“Serious Gaming at school: Reflections on students’
performance, engagement and motivation.” (2014)
Samenvatting:
In dit onderzoek
van Bottino, Ott en Tavella (2014) wordt nagegaan wat het effect is van het
implementeren van technologische spelletjes bij leren en instructie in het
onderwijs. De doelgroep in deze studie waren schoolkinderen van acht tot tien
jaar. Typische bordspelen zoals domino, zeeslag en master mind werden digitaal gehanteerd om het redeneervermogen en
logisch nadenken aan te wakkeren en te onderhouden. Enerzijds toonden de
resultaten dat er een sterke correlatie bestond tussen schoolprestaties en het
vermogen om dit soort spelletjes te spelen en op te lossen. Motivatie en
betrokkenheid in spelgebaseerd leren zijn anderzijds hoog, ongeacht de
prestaties van de leerlingen. Bottino, Ott en Tavella (2014) suggereren tot
slot dat deze resultaten wellicht ook door te trekken zijn naar andere
leeftijdsgroepen zoals jongere kinderen vanaf 6 jaar of oudere kinderen zoals
adolescenten. Deze onderzoekers beëindigen hun conclusie door te stellen dat de
effectiviteit van deze digitale spelletjes op schoolse vaardigheden in eerste
instantie afhangt van de rol van de leerkracht.
Persoonlijke reflectie:
Op het eerste
zicht vind ik dit een interessant onderzoek en denk ik dat het inderdaad een
nuttig tool kan zijn om aan de hand van technologische spelletjes de leerlingen
te motiveren en op die manier schoolse vaardigheden aan te leren en te
onderhouden.
Een eerste
bedenking die ik mij echter maak is de mate van technologie bij jonge kinderen
in het onderwijs. Natuurlijk acht ik het noodzakelijk dat er technologie aan
bod komt in het schoolse leven, maar vind ik dat dit niet overdreven mag
worden. Het is goed dat leerlingen van jongs af aan worden ondergedompeld in
technologische snufjes, aangezien onze maatschappij steeds meer gebruik maakt
van technologie. Maar volgens mij moet men aandachtig toezien dat deze
technologie de humaniteit in het lesgeven en in de school niet overstijgt. En
dit vind ik een kerngegeven: school moet volgens mij een zeer menselijke
omgeving blijven waarbij ik het noodzakelijk acht dat kinderen zich intern
gemotiveerd voelen om bij te leren, zonder dat ze daarvoor technologische
spelletjes voor nodig hebben.
Daarnaast maak
ik mij een tweede bedenking op vlak van de leeftijd van de kinderen in dit
onderzoek. Bottino, Ott en Tavella (2014) suggereren dat deze resultaten ook
door te trekken zouden zijn naar andere leeftijdscategorieën. Zelf denk ik dat
dit vooral effectief zal zijn bij jongere kinderen en dan vooral bij kleuters.
Craeynest (2005) stelt dat het spel centraal staat in de kleuterfase, terwijl
bij lagere schoolkinderen het vlijtig willen bijleren vooral naar de voorgrond
komt. Om deze reden is het nodig om verder onderzoek te doen naar zowel
kleuters en adolescenten, om te bewijzen dat deze veronderstelling ook voor andere
leeftijdsgroepen geldt.
Mijn conclusie
omtrent digitale spelletjes om schoolse vaardigheden aan te leren en te
onderhouden: een nuttig en interessant tool dat aanleunt bij de leefwereld van
kinderen en jongeren, maar er mag niet in overdreven worden, zodat het
menselijk karakter van het schools leven niet naar beneden gehaald wordt.
Referenties:
Craeynest, P. (2005). Psychologie van de
levensloop. Leuven / Voorburg, ACCO.
Bottino, R. M., Ott, M., &
Tavella, M. (2014). Serious Gaming at School: Reflections on Students’ Performance,
Engagement and Motivation. International
Journal of Game-based Learning, 4, 21-36.
=> Online link: http://www.itd.cnr.it/download/Papers/serious_gaming.pdf
Het is inderdaad interessant om op zoek te gaan naar tools die aanleunen bij de leefwereld van de kinderen en die hen helpt om de materie te visualiseren ook. Maar ik vind het heel mooi wanneer je zegt dat deze technologieën de humaniteit in het lesgeven en in de school niet zou mogen overstijgen. Ik vind dit eveneens belangrijk want de school blijft voor de jongste kinderen ook één van de eerste plaatsen waar sociale vaardigheden aangeleerd en onderhoud worden.
BeantwoordenVerwijderenInderdaad Serious Gaming kan interessant zijn. Hier een (Amerikaans) voorbeeld: http://education.mit.edu/projects/radix-endeavor ontdekt via deze blog: http://blogs.kqed.org/mindshift/2013/08/mit-unleashes-new-online-game-for-math-and-science/ te gebruiken voor lessen biologie of wiskunde.
BeantwoordenVerwijderenWat betreft het gebruik van beeldschermen voor (jonge) kinderen geeft Yapaka, een organisatie binnen het ministerie van de Waals-Brusselse Federatie, (in het frans) richtlijnen per leeftijdsgroep: http://www.yapaka.be/ecrans
"Deze onderzoekers beëindigen hun conclusie door te stellen dat de effectiviteit van deze digitale spelletjes op schoolse vaardigheden in eerste instantie afhangt van de rol van de leerkracht." Deze zin stelt me gerust en is aangenaam om te lezen. Dag van vandaag en zeker naar de toekomst toe, is technologie zo aanwezig in onze samenleving. Ik denk dan veel breder dan enkel en alleen de onderwijssetting. Bijvoorbeeld aan de kassa in ikea en delhaize kan je perfect afrekenen aan een vol-automatische kassa. Ikzelf verkies telkens een kassa met kassierster. Enerzijds aangenaam dat de kassierster mijn producten scant en anderszijds het menselijke contact. Dit is ook zo in het onderwijs. Er bestaan al jaren tal van online of op video/ audiotape mogelijkheden om bij te leren. Toch maakt dit een mens niet overbodig en is de combinatie technologie en mens meer dan de som van delen.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenLore's laatste conclusie dat er niet overdreven mag worden en dat het menselijk karakter niet mag verdwijnen is ook mijn mening. Er moet zeker gezocht worden naar een manier om technologie toe te passen in het onderwijs en de lessen (en hoe vroeger, hoe meer vertrouwd de kinderen ermee worden), zeker aangezien technologie niet stilstaat en de toekomst is. Maar sociale vaardigheden zijn even belangrijk. Misschien nog belangrijker en laat nu juist de school de omgeving zijn waar kinderen deze vaardigheden opdoen. Ik vind dus dat er een mooi evenwicht tussen technologie en het menselijk moet gezocht worden om zo het beste uit het onderwijs en de kinderen te halen. Maar dit is de opdracht van de leerkracht. Welke technologieën gebruik ik in mijn les? Welke technologieën kunnen de leerlingen later nog gebruiken of met welke moeten ze absoluut leren werken? Welke nieuwe technologieën worden er steeds uitgevonden? Geen gemakkelijke opdracht voor de leerkracht, zeker niet als deze leerkracht zelf niet zo goed thuis is in die wereld. Bij- en nascholingen zijn volgens mij meer dan welkom.
BeantwoordenVerwijderenDe situatie die Eveline beschrijft over de volautomatische kassa's, komt ook vaak in me op. Als we doorgaan zoals we bezig zijn hebben we voor niets meer onze stem en sociale vaardigheden nodig en is sociaal contact niet juist wat de mens nodig heeft? Werd de mens niet bestempeld als een "kuddedier"?