Dit artikel is gebaseerd op twee artikels, één uit de Knack dat zich richt
op het ICT-gebruik in Vlaamse scholen en één uit Het Laatste Nieuws dat een
verslag geeft van een Europees onderzoek naar ICT-toepassingen in scholen.
Beide artikels gaan over het computergebruik in de Belgische en/of Vlaamse
scholen.
Samenvatting
De Belgische scholen doen het niet zo goed op het vlak van informatica. Uit
een Europees onderzoek blijkt dat het aantal Belgische leerlingen die in de
klas gebruik maakt van ICT-toepassingen lager is dan in vele Europese landen.
Voor de lagere school bengelt België onderaan de ladder. In het middelbaar zien
we een kentering. De leerlingen maken meer gebruik van ICT. In het tweede
middelbaar is dit 36%. Dat is zelfs meer dan het Europees gemiddelde.
Deze studie werd verricht om beter te kunnen pleiten voor het invoeren of
vergroten van de digitale vaardigheden op school en universiteit.
Uit onderzoek blijkt dat Belgische scholen niet veel met ICT werken. Maar
nochtans zijn er steeds meer computers in de Vlaamse scholen. Uit de
ICT-monitor, uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse overheid, blijkt dat in de Vlaamse scholen het aantal
computers gestegen is. In cijfers zouden we het als volgt kunnen uitdrukken: in
het secundair onderwijs is er één computer per twee leerlingen en in het
basisonderwijs één per zes leerlingen. Maar de leerkracht maakt hier amper
gebruik van in de klas. In het secundair
onderwijs stelt de helft van de leerkrachten dat ze de computer een paar keer
per jaar in de les gebruiken. Slechts 35% geeft aan de computer regelmatig te
gebruiken en 13.4% zegt de computer nooit te gebruiken in hun lessen.
Eigen mening
Ik heb dit artikel gekozen omdat ik verbaasd was dat er zo weinig met ICT
wordt gewerkt in het onderwijs. Ik dacht dat het veel meer voorkwam maar uit de
cijfers blijkt het tegendeel. Scholen doen een inspanning om meer computers te
hebben maar leerkrachten gaan niet altijd mee met die tendens. Maar de
leerlingen leren om te gaan met een computer is noodzakelijk en hoe vroeger hoe
beter. Ik zou dan ook gebruik maken van de computer, zowel voor mijn
lesvoorbereidingen als tijdens de lessen zelf. Ik wil dat de leerlingen zelf
actief met de computer bezig zijn en dit niet enkel om hun agenda te checken op
smartschool maar om te leren zoeken en om te gaan met de veelheid aan
informatie op het net. Ik vind het dan ook belangrijk als leerkracht om in te
spelen op de noden van de leerlingen en de toekomstige noden van de
arbeidsmarkt die ICT-geleerde mensen nodig heeft. Vandaar dat men niet vroeg
genoeg kan beginnen met ICT-gebruik, zowel in de traditionele ICT-les als in de
andere lessen. Het is de taak van elke leerkracht om de leerlingen ICT-vaardig
te maken en ze verschillende insteken te leren om ICT-toepassingen te
gebruiken.
Bibliografie
Belgische
Leerlingen Gebruiken amper ICT in de klas, 09/2013, http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/article/detail/1711452/2013/09/25/Belgische-leerlingen-gebruiken-amper-ICT-in-klas.dhtml
Vlaamse scholen
hebben meer computers, maar leerkrachten maken er weinig gebruik van, 11/2013, http://datanews.knack.be/ict/nieuws/vlaamse-scholen-hebben-meer-computers-maar-leerkrachten-maken-er-weinig-gebruik-van/article-4000462085768.htm
Geen opmerkingen:
Een reactie posten