Samenvatting
Het is heel belangrijk om technologische middelen te
implementeren in de klas met een weloverwogen doel, en niet zomaar om
bijvoorbeeld een computer te “hebben” in de klas. De studenten moeten er iets
aan hebben, deze middelen moeten onder andere de betrokkenheid van de
leerlingen vergroten. In dit onderzoek zijn ze nagegaan welke specifieke
elementen van de betrokkenheid van studenten een rol spelen binnen
technologierijke klasomgevingen. Ook hebben ze de relatie tussen de
betrokkenheid van de leerlingen en de concepties van leerkrachten rond
effectief lesgeven in rekening gebracht. Uit de resultaten blijkt dat het
belangrijk is dat ze op een aandachtige manier bezig zijn met intellectuele
activiteiten tijdens het gebruik van computers in de klas en dat ze ook samen
kunnen werken en samen kunnen discussiëren, overleggen... tijdens het gebruik
van technologische tools. Ze moeten ook de ruimte krijgen om te reflecteren
over het eigen leren en ze moeten zich bewust worden van hun metacognitieve
strategieën en vaardigheden. Wanneer er aandacht wordt besteed aan deze
elementen, vergroot de betrokkenheid van de leerlingen in technologierijke
klassen en kan er op een effectieve manier geleerd worden. Het is ook gebleken
dat de leerkracht hier ook een rol in speelt. Zijn of haar visie op effectief
leren en effectief lesgeven zal invloed hebben op de aandacht die besteed wordt
aan deze vier elementen. Dit onderzoek toont dus aan met wat moet rekening
gehouden worden bij het creëren van technologierijke leeromgevingen.
Reflectie
Ik ben het er zeker mee eens dat er goed moet nagedacht
worden bij het implementeren van technologie in de klas. Er moet nagedacht
worden over het doel van een welbepaalde tool en dit moet ook effectief iets
bijbrengen aan het leren van de student. Technologie moet op een nuttige manier
gebruikt worden. Het kost naar mijn mening al genoeg aan de scholen, wat
impliceert dat er goed moet nagedacht worden over het aankopen van de juiste
technologie. Dit ligt in de lijn met wat er al gezegd is in het blogbericht van
Bauke Vandeghinste (efficiënte ICT-keuzes maken). De school en de leerkrachten moeten hierin bijgestaan worden, bijvoorbeeld via kwaliteitsvolle bijscholingen.
Bronnen
Gebre, E., Saroyan, A., & Bracewell, R. (2014). Students' engagement in technology rich classrooms and its relationship to professor's conceptions of effective teaching, British Journal of Educational Technology, 45, 83-96.
Link: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjet.12001/full
Link: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjet.12001/full
Geen opmerkingen:
Een reactie posten