Optimisme vanuit onderwijssector ivm technologische vooruitgang
Het
effect van de technologisch gedreven verandering wordt in de
onderwijssector positief onthaald, dit is veel minder het geval voor
andere openbare sectoren.
De studie Humans and Machines onderzocht bij leidinggevenden in belangrijke sectoren (dus ook onderwijs) of er een effect is op de menselijke creativiteit en intuïtie door de technologische veranderingen.
Een
zeer hoog percentage van 90% ervaart dat de technologie hen
creatiever maakte, 80% sprak ook van een hogere productiviteit.
Een
item waarvan de ondervraagden zich ook bewust waren, is het feit dat
de technologie zich soms sneller ontwikkelt dan de processen waarmee
men werkt. Creativiteit zal dus een belangrijk werkpunt blijven om
extra waarde aan de snel veranderende technologie toe te voegen.
Men
spreekt in het artikel ook over het feit dat het voordeel voor de
onderwijsinstellingen die creatief meegroeien met de technologie zeer
groot is. Door het analyseren van gegevens kunnen processen
geoptimaliseerd worden en kan men zo efficieënter werken en blijft
men de concurrentie voor.
Door
de populariteit van de MOOCs (Massive Open Online Courses) is juist
het concurrentieel werken een must geworden. De MOOCs hebben de
laatste jaren reeds aan miljoenen mensen onderwijs aangeboden. Ze
zijn een democratiesch alternatief voor het steeds duurdere
onderwijs.
Als
laatste wilden de onderzoekers toch ook benadrukken dat uit de
resultaten bleek dat volgens de ondervraagden, intuïtie het meeste
nodig is bij het lesgeven zelf, zo blijft interactie met
leerlingen/studenten zeer belangrijk. Ze eindigen met volgende
bedenking: “Het is zeer waarschijnlijk dat het door technologie
aangedreven leren zal betekenen dat de rol van de leraren en
lezingen in het leslokaal zal veranderen in plaats van verdwijnen.”
Het feit dat de leidinggevenden in de
onderwijssector de technologische vooruitgang positief beschouwen,
kan alleen maar aangemoedigd worden. Het snelle tempo van de
ontwikkeling is echter wel een aspect dat niet alleen door een
positieve ingesteldheid kan opgevangen worden. Beleid en voldoende
financiering zal deze vooruitgang mee moeten ondersteunen. Dit zowel
op het gebied van materiaal dat ge-updated moet blijven, maar op het
gebied van permanente vorming.
Het zal belangrijk zijn om op tijd
“mee op de boot te springen” en om de kloof met de (buitenlandse)
concurrentie niet te groot te laten worden.
Bronnen:
Onderwijssector het
meest optimistisch over het effect van door technologie gedreven
verandering, 8 april 2013,
Geen opmerkingen:
Een reactie posten