Samenvatting
Ik las een artikel over
een onderzoek waarin nagegaan werd na hoe Google Drive ingezet kan worden in
het hoger onderwijs om authentiek leren en kritisch denken te versterken [5].
De onderzoekers vertrekken van een sociaal-constructivistische visie op leren
in plaats van het onderwijs te zien als een overdracht van kennis. Het
onderzoek werd uitgevoerd bij studenten geneeskunde. De studenten kregen een
klinische casus aangeboden die ze moesten analyseren en oplossen. Hierbij werd
gewerkt met een combinatie van lessen en online communicatie en discussie via
Google Drive. Het leerproces werd ondersteund door verschillende begeleiders
die deelnamen in klasdiscussies en online discussies en die feedback konden
geven aan de studenten. In focusgroepen werden de ervaringen van de studenten
bevraagd. Hieruit bleek dat de visie van de studenten op leren veranderd was,
ze ervoeren hoe ze actief leerden in plaats van het passief memoriseren van
informatie. Daarnaast hadden studenten minder angst om fouten te maken, ze
durfden vragen te stellen of opmerkingen te geen zonder schaamte of angst om
iets doms te zeggen. Dit laatste hing samen met de ervaring van de studenten
dat ook de docent en begeleiders niet alles weten maar ook nog steeds kunnen
bijleren, de machtsverhoudingen tussen docent en student verschoof ook
gedeeltelijk. Ten slotte steeg het kritisch denken bij de studenten. Tijdens de
online discussies deelden studenten hun ideeën en mening en reflecteerden ze
ook over de input van anderen (studenten en begeleiders).
Reflectie
Aangezien ik zelf
tijdens mijn opleiding gebruik maakte van Google Drive bij groepsopdrachten,
vond ik dit een heel interessant artikel. In het onderzoek [5] werd Google
Drive op een doordachte manier ingezet en werd gebruik gemaakt van de
verschillende functionaliteiten. Hierdoor werden heel positieve resultaten
bekomen, zowel voor de docenten als de studenten. Bovendien vind ik het
positief dat ze vertrekken van een duidelijke en recente visie op leren, nl.
het sociaal-constructivisme, om zo het gebruik van technologie vorm te geven.
Naar mijn eigen stage-ervaring wordt technologie in het onderwijs vaak louter ingezet
als ondersteuning van het overdragen van informatie (bv: het presenteren van
een powerpoint tijdens de les). Hierdoor lopen vele leerkrachten volgens mij
een belangrijke kans mis. De nieuwe technologieën bieden vaak vele opties aan,
die het leren van de leerlingen kunnen ondersteunen en optimaliseren. Een
voorbeeld hiervan zijn de apps van Google die specifiek zijn ingericht voor het
onderwijs [2]. Bovendien bestaan er verschillende add-ons voor Google Drive die
van nut kunnen zijn bij gebruik in het onderwijs. [1]. Ik denk hierbij
bijvoorbeeld aan het gebruik van track-changes zoals die gebruikt kunnen worden
bij Microsoft Word.
Het onderzoek dat ik
las werd uitgevoerd in het hoger onderwijs, maar ik denk dat het gebruik van
Google Drive ook in het secundair onderwijs zeker van nut kan zijn. Ik verwijs
hiervoor als eerste naar de vakoverschrijdende eindtermen (VOET) mbt ICT. In
het leerplan van het VVKSO wordt het “online samenwerken” specifiek naar voor
geschoven als een leerplandoelstelling [6]. Hiervoor kan Google Drive zeker
ingezet worden. De leerlingen kunnen online samen aan een tekst, presentatie, …
werken en hierover discussiëren en reflecteren. Ze kunnen daarvoor bijvoorbeeld
gebruik maken van de chat-functie maar ook van de commentaren die toegevoegd
kunnen worden. Het grote voordeel is volgens mij dat verschillende leerlingen
tegelijk aanpassingen kunnen doorvoeren zonder dat daardoor verschillende
versies gecreëerd worden. Zo vermijd je dat twee leerlingen samen aan het werk
zijn zonder het van elkaar te weten en dat er achteraf werk verloren gaat. Bovendien
moeten de leerlingen niet telkens samenkomen om aan een groepstaak te werken.
