Op 16/04/2014 verscheen een opmerkelijk bericht op
de website van Datanews Knack:
Een bedrijf uit Ivoorkust, Siregex, heeft een Androïd
tablet ontworpen die bestand is tegen water, stof, droogte
en hitte: de “Qelasy” wat “klaslokaal” betekent in verschillende Afrikaanse
talen. De bedoeling van de tablet is om alle bestaande leerboeken en
lesmateriaal te vervangen, en tevens bijkomende communicatie- en
zoekmogelijkheden te voorzien. Het bedrijf wil hiermee (citaat) "De
digitale kloof dichten tussen het Zuiden en het Noorden en het Ivoriaanse
onderwijs in de 21e eeuw brengen".
Het toestel zal naar
verwachting 200 tot 230 Euro kosten, waardoor het in realiteit vooral bij de
hoogste inkomensklasse zal terechtkomen. Slechte 2 van de 23 miljoen inwoners van
Ivoorkust worden tot de middenklasse gerekend die tussen 2 en 20 dollar per dag
verdient.
En slechts 59% van de bevolking van Ivoorkust heeft toegang tot elektriciteit.
En slechts 59% van de bevolking van Ivoorkust heeft toegang tot elektriciteit.
Dit initiatief legt naar
mijn mening de paradox bloot van ICT initiatieven in de ontwikkelingslanden.
Op
het eerste zicht lijkt het een prima initiatief om aangepaste ICT producten te
ontwikkelen om de leerlingen nuttige ICT vaardigheden aan te leren en een perspectief
op de wereld te bieden.
Verdere reflectie leert
echter dat de beoogde dichting van de kloof tussen noord en zuid, in
werkelijkheid een verdere verbreding van de sociale kloof binnen Ivoorkust zelf
zal veroorzaken. Enkel de gezinnen met hoge inkomens kunnen zich deze tablet veroorloven
of hebben toegang tot elektriciteit om de tablet te gebruiken.
Tevens zien we opnieuw dat
de tablet als “tabula rasa” oplossing wordt geïntroduceerd, waarbij alles wat
vroeger werd toegepast in het onderwijs radicaal naar deze nieuwe oplossing
wordt getransfereerd. Dit zal zonder twijfel leiden tot verwarring bij de
betrokken leerlingen en leerkrachten.
Deze case toont dus aan dat
de introductie van ICT materiaal in het onderwijs best gebeurt in goede
samenwerking met alle betrokken spelers: naast de ICT (informatie- en
communicatie technologie) industrie, heeft ook de overheid en het onderwijs
zelf een belangrijke rol.
Referentie
Knack Datanews (2014). Citing websites. Retreived on April 23 2014 from
Erg interessant, dankjewel!
BeantwoordenVerwijderenTijdens mijn stage in de DR Congo werd ik geconfronteerd met het grote gebrek aan educatief materiaal in de scholen waar ik les gaf. Er was zelfs in de beter scholen geen geld voor hand- of werkboeken voor elke leerlingen waardoor er voortdurend moet worden overgeschreven wat op het krijtbord staat. Hierdoor verliest men enorm veel tijd. Goedkope tablets zouden hier zeker een oplossing voor kunnen zijn.
Ik deel uw bezorgdheid omtrent het al dan niet dichten van de sociale kloof. Toch ben ik van mening dat in ontwikkelingslanden het vergroten van die koof door soortgelijke initiatieven niet te zeer als louter negatief mag beschouwd worden. Indien de kinderen van de rijkere ouders beter onderwijs kunnen volgen door de aanschaf van tablets, zullen ook de arme kinderen hier op lange termijn wel bij varen. Het moet dan wel de droom van de beter gegoede kinderen om later hun verantwoordelijkheid te nemen voor de armen in hun samenleving.
Ideale scenario hierbij zou dan zijn dat een leerling door het betere onderwijs bijvoorbeeld een betere ondernemer wordt en meer armen aan een goede job kan helpen. Misschien naïef, maar toch niet onmogelijk.
Dank je voor je opmerking Joris. Ik ben zeker geen tegenstander van tablets in het onderwijs, en ik lees dat het vanuit je ervaring ook voor Afrika een uitstekende aanvulling zou zijn. Ik geloof niet dat het een alles-of-niets verhaal is, en dat andere leervormen steeds hun plaats moeten houden. Misschien is het een goed idee te starten met één tablet per klas, met internet verbinding, zodat leerlingen kunnen kennismaken en er contact kan gelegd worden met andere scholen in Afrika en rond de wereld. Koen Elzerman heeft daar een interessante blog over geschreven op dit forum.
VerwijderenEven aanvullen (kleine opmerking), maar het Russische bedrijf Ectaco heeft ook een reeks e-Readers op de markt gebracht die speciaal voor het onderwijs gemaakt zijn.
VerwijderenLink hier: klikkerdeklik