Bron: Heemskerk,
I., van Eck, E., Volman, M., & ten Dam, G. (2013). Ict inzetten met
aandacht voor verschillen tussen leerlingen. 4W:
Weten Wat Werkt en Waarom, 2(2),
30-37.
SAMENVATTING
Dit ‘recent’ gepubliceerde artikel richt zich voornamelijk op het grote potentieel van digitale leermiddelen inzake inspelen op individuele verschillen tussen leerlingen (bv. geslacht en sociaal-culturele achtergrond). Veelal wordt bewezen dat digitale leermiddelen een positief effect hebben op de motivatie en leerprestaties van leerlingen in de veronderstelling dat deze zeer nauw aansluiten bij hun eigen leefwereld. Uit onderzoek stelt men vast dat niet elke leerling op dezelfde manier ‘leert’ met ICT. Zo ziet men reeds vele verschillen tussen meisjes en jongens in relatie tot ICT.
Dit ‘recent’ gepubliceerde artikel richt zich voornamelijk op het grote potentieel van digitale leermiddelen inzake inspelen op individuele verschillen tussen leerlingen (bv. geslacht en sociaal-culturele achtergrond). Veelal wordt bewezen dat digitale leermiddelen een positief effect hebben op de motivatie en leerprestaties van leerlingen in de veronderstelling dat deze zeer nauw aansluiten bij hun eigen leefwereld. Uit onderzoek stelt men vast dat niet elke leerling op dezelfde manier ‘leert’ met ICT. Zo ziet men reeds vele verschillen tussen meisjes en jongens in relatie tot ICT.
Uiteraard is het niet makkelijk
digitale leermiddelen te ontwikkelen die voor alle leerlingen even geschikt
zijn. Toch blijkt het mogelijk bij een ICT-toepassing rekening te houden met
diversiteit. Zo kan dergelijke toepassing ‘gescand’ worden op inhoud, interface
en instructie, de zogezegde ‘bril van kenmerken’. Deze helpt leerkrachten na te
gaan in welke mate een gevarieerd leerling-publiek aangesproken wordt, waardoor
de leerkracht/docent bijgevolg digitale leermiddelen evenwichtiger kan
inzetten. Hierbij zou men voorkomen dat
bepaalde leerlingen systematisch uitgesloten zou worden. Deze bevindingen
kunnen hulp bieden bij het ontwerpen en/of kiezen van dergelijke leermiddelen. Elke
leerling heeft tenslotte recht op tegemoetkoming van diens individuele
behoeften (interesses, werkwijze, leefwereld, niveau,…) tijdens het leerproces.
REFLECTIE
Pro:
- School
moet evolueren in de tijd. Het gebruik van digitale leermiddelen is
noodzakelijk
- Aansluiting
leefwereld jongeren met als gevolg hogere motivatie en leerprestatie
- Differentiatie
tijdens het lesgeven is belangrijk. Uiteraard is het gebruik van goed
aangepaste digitale leermiddelen voor ALLE leerlingen noodzakelijk
Contra:
- Onderzoek
lijkt nog in de beginfase – scaninstructies te onduidelijk
- Zijn
er goede en concrete opleidingen voor leerkrachten?
- Tijdrovend
Het lijkt me duidelijk dat het
gebruik van ICT op school vanaf jonge leeftijd steeds belangrijker wordt,
aangezien technologie steeds een grotere rol inneemt in onze maatschappij.
Kleuters groeien op met verschillende technologische toepassingen (computers,
tablets, internet, GSM,…) en kunnen er vaak beter en sneller mee overweg dan
hun ouders. Het werken met digitale leermiddelen lijkt me dan ook zonder
twijfel bijzonder belangrijk. Ik ben ervan overtuigd dat vele scholen deze
redenering volgen en er alles aan doen om deze verandering te ondersteunen en
te integreren. Doch vergeet men volgens mij al snel het belang van goede
aangepaste digitale leermiddelen voor ALLE leerlingen. Wanneer men
werkelijk meer werkt met dergelijke toepassingen is het belangrijk tegemoet te
komen aan de verschillende behoeften van ALLE leerlingen. Het ‘scannen’ op
inhoud, interface en instructie lijkt me dan ook noodzakelijk bij de integratie
van nieuwe digitale leermiddelen. Het lijkt me noodzakelijk te duiden op belang
van digitale leermiddelen waarbij een gevarieerd leerling-publiek mee wordt
aangesproken. Leerkrachten die reeds vele jaren in het onderwijs staan, zijn
volgens mij op dit moment niet in staat dergelijke leermiddelen te scannen, en
hebben hierbij nood aan een goede ondersteuning.
BRONNEN
Mijn artikel richt zich voornamelijk
op tegemoetkoming van digitale leermiddelen in relatie tot diversiteit (voornamelijk:
geslacht, sociaal-cultuureel) in de klas. Het lijkt me interessant dit
onderwerp te koppelen aan tegemoetkomingen van (leer-)stoornissen in de klas.
Een artikel geplaatst door Karolien Hermans:
- Hans Kok, Louis Peeters,
Suzanne Sjoers, Annerieke Verkerk & Bert de
Vos,Passend onderwijs werkt met ict, Stichting Kennisnet
Zoetermeer 2013.
Meer informatie omtrent het ‘scannen’ van digitale leermiddelen:
- Heemskerk, I. (2008). Technology
makes a difference. Inclusiveness of technology in education. Proefschrift, Universiteit van
Amsterdam
Meer informatie omtrent
geslachtsverschillen in relatie tot ICT:
(Geslachtsverschillen
in relatie tot ICT werden wel reeds duidelijk benaderd in het artikel. Maar
voor degenen die hier dieper op willen ingaan, kan dit onderstaan artikel
dienen. Dit artikel is echter wel enkel beschikbaar mits registratie.
- Luik, P. (2011). Would boys and girls
benefit from gender-specific educational software? British Journal of Educational Technology, 42, 128-144.
Evelien Roosens
SLO Lichamelijke opvoeding & Bewegingswetenschappen
Hoi Evelien,
BeantwoordenVerwijderenMooi artikel! Ter aanvulling op je opmerking over leerstoornissen, denk ik dat je de onderstaande artikels misschien ook wel interessant zult vinden:
1: Artikel in de New York Times over technologie voor leerstoornissen + links naar enkele bloggers die zich met dit onderwerp bezig houden.
Link: http://www.nytimes.com/2011/01/09/education/09tech-t.html
2. Stuk op The Huffington Post over de rol van tablets ter ondersteuning van kinderen met leerstoornissen. Volgens mij komt dit artikel nog wel uit het pre-iPadschool tijdperk, een fenomeen waar ik zelf dan weer vrij sceptisch over ben.
Link: http://www.huffingtonpost.ca/robert-whent/tablets-autism_b_1289644.html
Tot slot linkt de auteur van dit artikel nog naar een blog met de fantastische naam "Moms with apps". Daar mag ik helaas dan weer geen lid van worden..
Link: http://blog.momswithapps.com/apps-for-special-needs/
Groeten!
Koen
Bedankt Koen, voor de aanvulling!
BeantwoordenVerwijderenGroetjes,
Evelien
Beste Evelien,
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat je de nagel op de kop slaat met je informatie, analyse en reflectie.
Goede reflectie over differentiatie en doelstellingen zijn cruciaal!
Wim
Ik ga grotendeels ook akkoord, maar er zit ook wel een addertje onder het gras, namelijk dat van stereotypering. Zeker rond genderstereotypering is er de laatste tijd nogal veel te doen.
BeantwoordenVerwijderen