donderdag 1 mei 2014

Niet-gedigitaliseerde leerlingen verdienen op de Dag van de Arbeid geen 'pingping'

Bedreigen digitale oefenplatformen de binnenklasdifferentiatie?


1 mei: Dag van de Arbeid. Leerlingen hebben vandaag geen school. En toch zullen er vandaag 280.000 leerlingen op het digitale oefenplatform bingel.be extra oefenen om 'pingping' te verdienen waarmee ze games kunnen spelen. 2 op 3 lagereschoolkinderen gebruiken dit oefenplatform namelijk dagelijks.



"Bovendien kunnen leerkrachten met de nieuwe versie met één druk op de knop per leerling een apart oefenbundel samenstellen. Op basis van de automatisch - ze kunnen ook handmatig worden ingevoerd - berekende resultaten van een leerling kan een leerkracht heel gemakkelijk gedifferentieerd werken ... Een sterke leerling heeft verdiepende oefeningen nodig, een zwakkere leerling meer oefeningen. Dat kost je enorm veel opzoekwerk en voorbereidingen. De nieuwe Bingel doet dat voor ons, zodat we meer tijd kunnen besteden aan de leerstof en de leerlingen." [1]


 

Reflectie



Steeds meer ligt de focus in het onderwijs op de differentiatie die men in het onderwijsgebeuren kan uitvoeren. Iedereen moet mee. Niemand mag achterblijven. Talenten moeten een persoonlijke begeleiding krijgen. Onderwijs moet hoe langer hoe meer ook leuk zijn. Het leven gaat snel, verveling loert sneller dan vroeger om de hoek. Storyfication en gamification worden dan ook een onderdeel van het onderwijsgebeuren. Onderwijs wordt tevens digitaler, een maatschappelijke evolutie. Diverse studies wijzen uit dat steeds meer leerlingen leven in gezinnen waar zowel PC, TV, GSM en laptop aanwezig zijn: multiscreen-gezinnen. En toch zijn er ook kinderen die nooit van het digitale tijdperk hebben geproefd. "Computerbezit (laptop/desktop) in Vlaamse huishoudens satureert rond de 92%. Internet in Vlaamse huishoudens lijkt gestagneerd rond de 93%. 6% van de Vlamingen heeft computer noch internet in huis. Meestal gaat het daarbij om ouderen, gepensioneerden of lager opgeleide Vlamingen." [2]


Bingel.be is niet gratis. Net zoals de boekdrukkunst wordt ook de digitale kennisverwerving gecommercialiseerd, beschermd door auteursrechten en gebruikersvoorwaarden. [3] Hierdoor dreigt de digitale binnenklasdifferentiatie onbereikbaar te worden voor kinderen van gezinnen die niet gedigitaliseerd zijn. Open scholen als centrum van het wijkgebeuren, bereikbaar tot 18 uur. Misschien nog niet zo een zot idee van Caroline Gennez [4], want niet-gedigitaliseerde leerlingen verdienen op de Dag van de Arbeid geen 'pingping'.


Referenties

[1] http://www.bingelsite.be/wp-content/uploads/2014/04/2014_04_28_Gazet_van_Antwerpen_Ze_oefenen_zelfs_ongeziene_leerstof.pdf
[2] http://www.digimeter.be/files/Digimeter-6-samenvatting-NL.pdf
[3] http://www.bingelsite.be/gebruiksvoorwaarden/
[4] http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140124_00946623
https://www.youtube.com/watch?v=7CkG5MuJTio

2 opmerkingen:

  1. Extra oefeningen via een spel zijn altijd handig. Kan je als leerkracht controleren welke leerlingen oefeningen maakt? Of hoe vaak zij online zijn op bingel.be?
    Het is wel spijtig dat dit niet gratis is. Scholen zullen dit moeten verwezenlijken voor hun leerlingen, maar wat voor de scholen waar dit niet gebeurd? Daar hebben de leerlingen minder kansen gekregen om iets bij te leren door middel van een technologisch spel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel knappe argumenten, en een zeer interessant onderwerp! Ik was nog niet op de hoogte van dit platform.

    Er zijn wel enkele 'gaatjes' in de argumentatie, lijkt me.

    "Computerbezit (laptop/desktop) in Vlaamse huishoudens satureert rond de 92%. Internet in Vlaamse huishoudens lijkt gestagneerd rond de 93%. 6% van de Vlamingen heeft computer noch internet in huis. Meestal gaat het daarbij om ouderen, gepensioneerden of lager opgeleide Vlamingen."

    6% heeft geen internet, waaronder ouderen en gepensioneerden. Hoeveel kinderen hebben dan niets? Volgens mij kan 2% van de kinderen geen 'pingping' verdienen. Is dat erg? Jazeker. Is het een reden om dit platform te hekelen? Helemaal niet. Als mensen nu niet gedigitaliseerd zijn, maken ze er best asap werk van. Smartschool baant ook zijn weg naar veel scholen. Hoe gaan ze dat dan oplossen? 2% dicteert de 98% niet. Het is omgekeerd. Tegenwoordig wordt in onze intolerante maatschappij al genoeg verloederd door moraalridderrs die problemen aankaarten waar minderheden zelfs geen last van hebben. Bekijk het zo: er zitten twintig mensen op café, en een ramt een blikje in het toilet, waardoor niemand nog naar het toilet kan. De minderheid heeft het dus verpest voor de meerderheid. Waarom zouden we dat toelaten?

    Het is zeker niet dat deze minderheid niet geholpen moet worden, maar het is geen geldig argument 'tegen' het digitale platform... Kansarme gezinnen worden normaal gezien trouwens voorzien van digitale middelen, aangezien er ook zo over werkgelegenheid gecommuniceerd wordt, dezer dagen.

    BeantwoordenVerwijderen