Dino’s in het onderwijs
Jessica De Ras – SLO Nederlands
Samenvatting
In het artikel Tablets in de klas, of beter niet,
geeft Westera (2013)zijn menig over de hype omtrent tablets in het onderwijs.
Hij stelt dat het onderwijs halsstarrig vasthoudt aan hetgeen het kent en
revoluties slechts geleidelijk aan toelaat. Zo brengt hij het voorbeeld van het
gebruik van computers, tv en zelfs de balpen ter sprake. Dit vindt zijn basis
in het feit dat de innovatie moet passen in het (oude) schoolmodel. Volgens
Westera (2013, p.25) zijn de tablet en andere technologische vernuftigheden
“cognitieve prothesen, uitbreidingen van onszelf, die onze vermogens en onze
cultuur versterken”. Hierdoor kan de jeugd tegenwoordig niet meer zonder. Als
we onderwijs op maat willen aanbieden moeten we een opening vinden in het
schoolmodel om tablets te introduceren.
Reflectie
Op zijn drie jaar verraste onze zoon ons door zijn kunde met
een tablet tentoon te stellen. Spelletjes spelen op de ipad bleek kinderspel.
Echter toen ik mijn technologisch vernuft uit mijn jeugd bovenhaalde, jawel een
game boy (zonder kleurenscherm!), wou hij dit direct uitproberen. Meteen kronkelde
de kleine vingertjes over het scherm en was er teleurstelling te lezen op zijn
gezicht toen het mannetje niet bewoog. Een kind van de 21ste eeuw… Technologie
wekt enorme nieuwsgierigheid op bij de jeugd. Daarom zou het mogelijks
interessant zijn om tablets te introduceren in het onderwijs. De
nieuwsgierigheid die de kinderen aan de dag leggen voor technologie kan zich
vertalen naar het onderwijs. Aan de Limburgse hogeschool PXL blijkt
proefproject Tabilo alvast een succes. De leerlingen stellen dat ze beter
opletten in de klas door het gebruik van tablets en beweren dat de leerstof
beter wordt geïntegreerd (“Gebruik van tablets in secundair onderwijs kent
bijval”, 2013). Voor leerkrachten gaf het gebruik van de tablet kans om
diepgang en activerende werkvormen te incorporeren in hun les (Steeneken, 2013).
Mevrouw Van Uffelen stelt tevens in een Volt-discussie dat
het ‘cool’ zou zijn voor de leerlingen om het gebruik van technologie te
integreren in alle lessen. Echter stel ik me hierbij de vraag hoe lang dit voor
de jongeren cool zal zijn en overslaat tot vanzelfsprekendheid. Het zal na
verloop van tijd iets alledaags worden en leerlingen zullen zich dan wederom
afzetten tegen leren (zoals vele leerlingen hun vooraf gingen). Het is niet
enkel rozengeur en maneschijn. Het gebruik van een tablet geeft ook kans op
afleiding, denk maar aan de ruime scala aan spelletjes en apps. Laten we nog
eens terugkijken op het gedrag van onze zoon. Bij ieder oudercontact krijgen we
te horen dat zijn fijne motoriek beter kan en hij hierop moet oefenen door te
knutselen (knippen, plakken, tekenen en zo verder). Maar wie wilt nu nog
knutselen als hij of zij zombies kan doden, schatten zoeken en races houden? De
tablet wordt geïntroduceerd als iets ontspannend maar kan de ontwikkeling van
een kind ook hinderen. We kunnen het vegen met de vinger slechts in geringe
mate opvatten als fijne motoriek. Maar hebben we onze fijne motoriek om te
schrijven wel nog nodig als de tablets helemaal geïntegreerd worden in het
onderwijs? Wordt het dan niet interessanter om dactylo aan de kinderen te leren
in plaats van schoon schrift? Het doet me haast huiveren dat de toekomstige
jeugd het schrijfproces slechts matig onder de knie zou hebben. Hiernaast moeten we terugblikken op onze
schooltijd en die van sommige jongeren nu. Zeven verschillende lessen op een
dag, pennenzakken met balpennen, pennen, kleurtjes, potloden en zo meer
allemaal in één boekentas gesjouwd. En dan met de kin omhoog, wankele benen en
kromme rug naar school. Het gebruik van de tablet zou hiervoor een oplossing
kunnen zijn. Cursussen kunnen worden gedownload en invuloefeningen worden
gemaakt op de tablet. Dag zware boekentas! Maar het meedragen van een tablet
heeft ook zijn nadelen. Zo zullen er nu naast pennenzakken, portefeuilles en
gsm’s ook tablets worden gestolen. Dag alle cursussen en notities. Een grote
hap uit het budget van de ouders of school. Want laten we eerlijk zijn,
goedkoop zijn tablets nog niet. Eerlijkheidshalve moet toegegeven worden dat
cursussen en schoolboeken ook niet goedkoop zijn maar wel minder aantrekkelijk
om te stelen.
Noem me een dino maar na het overwegen van voor –en nadelen
van tablets in het onderwijs, houd ik dit technisch speeltje liever thuis. Maar
de mogelijkheid tot een meteoor of vulkaanuitbarsting op onderwijstechnologisch
vlak is niet uit te sluiten en niet te stoppen.
Referenties
Westera, W.
(2013). Tablets in de klas, of beter van niet? Onderwijsinnovatie, september, 24-25. Geraadpleegd via www.ou.nl
Steeneken,
A. (2013). Tablet Gebruik voor
Activerende Leeractiviteiten: Een exploratieve case study binnen het Vlaams
beroeps en technisch secundair onderwijs (masterproef). Universiteit Twent,
Nederland.
(2012, 18
april). Volt-vraag: de tabletcomputer is ons onderwijs er wel bij gebaat?
[filmbestand]. Eén. Geraadpleegd via
www.een.be
(2013, 9
oktober). Gebruik van tablets in secundair onderwijs kent bijval. Gazet van Antwerpen. Geraadpleegd via
www.gva.be
Knappe uiteenzetting. Ik heb zelf ook een interview gedaan met een ouder, leerkracht, en leerling rond het gebruik van de tablet in de lessen. De kost van de tablet is niet echt een struikelblok: het kost even veel als het aankopen van de schoolboeken. (+- 250 euro).
BeantwoordenVerwijderenWat wel een probleem is, is dat ondanks de kinderen heel goed omkunnen met de tablet, ze niet in staat zijn om problemen op te lossen. De leerling die ik interviewde had problemen met de tablet en kon het probleem zelf niet oplossen. Ook de school gaf geen technische ondersteuning. Hierdoor is ze afgerekend (taakjes te laat binnen) en werd ze wat gedemotiveerd. Volgens de leerling zelf was het gebruik van de tablet zelf niet uitgebreid genoeg om de aankoop te rechtvaardigen. Zowel de leerling als de leraar lieten ook weten dat het zorgt voor heel wat afleiding in de klas.
Je haalde aan dat alle technologie 'geleidelijk aan' binnensijpelt in het klaslokaal. Dit is volgens mij helemaal juist, maar de tablet wordt nu een beetje te snel een verplichte aankoop. Een computer moest een kind niet aankopen en werd af en toe gebruikt. De tablet wordt nu in een vloeiende beweging gebombardeerd tot het standaardinstrument van de leerling. Daar wringt volgens mij het schoentje: vele programma's die de leerlingen moeten gebruiken zijn nog steeds in het Engels, en vele Nederlandstalige handboeken hebben nog geen digitale versie van hun boeken. De kinderen slepen dus de boeken én de tablet mee.
Aan de andere kant is de tablet een ongeloofelijk sterk leerinstrument voor bijvoorbeeld exacte wetenschappen (wiskunde, fysica, etc.) omdat het een grafisch rekenmachine (wist je nog hoe duur die waren?) is en veel wetenschappelijke theorie kan visualiseren. Dit is didactisch gezien zeker wel een pluspunt.
De mag tablet zeker naar school, maar moet ze enkel ingezet worden als ze daadwerkelijk een meerwaarde toevoegt aan de lessen. Ook moeten scholen zich hierop voorbereiden: zij moeten technische ondersteuning bieden aan hun leerlingen. Dat was tenslotte ook zo toen de computers hun opmars maakten: welke leerling moest zijn eigen computer herstellen?