zaterdag 26 april 2014

Ivoorkust introduceert een aangepaste tablet voor het onderwijs. Een goed idee?



Op 16/04/2014 verscheen een opmerkelijk bericht op de website van Datanews Knack: 



Een bedrijf uit Ivoorkust, Siregex, heeft een Androïd tablet ontworpen die bestand is tegen water, stof, droogte en hitte: de “Qelasy” wat “klaslokaal” betekent in verschillende Afrikaanse talen. De bedoeling van de tablet is om alle bestaande leerboeken en lesmateriaal te vervangen, en tevens bijkomende communicatie- en zoekmogelijkheden te voorzien. Het bedrijf wil hiermee (citaat) "De digitale kloof dichten tussen het Zuiden en het Noorden en het Ivoriaanse onderwijs in de 21e eeuw brengen". 


Het toestel zal naar verwachting 200 tot 230 Euro kosten, waardoor het in realiteit vooral bij de hoogste inkomensklasse zal terechtkomen. Slechte 2 van de 23 miljoen inwoners van Ivoorkust worden tot de middenklasse gerekend die tussen 2 en 20 dollar per dag verdient.
En slechts 59% van de bevolking van Ivoorkust heeft toegang tot elektriciteit. 


Dit initiatief legt naar mijn mening de paradox bloot van ICT initiatieven in de ontwikkelingslanden. 

Op het eerste zicht lijkt het een prima initiatief om aangepaste ICT producten te ontwikkelen om de leerlingen nuttige ICT vaardigheden aan te leren en een perspectief op de wereld te bieden.


Verdere reflectie leert echter dat de beoogde dichting van de kloof tussen noord en zuid, in werkelijkheid een verdere verbreding van de sociale kloof binnen Ivoorkust zelf zal veroorzaken. Enkel de gezinnen met hoge inkomens kunnen zich deze tablet veroorloven of hebben toegang tot elektriciteit om de tablet te gebruiken.


Tevens zien we opnieuw dat de tablet als “tabula rasa” oplossing wordt geïntroduceerd, waarbij alles wat vroeger werd toegepast in het onderwijs radicaal naar deze nieuwe oplossing wordt getransfereerd. Dit zal zonder twijfel leiden tot verwarring bij de betrokken leerlingen en leerkrachten.


Deze case toont dus aan dat de introductie van ICT materiaal in het onderwijs best gebeurt in goede samenwerking met alle betrokken spelers: naast de ICT (informatie- en communicatie technologie) industrie, heeft ook de overheid en het onderwijs zelf een belangrijke rol.  

Referentie

Knack Datanews (2014). Citing websites. Retreived on April 23 2014 from

3 opmerkingen:

  1. Erg interessant, dankjewel!

    Tijdens mijn stage in de DR Congo werd ik geconfronteerd met het grote gebrek aan educatief materiaal in de scholen waar ik les gaf. Er was zelfs in de beter scholen geen geld voor hand- of werkboeken voor elke leerlingen waardoor er voortdurend moet worden overgeschreven wat op het krijtbord staat. Hierdoor verliest men enorm veel tijd. Goedkope tablets zouden hier zeker een oplossing voor kunnen zijn.

    Ik deel uw bezorgdheid omtrent het al dan niet dichten van de sociale kloof. Toch ben ik van mening dat in ontwikkelingslanden het vergroten van die koof door soortgelijke initiatieven niet te zeer als louter negatief mag beschouwd worden. Indien de kinderen van de rijkere ouders beter onderwijs kunnen volgen door de aanschaf van tablets, zullen ook de arme kinderen hier op lange termijn wel bij varen. Het moet dan wel de droom van de beter gegoede kinderen om later hun verantwoordelijkheid te nemen voor de armen in hun samenleving.

    Ideale scenario hierbij zou dan zijn dat een leerling door het betere onderwijs bijvoorbeeld een betere ondernemer wordt en meer armen aan een goede job kan helpen. Misschien naïef, maar toch niet onmogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je opmerking Joris. Ik ben zeker geen tegenstander van tablets in het onderwijs, en ik lees dat het vanuit je ervaring ook voor Afrika een uitstekende aanvulling zou zijn. Ik geloof niet dat het een alles-of-niets verhaal is, en dat andere leervormen steeds hun plaats moeten houden. Misschien is het een goed idee te starten met één tablet per klas, met internet verbinding, zodat leerlingen kunnen kennismaken en er contact kan gelegd worden met andere scholen in Afrika en rond de wereld. Koen Elzerman heeft daar een interessante blog over geschreven op dit forum.

      Verwijderen
    2. Even aanvullen (kleine opmerking), maar het Russische bedrijf Ectaco heeft ook een reeks e-Readers op de markt gebracht die speciaal voor het onderwijs gemaakt zijn.
      Link hier: klikkerdeklik

      Verwijderen