TED blog: The first School in the Cloud opens in UK
Sugata Mitra is de winnaar van de TED-prize in 2013 dankzij zijn “Hole in the Wall”-project waarbij hij leerlingen liet werken met onbekende technologie. In dit experiment heeft hij een computer geïnstalleerd (met internetverbinding) in een muur van een arm dorp in New Dehli. Gelokt door hun nieuwsgierigheid kwamen kinderen deze voor hen onbekende technologie uittesten, en met succes. Zo bewees Mitra dat, zonder de directe input van een school of leerkracht, leerlingen toch zeer leergierig kunnen zijn als het onderwerp hen interesseert of als hun medeleerlingen geïnteresseerd zijn (“peer interest”).
Sugata Mitra is de winnaar van de TED-prize in 2013 dankzij zijn “Hole in the Wall”-project waarbij hij leerlingen liet werken met onbekende technologie. In dit experiment heeft hij een computer geïnstalleerd (met internetverbinding) in een muur van een arm dorp in New Dehli. Gelokt door hun nieuwsgierigheid kwamen kinderen deze voor hen onbekende technologie uittesten, en met succes. Zo bewees Mitra dat, zonder de directe input van een school of leerkracht, leerlingen toch zeer leergierig kunnen zijn als het onderwerp hen interesseert of als hun medeleerlingen geïnteresseerd zijn (“peer interest”).
Mitra wenste zo’n omgeving op te richten in
een schoolcontext waarin leerlingen samen aan het werk gaan met nieuwe technologische
snufjes. Hij wil dit voor iedereen mogelijk maken om zo de ongelijkheid tussen kinderen
uit arme en rijke wijken in India (en andere landen) weg te werken. Hij wil
iedereen de kans geven om gebruik te maken van technologie en op die manier hun
brein verder te ontwikkelen samen met de rest van de wereld.
“School
in the Cloud”, gebaseerd op het SOLE (Self-Organized Learning
Environment)-experiment, vloeide hieruit voort. In dit experiment verzamelen enkele
leerlingen zich in een klaslokaal met verschillende computers en tablets; hier
kunnen ze meer te weten komen over het onderwerp dat ze zelf kiezen. Bovendien
wordt het klaslokaal ingericht door de leerlingen zelf, wat de omgeving wel vertrouwelijk
en aantrekkelijker maakt.
SOLE is gebaseerd op de nieuwsgierigheid
van leerlingen, maar wil vooral de motivatie en creativiteit van de leerlingen
stimuleren aangezien ze niet worden bijgestaan door een leraar of mentor en ze de
oplossing zelf (individueel of in groep) moeten vinden. Soms moedigt een virtuele
leerkracht of mediator ("Granny Cloud")
hen aan, maar voor de rest moet de groep leerlingen het zelf uitzoeken door
middel van teamwork en opzoekingswerk.
De SOLE-tool is zeer populair. Zo hebben al
meer dan 40 000 mensen deze toolkit gedownload om op school of thuis te
gebruiken.
Mitra is dan ook volop bezig "Schools in the Cloud" op te
richten. De eerste “School in the Cloud”
is The Killingworth School en ze boekte al mooie resultaten. Een andere school
in het Verenigd Koninkrijk en nog 5 andere scholen in India wachten op deze
innovatie met veel ongeduld.
“I
believe strongly that this way of teaching — engaging students and inspiring
wonder, and at the same time creating independence and self-motivation — has to
be the way forward for education today.”
Dit artikel bewijst nogmaals het
sleutelelement van het onderwijs, namelijk motivatie of interesse. Leerlingen
leren veel sneller en onthouden veel meer als ze gemotiveerd zijn of met andere
woorden: als het onderwerp hen interesseert. Dit toont ook aan dat als de
interesse er is dat je dankzij technologie in groep of zelfs alleen te werk kan
gaan zonder enige hulp van buitenaf. Supervisie is natuurlijk aangeraden,
althans op het einde van een oefening zodat de leerlingen een bepaalde fout
bijvoorbeeld niet blijven herhalen en daar dan verder op bouwen. Desalniettemin
zal de technologie blijven evolueren waardoor zelfs supervisie of evaluatie een
taak van de computer zal worden, als het al niet zo is.
Bovendien is nieuwe technologie motiverend,
aangezien alles wat nieuw en modern is de mensen en dan vooral jongeren
aanspreekt.
Tot slot kan het autonoom oplossen van een
bepaald probleem de motivatie nog verhogen: de leerlingen zullen zeker en vast
een bepaalde vorm van fierheid ervaren na het zelfstandig afwerken van een
opdracht.
