak PAV, staat als leerplandoelstelling 29 "Onder begeleiding, met behulp van ICT doelgericht digitale informatie kunnen opzoeken.".
Normaal wordt een doelstelling vergezeld door "Didactische wenken en
hulpmiddelen" maar hier is dit zelf niet het geval. Slechts ÉÉN
leerplandoelstelling heeft het over ICT.
Er kan natuurlijk worden gezegd dat dit het vak PAV
is, en niet TO of informatica, maar dat is juist het probleem: er wordt
namelijk van leerkrachten verwacht om technologie te implementeren in zoveel
mogelijk lessen, ongeacht het vak. Indien dit wordt opgelegd, zorgt het meer
voor kopzorgen dan iets anders. Een les moet nu al gedifferentieerd zijn,
interactief, origineel met zoveel mogelijk werkvormen EN moet dan ook nog
voldoen aan het leerplan; de lessenvoorbereidingen zijn al ingewikkeld genoeg
zonder dat er nieuwe technologieën in moeten.
Een andere vraag is of technologie een even grote
meerwaarde heeft op de arbeidsmarkt als initieel gedacht. Uit een ander artikel
in de Standaard: "Nieuwe technologie creëert amper jobs" komt voort
dat in de V.S. er in de laatste jaren niet meer jobs zijn bijgekomen dankzij
kennis van nieuwe technologie, eerder omgekeerd. De nieuwe technologie zorgt er
eerder voor dat nieuwe bedrijven juist minder werknemers moeten aanwerven. Wel
vergeet dit artikel te kijken naar hoeveel nieuwe informatici er sindsdien zijn
bijgekomen, maar voor de doorsnee werknemer, hebben deze "skills" weinig
meerwaarde.
Toch vind ik dat ICT en technologie zeker op school
hun plaats hebben, gewoon met een betere opvolging. Zo zijn lessen informatica
nodig om de leerlingen niet alleen wegwijs te maken met enkele programma's en
internet in het algemeen, maar kan dit vaak ook worden gekoppeld aan meer
ethische onderwerpen. Het is nodig dat onze leerlingen inzien dat er niet
alleen Microsoft en Apple is. Daarom is het van belang dat de leerlingen op de
hoogte worden gebracht van wat Open-Source is bijvoorbeeld, en waarom het
belangrijk is om te weten dat het bestaat.
Hiernaast kan ook worden meegegeven van hoe er
veilig kan worden gesurft op het internet, hoe men interessante bronnen vindt
en hoe te weten of deze vertrouwbaar zijn, enz. Misschien wordt het tijd om het aantal uren informatica aan te passen?
Ook kan technologie in andere lessen worden
gebruikt om uit de sleur van het lesgeven te komen. Het is namelijk altijd goed
om een nieuwe, originele manier te vinden om te leerlingen te betrekken bij de
leerstof; het moet gewoon aan de leerkracht zijn om te beslissen wanneer,
waarvoor en waarom bepaalde tools zullen worden gebruikt.
Samenvatting
In het kort ben ik te vinden voor bredere
integratie van ICT op school indien de leerkracht mag kiezen hoe, waneer en wat
hij/zij gebruikt, en hij beter wordt begeleid in het labyrint dat de
informatica/ICT voorstelt voor mensen die hier geen vorming voor hebben.
Toch moet niet worden
gedacht dat het gebruiken van een tablet en een SMART-board onze leerlingen
plots beter zullen doen leren: dat is, als leerkracht, de verantwoordelijkheid
compleet naast zich leggen.
Bilbiografie
Colpaert, J. (2015,
18 september). Laat leraars zelf hun ICT kiezen. De
Standaard, p. 37. Geraadpleegd van http://academic.gopress.be/Public/index.php?page=archive-article&issueDate=2015-09-18&articleOriginalId=destandaardvumd3189cca-5d36-11e5-a78d-5d31faf3b08f18092015-00000&q=onderwijs%20technologie&pageNr=37
Colpaert, J. (z.j.).
Prof. Dr. Jozef COLPAERT. Geraadpleegd van http://www.jozefcolpaert.net/
O.V.S.G. (z.j.). Leerplan PAV BSO 2de graad. Geraadpleegd van http://www.ovsg.be/leerplannen/secundair-onderwijs
Tanghe, N. (2015,
14 april). Nieuwe technologie creëert amper jobs. De
Standaard, p. 37. Geraadpleegd van http://academic.gopress.be/Public/index.php?page=archive-article&issueDate=2015-04-14&articleOriginalId=destandaardvum4512c808-e200-11e4-b599-d358d7ca5d2b14042015-00000&q=onderwijs%20technologie
Nogal wat taalfouten in bovenstaand artikel.
BeantwoordenVerwijderenKan je die alsnog verbeteren?
Ik denk dat de leerkracht rekening moet houden met de nieuwe technologie, maar hij hoeft geen expert te worden.
BeantwoordenVerwijderenAangezien we dagelijks met heel wat technologieën geconfronteerd worden,kan de leerkracht niet anders dan er gebruik van te maken.
Een tweede aspect betreft het feit dat de cursus in handen blijft van de leerkracht en niet van de technologie. De leerkracht moet de technologie en de cursus beheersen, maar mag zich niet laten vangen door een situatie zijn waarbij de technologie de lessen beheerst.
Het doel is mijns inziens dat de technologie moet helpen om de doelen te bereiken, waarbij de technologie een medium is en geen doel op zichzelf!