donderdag 1 mei 2014

Met deze app schakelen leerkrachten alle gsm's uit

Dit is "nog niet" van toepassing bij ons, maar in Zuid-Korea hebben ze een app gemaakt waardoor leerkrachten de gsm's van leerlingen vanop afstand kunnen vergrendelen.

Lees hieronder het artikel:

Met deze app schakelen leerkrachten alle gsm's uit

De komst van de gsm was voor vele leerkrachten een doorn in het oog, aangezien de aandacht van hun leerlingen flink kelderde. Nu hebben ze in Zuid-Korea een oplossing; via een app kunnen de leerkrachten elke gsm in het schoolgebouw vergrendelen van op afstand.

Ze doopten de app 'iSmartKeeper' en gaven hem meteen verschillende functies en keuzemogelijkheden mee. De app kan gsm's in het schoolgebouw vergrendelen, enkel noodoproepen toestaan of alle apps met één druk op de knop afsluiten. Via een GPS krijgt de dienst een overzicht op alle gsm's die zich op het schoolterrein bevinden.

Zuid-Korea is erg vooruitstrevend op vlak van technologie, maar krijgt daar nu dus ook de nadelen van te zien. De jongere generaties zijn en masse verbonden via tientallen verschillende apps. Alles wordt steeds sneller en beter toegankelijk, maar op die manier wordt de relatie met hun mobieltje bijna ongezond.

Angst en depressie

Volgens een onderzoek(1) is zelfs 18 procent verslaafd aan hun gsm, wat gelijk staat aan een gebruik van meer dan zeven uur per dag. Ook zouden ze tekenen vertonen van angst en depressie eens ze hun mobiel niet bij de hand hebben. Daarbij zou de iSmartKeeper dus kunnen helpen om alles onder controle te houden.

In de testfase moesten er wel nog enkele euvels verholpen worden. Zo bleven sommige gsm's geblokkeerd tot lang na het laatste belsignaal, bestaat er voorlopig enkel nog maar een Android-versie en vonden de studenten manieren waarop ze de app konden omzeilen. Toch adviseert de regering de 677 scholen in Gangwon-do nu toch om de app in te voeren. 

Klik hier voor link naar artikel.


Extra links: (Neem hier ook zeker een kijkje)

(1) Onderzoek: A Rising Addiction Among Youths: Smartphones

Scholen steeds strenger tegenover gebruik gsm en smartphone

Hoe veranderen sociale medie en smartphones het onderwijs

Using Smartphones (and other PDAs) in Class: These Days, it’s Cool!

Smartphones in de klas  Een attitude-onderzoek op het Niftarlakecollege te Maarssen

Using Smartphones as essential tools for learning
 


Reflectie:

In een steeds technologischere evoluerende wereld zijn we steeds meer en meer "connected". De vrijheid en mogelijkheden dat nieuwe technologiën aanbieden zijn ook immens groot. We kunnen deze, zoals we in onderwijstechnologie zien, gebruiken om kennis te delen en leerprocessen te vergemakkelijken of boeiender te maken. Maar waar ligt de grens? We leren kinderen omgaan met deze technologie, maar kunnen ze ook nog zonder? En heeft deze "verslaving" een positieve/negatieve invloed op de sociale omgang?
Technologie kan gebruikt worden in het onderwijs, maar wat als het wordt misbruikt? Als toekomstige leerkrachten, denk ik dat we allemaal gefrustreerd zouden zijn wanneer leerlingen met hun smartphone bezig zijn ipv naar onze les te luisteren. (Ironisch genoeg hebben "we" ook allemaal al eens onze smartphone in een les bovengehaald... ahum...) Met deze applicatie zou je dit kunnen vermijden, maar is dit niet een drastische maatregel? Om nog maar te zwijgen over het gigantische privacy-debat dat hierbij komt kijken.
Gebruik van gsm's en dergelijke zijn vaak verboden in het schoolreglement. Is dit dan toegelaten aangezien de leerlingen zich niet aan de regels houden? Behoort dit nu eenmaal tot de leefwereld van de leerlingen en toekomstige generaties of is dit gewoon onverantwoord gebruik? Wordt er teveel aandacht gespendeerd aan de nadelen dan aan de positieve mogelijkheden? Is deze controle uitgaande van de school nodig en/of goed? Of zou een beter beleid de oplossing kunnen zijn. Als toekomstige leerkracht zie ik dit eigenlijk wel als positief. Jullie ook?


 
 

3 opmerkingen:

  1. Mensen gebruiken de tools die ze aangereikt krijgen en doen dat heel goed (met dank aan onze nucleus caudatus).
    De technologie die nu beschikbaar is, is wat ze is. De vragen en terughoudendheid die opduiken bij de komst van nieuwe technologieën blijkbaar ook. Ik herinner me nog mijn eerste jaren in het ASO op een college, waar de balpen gewoon verboden werd omdat men dacht allerlei goede redenen te hebben om de vulpen in ere te houden.
    "Gelijkaardige" discours vinden we nu terug als het gaat om het gebruik van e-papier, laptops en tablets in plaats van papier en pen.

    Het punt dat ik wil maken is dat er aan elke technologie voor- en nadelen verbonden zijn, en dat het misschien even duurt voor iedereen goed begrepen heeft welk potentieel nieuwe technologieën bieden. Intussen is het natuurlijk zo dat kritische publicaties (om bij het voorbeeld te blijven: Schrijven is beter dan intypen) al snel door heel wat mensen verkeeerd opgevat worden door het effect van cognitive bias (neem concreet iem. die van nature een beetje angst heeft voor de toekomst: die persoon zal sneller geneigd zijn om kritische publicaties over nieuwe technologie als belangrijker in te schatten).

    Aan de kant is er altijd wel een vorm van "bewaking van grenzen" nodig in een klaslokaal. De eerste opdracht is immers om te leren. Dus of we nu leven in het jaar 1450, 1900, 2014 of 2215: er zullen altijd aan alles grenzen gesteld moeten worden (zoals van leerlingen vroeger ook verwacht werd dat ze het gegeven papier ook werkelijk gebruikten om op te schrijven ;-) ).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is belangrijk dat leerlingen opletten in je les en niet afgeleid worden door hun smartphone of ander technologisch apparaat. Deze apparaten moeten gebruikt worden om kennis te delen.
    Zelf vind ik de aanpak van deze app iets te drastisch. Leerlingen moeten zelf ook nog beseffen wat wel en niet mag tijdens de lessen. Het is dan hun verantwoordelijk om deze regels na te leven.

    De app kan ook voor meer GSM gebruik in de lessen zorgen, omdat de leerlingen willen uitdokteren hoe ze deze app kunnen omzeilen. Er zal veel gepraat worden over de app tijdens de lessen waardoor leerlingen ook minder gaan opletten tijdens de 1ste dagen wanneer de app actief gebruikt zal worden.

    BeantwoordenVerwijderen