Langs de andere kant houdt deze tool een
zeker ‘gevaar’ in voor de toekomst van scholen en leraars. Volgens
verschillende bronnen zouden scholen tegen 2050 vrijwel volledig verdwenen
zijn en in 2020 zou er al 10 procent van alle cursussen online gevolgd worden. Het implementeren van SOLE zal dit proces enkel versnellen. Hoewel dit
een schitterend nieuw initiatief is, mag men de waarde van een leraar in een
klascontext niet vergeten.
Bron:
- http://blog.ted.com/2013/12/16/the-first-school-in-the-cloud-opens/
Gerelateerde bronnen:
Gerelateerde bronnen:
- http://www.ted.com/talks/sugata_mitra_build_a_school_in_the_cloud
- http://www.emerce.nl/nieuws/deloitte-2014-jaar-wearables-digitaal-onderwijs
- http://www.bnr.nl/radio/de-nieuwe-wereld/331788-1401/bnr-de-nieuwe-wereld-wat-als-het-onderwijs-volledig-online-is
- http://www.bnr.nl/?service=player&type=fragment&articleId=2125934&audioId=2128072
- http://www.bnr.nl/radio/de-nieuwe-wereld/331788-1401/bnr-de-nieuwe-wereld-wat-als-het-onderwijs-volledig-online-is
- http://www.bnr.nl/?service=player&type=fragment&articleId=2125934&audioId=2128072
Julien Chérot
Ik ben altijd heel sceptisch t.o.v. langetermijnvoorspellingen. Ten eerste is de toekomst al moeilijk te voorspellen, zeker in domeinen als computertechnologie. Om nu al te suggereren dat de leerkracht in te toekomst overbodig wordt, vind ik eigenlijk zuivere speculatie.
BeantwoordenVerwijderenDat scholen in hun huidige vorm niet zullen voortbestaan vind ik nogal logisch. Je kan nu ook niet zeggen dat een school anno 2014 hetzelfde is als een school in de jaren '50: de samenstelling verandert, de context verandert, de verwachtingen veranderen en de mensen veranderen ook.
Wat mij het meeste opvalt is de homogenisering tussen generaties mensen. Neem bijvoorbeeld het fenomeen dat jongeren terug een baard laten staan en hippe seventiesbrillen dragen, en ouderen meer jongerenkledij dragen (het cliché van de Amerikaanse vijftiger met een Mickey Mouse T-shirt). Het verschil in "mentale afstand" tussen leerkracht en leerling ervaar ik zelfs als voelbaar verschillend tussen mijn eigen schooltijd en nu.
Een ander aspect is natuurlijk de vraag of het schoolsysteem zoals we het nu kennen wel per sé zo superieur is. Misschien laat de nieuwe technologie toe om meer op maat onderwijs aan te bieden, met klassystemen waar het interessant is (denk maar aan lessen filosofie), en individueel onderwijs waar nodig.
Uiteraard is het moeilijk tot onmogelijk om zeker te zijn over hoe het schoolsysteem er zal uitzien binnen 30 - 40 jaar. De bedenker van ''School in the Cloud'' (Mitra, 2013) is er van overtuigd dat het huidige onderwijssysteem van een leraar in een klas met leerlingen achter schoolbanken niet meer zal bestaan. Dat wil niet zeggen dat hij gelijk heeft, maar misschien heeft hij ergens wel een punt. Het bestaande onderwijssysteem heeft zijn voor- én nadelen. Leerlingen leren beter als ze iets zelf ervaren. Met zijn project krijgen de leerlingen die kans. Hij heeft met zijn experiment in New Dehli. kunnen aantonen dat dit werkt.
BeantwoordenVerwijderenWat de homogenisering tussen generaties mensen betreft, weet ik niet waarom dit hier van toepassing is.
Zoals je zelf aangeeft, zou een mix van verschillende onderwijssystemen ideaal zijn. Elk individu heeft andere leerstijlen en het zou positievere resultaten opleveren als leerlingen zowel op de klassieke manier worden onderwezen (de leraar vooraan) als aan de hand van dit project.
Desalniettemin zal de technologie blijven evolueren waardoor zelfs supervisie of evaluatie een taak van de computer zal worden, als het al niet zo is.
BeantwoordenVerwijderenNope.. helaas bestaat dat nog niet...
:-)
jammer ;)
VerwijderenAan de andere kant wordt het punt van "technological singularity" (het punt waarop computers even intelligent worden als mensen) altijd maar vroeger en vroeger gezet. Maar dat is niet meteen exacte wetenschap ;)
BeantwoordenVerwijderen