Link
Samenvatting
De opmars van Massive Open Online
Courses (MOOCs) valt niet meer te negeren. Een MOOC is een open (gratis) college,
dat online massaal gevolgd kan worden. De colleges zouden ongeacht de opleiding
door iedereen gevolgd kunnen worden, waarbij het niet steeds noodzakelijk is om
ook een diepgaande studie te beginnen. De filmpjes worden door de
onderwijsinstelling soms zelfs gewoon op YouTube geplaatst, waarbij potentiële
studenten wereldwijd niet hoeven te betalen voor de kennisoverdracht. Volgens
de auteur van het artikel zijn er heel wat voordelen voor de studenten aan
verbonden: de cursus is gratis, vrijblijvend en toegankelijk op meerdere
locaties.
Veel universiteiten zetten tegenwoordig
colleges dan ook (met succes) steeds meer online, zo trok Stanford 160.000
deelnemers voor haar cursus in Artificial Intelligence. MOOCs zijn zich (onder
andere) in Nederland nog verder aan het ontwikkelen en blijven aan populariteit
winnen, dit wordt in het artikel dan ook sterk benadrukt.
Niet alleen het flexibele karakter
van deze cursussen, maar ook de internationale uitstraling van de
universiteiten draagt bij aan de stijgende populariteit van MOOCs. Een MOOC heeft
dus kennelijk een belangrijke marketing waarde voor de onderwijsinstellingen,
dat bewijzen de vele sporen die ze nalaten op sociale media.
Reflectie
Een goede opinie vormen over de
opmars van de MOOCs is onmogelijk zonder eerst even op te frissen wat deze juist
inhouden. Dit filmpje op YouTube geeft alvast heel wat voordelen weer van deze
online colleges. Zoals in de lessen onderwijstechnologie aan de Vrije
Universiteit Brussel aangehaald werd, heerst er een soort hysterie rond de
opmars van de MOOCs. Sommigen zien deze online cursussen zelfs als dé toekomst
van het hoger onderwijs. Toch is het voorlopig eerder voorbarig om deze
stelling te bevestigen, de MOOCs zijn zich immers nog volop aan het ontwikkelen
en hebben daarbij ook af te rekenen met enkele (belangrijke) beperkingen [1]. Een
eerste beperking is de waarde van de certificaten die je met veel
van deze MOOCs kan behalen, meestal zijn er hier (nog) geen credits aan
verbonden van de onderwijsinstelling [1, 2 en 3]. Verder bemoeilijkt het verliezen van de
aula de interactie tussen studenten en lesgevers op dergelijk grote schaal [1],
terwijl dit vaak als een essentieel onderdeel van het onderwijsproces beschouwd
wordt. Ook wordt het (zeer) vrijblijvende karakter daarbij vaak als positief
onthaald, maar ondertussen bleek al dat deze vrijblijvendheid voor een uitval zorgt
van meer dan 90% [1, 2].
Een vaak aangehaald voordeel van de MOOCs
is de toegankelijkheid van over de hele wereld, waardoor onderwijs meer mensen zou
kunnen bereiken [1, 2 en 3]. Een zeer sterk voordeel op het eerste zicht, al
dient deze stelling toch genuanceerd te worden. Onderzoek wees uit dat 80% van
de MOOC gebruikers al een hoger diploma bezit [3, 5]. Daarbij aansluitend is
het wereldwijd vooral de economische elite die dergelijke cursussen kan volgen,
onder andere omdat er toegang dient te zijn tot computers met een snelle
internetverbinding [3, 5].
Een andere belangrijke bemerking
is het prestige gehalte van deze cursussen. Zoals in het artikel benadrukt wordt hebben universiteiten heel wat marketingwaarde te winnen dankzij de MOOCs.
Sociale media zorgen ervoor dat bepaalde cursussen een eigen leven gaan leiden,
waardoor sommige onderwijsinstellingen enorm veel winnen aan publiciteit. Tot
op de dag van vandaag zijn het dan ook vooral de meest prestigieuze
universiteiten die MOOCs integreren in hun onderwijsprogramma [6]. Zo werd
bijvoorbeeld edX, één van de grootste MOOC platformen wereldwijd, opgericht
door de Massachusetts Institute of Technology (MIT) en Harvard University (www.edx.org), twee zeer omvangrijke en hoog
aangeschreven onderwijsinstellingen. Daartegenover zouden universiteiten
in ontwikkelingslanden - die het met heel wat minder middelen moeten stellen - op
deze manier druk van studenten kunnen ondervinden, die geneigd zijn om eerder MOOCs te gaan volgen
in plaats van de traditionele lessen [6].