Dit kan vooral handig zijn voor minder mobiele leerlingen of leerlingen die
verder weg wonen. Ook als leerkracht biedt dit voordelen. Je kan namelijk gemakkelijker
opvolgen hoe de leerlingen een groepsopdracht aanpakken en hoe de taken
verdeeld worden. Als ik terugdenk aan mijn eigen schoolloopbaan, herinner ik
mij dat bij groepstaken vaak enkele leerlingen actief aan de slag gingen
terwijl anderen van op de zijlijn mee genoten van het gedane werk. Via Google
Drive kan de leerkracht opvolgen of alle leerlingen hebben bijgedragen tot het
eindresultaat (bv: heeft iedereen een nuttige commentaar geplaatst?). Een laatste
groot voordeel is dat het gebruik ervan gratis is. Natuurlijk moet nog steeds
rekening gehouden worden met de leerlingen die thuis niet over een computer of
een internetverbinding beschikken. Aan deze leerlingen kan bijvoorbeeld als
oplossing aangeboden worden dat ze gebruik kunnen maken van de computerlokalen
op school. Als tweede toepassing van Google Drive denk ik aan de specifieke
eindtermen rond onderzoekscompetenties, zoals bijvoorbeeld voor de derde graad
humane wetenschappen [4]. Bij het werken rond onderzoekscompetenties kunnen
leerlingen bijvoorbeeld aan de slag gaan met concrete problemen of vragen waarvoor ze een oplossing moeten
zoeken aan de hand van literatuur, onderzoek, .... Dit is in zekere zin
vergelijkbaar met de opdracht die de studenten kregen in het onderzoek van
Rowe, Bozalek en Frantz [5].
Bronnen
[1] Davis, V. (2014) 15 Best Google Drive Add-Ons for education. Geraadpleegd op 18/04/2014 via http://www.coolcatteacher.com/best-google-drive-add-ons/
[2]
Google Apps for Education (z.d.) Geraadpleegd
op 18/04/2014 via http://www.google.be/intx/nl/enterprise/apps/education/
[3] Knack (2014) Google geeft
toe dat het uw e-mails scant en analyseert. Geraadpleegd op 18/04/2014
via http://datanews.knack.be/ict/nieuws/google-geeft-toe-dat-het-uw-e-mails-scant-en-analyseert/article-4000596866100.htm#
[4] Onderwijs Vlaanderen (z.d.) Secundair onderwijs - Derde graad ASO -
Humane wetenschappen - Specifieke eindtermen. Geraadpleegd op 18/04/2014 via http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/secundair-onderwijs/specifieke-eindtermen-aso/-/humane-wetenschappen/specifieke-eindtermen.htm
[5] Rowe, M., Bozalek, V.,
& Frantz, J. (2013) Using google drive to facilitate a blended approach to authentic learning. British Journal of Educational Technology,
44, 594-606. Geraadpleegd op 15/04/2014 via http://repository.uwc.ac.za/xmlui/bitstream/handle/10566/652/RoweGoogleDrive2013.pdf?sequence=4
[6]
VVKSO (z.d.) Servicedocument VOET voor het vak ICT/Informatica. Geraadpleegd op
18/04/2014 via http://ond.vvkso-ict.com/vvksomainnieuw/voet/servicedocVoet/ServiceDocument%20VOET%20ICT%20Informatica.pdf
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenIk vind ook dat Google Drive heel wat mogelijkheden kan bieden in het onderwijs. Zeker voor de voordelen die je in je reflectie kon opnoemen. Naar mijn eigen ervaring is dit systeem, ondanks al zijn voordelen, nog niet helemaal bekend bij het grote publiek, ook niet in het onderwijs. Via Google Drive is het vooral ook gemakkelijk om vanop verschillende computers verder te werken aan een bepaalde opdracht, ook offline. Je kan ook instellen om bepaalde documenten offline te bekijken, wat een enorm voordeel is. Via smartphone en/of tablet kan er ook in hetzelfde document verder gewerkt worden.
BeantwoordenVerwijderenWat ik voorlopig wel nog een beperking vind van Google Drive, is de hoeveelheid aan functies en mogelijkheden in documenten, formulieren en presentaties. Vaak zijn deze echt wel ondergeschikt aan de meeste standaardprogramma's, waardoor Google Drive spijtig genoeg nog geen volwaardige vervanging kan betekenen voor de meest gebruikte software (e.g. Microsoft Office). Los daarvan is het zeker de moeite om meer te gaan werken met Google Drive, en dit verder te promoten in het onderwijs.
Wat betreft de bekendheid van google drive ben ik het helemaal met jou eens, het is aan ons als toekomstige leerkrachten om die bekendheid te vergroten denk ik :).
VerwijderenDe functies en mogelijkheden zijn misschien iets beperkter maar ik vind dat er al heel veel vooruitgang in te zien is. Voor een eenvoudige paper of presentatie te maken is het volgens mij wel meer dan voldoende.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenZeer leuk blogbericht, het trok meteen mijn aandacht.
BeantwoordenVerwijderenIk moet eerlijk zeggen dat ik pas sinds dit jaar werk met Google Drive, maar ik vind het wel heel gemakkelijk.
Het eerste idee om bv na te denken over een casus lijkt me heel leuk, en ik denk inderdaad ook dat er sneller meer reacties komen dan dat je er bv in de klas over zou discussiëren. Omdat er meer respons is kan de leerkracht ook meer bij leren (als deze daar tenminste voor open staat).
Verder vind ik het gebruik van Google Drive als communicatie-middel tijdens groepswerk een zeer goed idee. Ik ga het later zeker eens uitproberen! Vooral omdat je kan opvolgen wie wat schrijft, lijkt het me zeer interessant voor de leerkrachten. Naar de leerlingen toe is het dan weer handig omdat ze niet moeten afspreken en ze er tegelijk in kunnen werken zonder dat er verschillende versies gemaakt moeten worden.
Ik maak me alleen een beetje zorgen dat sommige leerlingen niet altijd internet ter beschikking hebben, of bij bv grote gezinnen met maar 1 computer. Zoals je al zei kunnen deze leerlingen wel terecht op school, maar toch worden ze zo een beetje 'uitgesloten' vind ik. Misschien moet er op voorhand in de klas bevraagd worden wie er niet dagelijks toegang heeft tot internet of een computer.
Sofie Verachtert
Jouw bedenking over het ter beschikking hebben van internet en een computer vind ik zeker terecht. Daarom plaatste ik het ook al in mijn reflectie. Een eerste stap is hierbij al zeker het leren kennen van de leerlingen en weten wie wat ter beschikking heeft om dan samen naar oplossingen te zoeken.
VerwijderenHetzelfde geldt volgens mij trouwens voor leerlingen die minder vaardig zijn in het werken met zulke tools. Ook zij kunnen wat extra ondersteuning en begeleiding nodig hebben. Zeker factoren waar als leerkracht rekening mee moet gehouden worden.
Zeer interessant artikel! Ik ben ook fervente gebruiker van Google Drive en het heeft naar mijn mening zeer veel voordelen. Ik ben akkoord met de voordelen die hierboven al zijn opgenoemd. Er moet ook zoals gezegd zeker gewerkt worden aan de bekendheid ervan, alsook moet er rekening gehouden worden vanuit de school dat niet iedere leerling beschikt of voldoende beschikt over internet. Dit zijn zaken die naar mijn mening zeker kunnen opgevangen worden, waardoor google drive zijn opmars kan maken en een breder publiek kan bereiken!
BeantwoordenVerwijderenIk sluit mij volledig aan bij het idee dat de moeilijkheden zeker opgevangen kunnen worden. Voor elk probleem, bestaat er een oplossing :)
Verwijderen