Samenvatting:
Sinds
2014 bestaat er een nieuw programma, dat leerlingen toelaat veiliger met elkaar
te communiceren. Tocomail, voorziet
een gesloten netwerk, waarbinnen leerlingen met elkaar in contact staan,
terwijl leerkrachten en/of ouders een oogje in het zeil kunnen houden.
Leerkrachten
krijgen via deze applicatie het recht om de contactlijsten samen te stellen,
zodat leerlingen enkel e-mails kunnen uitwisselen met klas- of schoolgenoten
bijvoorbeeld.
Via Tocomail, kunnen leerlingen bepaalde
zaken bijleren over het “digitale burgerschap”. Leerkrachten kunnen ingrijpen
wanneer ze merken dat bepaalde grenzen overschreden worden of wanneer bepaalde
zaken onveilig worden. Het is een handig platform om leerlingen hun
taalvaardigheden bij te schaven. Leerlingen leren e-mails allerhande op te
stellen. Bijvoorbeeld klachtenbrieven, persoonlijke brieven, sollicitatiebrieven
enzovoort. Tocomail kan ook gewoon
gebruikt worden om medeleerlingen van feedback te voorzien, ideeën uit te
wisselen of om samen te werken aan bepaalde projecten. [1]
Meer
informatie kan altijd gevonden worden op de website: https://tocomail.com [2]
Reflectie:
Gezien
de vele gevaren en bedreigingen die jonge mensen bedreigen in de digitale wereld
is extra waakzaamheid zeker geen overbodige luxe. Deze applicatie kan ervoor
zorgen dat kinderen minder blootgesteld en beter beschermd worden tegen
dreigende gevaren op het wereldwijde web. [3]
Hoewel
de applicatie oorspronkelijk ontwikkeld werd om ouders te helpen bij het creëren
van een veiligere omgeving voor hun kinderen, wordt Tocomail ook gebruikt in het onderwijs. Ook leerkrachten kunnen een
gesloten netwerk aanmaken, waardoor ze de communicatie tussen de leerlingen
nauwlettend kunnen opvolgen. Het is eventueel ook mogelijk om ouders zo nauwer
te betrekken bij het schoolwerk van hun kinderen.
Leerkrachten
kunnen bepaalde opdrachten van dichtbij opvolgen. Alles wat de leerlingen
communiceren, bijdragen enzovoort kan worden opgevolgd. Dit lijkt mij een groot
voordeel te zijn, gezien leerlingen zo wel verplicht worden om aan bepaalde
opdrachten mee te werken. Als leerkracht is het zo ook makkelijk om bepaalde
leerlingen bij te sturen. Ook de opdrachten zelf kunnen in de gaten gehouden
worden. Indien het dreigt fout te lopen of de leerlingen snappen de taak niet
goed, ingrijpen is altijd mogelijk. Leerkrachten hoeven zo niet te wachten tot
wanneer de taak ingediend wordt. Communicatie die buiten dit programma
plaatsvindt kan echter niet gecontroleerd worden, maar het kan bijvoorbeeld
medegedeeld worden aan de leerlingen dat de evaluatie enkel en alleen zal
gebeuren op basis van de via Tocomail
zichtbare communicatie.
Leerlingen
worden zo ook ietwat gedwongen om hun communicatie te verzorgen. Via andere wegen
wordt vaak weinig aandacht besteed aan de vorm en inhoud van taal en
gesprekken.
Erg
interessant is ook de onlangs ingebouwde “pestdetector”. Sinds begin 2014 worden
via het programma bepaalde woorden of contexten herkend en vervolgens gefilterd
of in quarantaine geplaatst. Dit kan voor bepaalde leerlingen een positieve
invloed hebben, gezien pesten in deze omgeving praktisch uitgesloten wordt. Zo
kunnen leerlingen waarop pesten een erg negatieve invloed heeft zich ook in een
veilige omgeving wanen, wat een positief effect op hun resultaten kan hebben.
In een groter geheel, kan dit leiden tot een positiever klasklimaat. [4]
Echt
nadelen kan ik niet bedenken en bij deze toepassing. Het is en blijft echter
naïef om te denken dat kinderen geen alternatief kunnen vinden om met andere
personen te communiceren via het web. Dat kinderen eventueel wel uitgesloten
kunnen worden voor het gebruik van deze toepassing zou wel als een minpunt
aanzien kunnen worden. Hoewel het erg toegankelijk is voor zowel gebruikers van
Windows (I)OSX, Android enzovoort, is en blijft een computer, tablet,
smartphone of een internetverbinding nodig om deze toepassing te kunnen gebruiken.
Referenties:
[4]http://www.148apps.com/news/kids-email-safety-app-tocomail-adds-bullying-recognition-filter/
Vandelannoote Sander
Vandelannoote Sander
Geen opmerkingen:
Een reactie posten