Hierbij aansluitend kan men zich
afvragen of de MOOCs wel degelijk handelen vanuit het engagement om kennis
toegankelijk te maken wereldwijd? Eenzelfde cursus wordt momenteel vanuit de
meest elitaire universiteiten over de hele wereld verspreid, ongeacht de
cultuur [8]. Als eenzelfde cursus door eenzelfde lesgever aan gigantisch veel
studenten gegeven wordt, kan een kleurrijke vergelijking gemaakt worden met een
McDonalds, die overal ter wereld soortgelijke Big Macs exporteert [8]. De vraag
kan gesteld worden op welke manier de versterking van universitaire ivoren
torens nog in het belang van het onderwijs blijft [8]. Waardevolle culturele
identiteit en interculturele interactie dreigen hiermee immers verloren te
gaan.
Los van deze beperkingen staat
het vast dat de MOOCs een opmerkelijk fenomeen zijn met een enorm potentieel in
het onderwijs. The New York Times riep 2012 al uit als "Het Jaar van de MOOC" [4]. Nagenoeg
onbeperkt, gratis en wereldwijd toegankelijk onderwijs van hoge kwaliteit geven
absoluut prachtige opportuniteiten in de toekomst. Toch zijn er nog heel wat
uitdagingen op onderwijskundig vlak: accreditatie, interactie tussen studenten
en professoren en uitval van studenten zijn maar enkele beperkingen waarmee MOOCs
momenteel nog worstelen. Ook oneerlijke 'concurrentie' met prestigieuze
universiteiten en eenmaking van de leerstof roepen vraagtekens op. Toch blijven
deze MOOCs de moeite waard, maar valt het nog af te wachten wat de toekomst
voor deze online cursussen zal brengen.
Bronnen
- Peterson, D. (2013). The Pros and Cons of MOOCS. Geraadpleegd op 17 april 2014, via http://adulted.about.com/od/Adult-Education-in-the-U.S./a/The-Pros-And-Cons-Of-Moocs.htm
- Yang, D., Sinha, T., Adamson, D. & Peinstein Rose, C. (2013). "Turn on, Tune in, Drop out": Anticipating student dropouts in Massive Open Online Courses. Geraadpleegd op 16 april 2014, via http://lytics.stanford.edu/datadriveneducation/papers/yangetal.pdf
- Adams, S. (2013). Are MOOCs Really A Failure? Forbes. Geraadpleegd op 16 april 2014, via http://www.forbes.com/sites/susanadams/2013/12/11/are-moocs-really-a-failure
- Pappano, L. (2014). The Year of the MOOC. The New York Times. Geraadpleegd op 17 april 2014, via http://edinaschools.org/cms/lib07/MN01909547/Centricity/Domain/272/The%20Year%20of%20the%20MOOC%20NY%20Times.pdf
- Emanuel, J. E., Christensen, G., Steinmetz, A., Alcorn, B., Bennett, A., Woods, D. (2013). Online education: MOOCs taken by educated few. Nature 503, 342. Geraadpleegd op 17 april 2014, via http://www.nature.com/nature/journal/v503/n7476/full/503342a.html
- Savenije, D. (2012). 8 questions MOOCs face in 2013. Geraadpleegd op 17 april 2014, via http://www.educationdive.com/news/8-questions-moocs-face-in-2013/75870/
- Lane, J. & Kinser, K. (2012). MOOC's and the McDonaldization of Global Higher Education. Geraadpleegd op 18 april 2014, via http://chronicle.com/blogs/worldwise/moocs-mass-education-and-the-mcdonaldization-of-higher-education/30536
- Linden, V. D. P. (2013). Hoe masaal wordt het onderwijs online? MOOCs nader bekeken. Geraadpleegd op 15 april 2014, via http://innovatie.kennisnet.nl/hoe-massaal-wordt-het-onderwijs-online-moocs-nader-bekeken/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten