Artikel:
Enseignement à distance : un robot à l’hosto pour maintenir le lien.
Samenvatting
In drie Franse pilootscholen van
Rhône-Alpes gaat men volgend schooljaar experimenteren met drie robots die
zouden zorgen voor ‘telepresence’ van leerlingen die omwille van een ongeluk of
ziekte lang van school afwezig moeten zijn. De school gebruikt hiervoor
speciaal toegewezen wi-fi en 4G connecties. De afwezige leerling kan dan op
afstand via een ADSL-verbinding op zijn of haar laptop de robot met de pijltjes
van zijn of haar toetsenbord beheren om een beter zicht op het bord, de
leerkracht of de leerlingen te krijgen. Met behulp van camera’s, microfoons en
brede wielen kan de leerling van op afstand aan het schoolgebeuren deelnemen,
zowel binnen de klas als op de speelplaats. Awabot is een ondernemingsmaatschappij
uit Lyon die op dit ogenblik met de robots van de Amerikaanse fabrikant Anybot
werkt, maar de Fransen zijn volop bezig aan het ontwikkelen van eigen
exemplaren.
Reflectie
Ik denk dat dit een zeer
interessant project is omdat de leerlingen met behulp van een robot echt kunnen
deelnemen aan het schoolgebeuren dankzij de gemakkelijke verplaatsingen, de
camera’s en de microfoons. Het sociaal aspect van het schoolleven kan dan ook
gemakkelijker onderhouden worden, wat veel moeilijker gebeurt wanneer één of
twee leerlingen verantwoordelijk zijn voor het doorgeven van materiaal aan de
afwezige leerling. Deze laatste zou dan ook mee naar de speelplaats of de
cafetaria kunnen gaan dankzij de aangepaste wielen. Op die manier kan de
leerling ook aan het sociaal leven van de school, buiten de klas, kunnen
deelnemen door met vrienden en leerkrachten te kunnen interageren. Volgens de
teststudente (Nieuwsfragment LCI op ici.tf1.fr) van de school La Martinière Mon
plaisir te Lyon tijdens de testfase op 21 januari 2014, is de robot gemakkelijk
te manipuleren en hoort en ziet men alles goed, wat de klassfeer op afstand
recreëert. Dankzij een realtime connectie laat de robot de leerlingen toe deel
te nemen aan de lessen en wordt men niet beperkt tot het gewoon op afstand
herbekijken van een opname. Een ander positief punt is dat de robot een
geheugen zou hebben waardoor de leerling, na het beleven van de les, deze les
ook zou kunnen herbekijken. Het geheugen wordt wel beheerd door Awabot, daarmee
probeert Bruno Bonnell, verantwoordelijke van Awabot, te vermijden dat de
video’s op YouTube zouden geraken. De leerkracht zou ook zelf bepaalde functies
van de robot kunnen uitzetten, zoals bv. de microfoon of de camera, om orde te
behouden indien de leerling met de robot de klas zou verstoren (Coroller,
2014). De afwezige leerling zou elementen aan bord kunnen aanduiden d.m.v. een
richterlaser, en een “klaxon”-toets hebben om te laten weten dat hij/zij een
vraag zou willen stellen (Walter, 2014).
De robot is Amerikaans, maar de software
is Frans en open source (Pointgreenz,
2014). De stichter van Awabot, Bruno Bonnell, vertelde dat het het doel is de
interface van deze robot tijdens de twee pilootjaren te verbeteren om
bijvoorbeeld de armloze robot toch op de een of andere manier zijn hand te
laten opsteken (LV & AFP, 2014). Ze zouden misschien een lichtje kunnen
laten branden of een geluidje kunnen laten horen wanneer de leerling beslist
dat hij/zij zijn/haar hand wil opsteken om te antwoorden, of dezelfde
“klaxon”-toets gebruiken. Het zou daarbij ook interessant zijn wanneer de
leerling zou kunnen deelnemen aan de activiteiten op het bord. Misschien zou
het mogelijk zijn de computer van de leerling in staat te stellen van op
afstand de interactieve borden, zoals smartboards, aan te vullen, weliswaar gedurende
een beperkte tijd en onder supervisie van de leerkracht die de controle
behoudt.
Dit project kost 490 000 euro aan
de regionale raad van Rhône-Alpes. De Amerikaanse robot zou op dit moment 12
600 euro kosten (Walter, 2014). Het is belangrijk te investeren in schoolse
technologie, maar als men het pessimistisch wil bekijken, zou men kunnen zeggen
dat een webcam en microfoon van een basislaptop voor veel minder geld ook het
realtime-effect zouden kunnen overbrengen en zo ook de klassfeer d.m.v.
‘teleconferencing’. De afwezige leerling zou zich dan wel niet kunnen verplaatsen,
maar als de laptop op een draaiend krukje staat, kan de buurman of -vrouw deze
ronddraaien opdat de leerling alles zou kunnen zien. Het sociale integratiegedeelte
van dit project zou wel moeilijker te vervangen zijn met een simpele webcam.
Het is ook niet altijd even simpel om met technologische apparaten te werken en
veel elementen kunnen het laten afweten waardoor de robot niet zou werken, een
probleem met de internetverbinding is daar eentje van. Daarbij blijkt de robot
maar een batterij van 6u bewegingstijd te hebben (Walter, 2014). De levensduur
van de batterij wanneer de robot aan staat, maar niet beweegt, wordt niet
vermeld, de oplaadtijd evenmin. Daarnaast moeten de criteria op basis waarvan
de leerlingen toegelaten zullen worden om gebruik te maken van zulke apparatuur
nog vastgelegd worden (LV & AFP, 2014).
In Amerika wordt deze apparatuur
al een tijdje gebruikt in verschillende scholen met behulp van VGo
Communications, Inc., namelijk de “VGo Remote Student” (VGo, 2013). Zo zijn er meerdere
getuigenissen van VGo-gebruik in scholen zoals bv. in Arkansas (Hornyak, 2012)
en in New York (Dvorsky, 2012).
Bibliografie
Coroller, C.
(2014, januari). Enseignement à distance : un robot à l’hosto pour maintenir le
lien. Libération. Verkregen van http://www.liberation.fr/economie/2014/01/26/
enseignement-a-distance-un-robot-a-l-hosto-pour-maintenir-le-lien_975628
Dvorsky, G.
(2012). First grader with severe allergies uses his robot to attend school. io9.
Verkregen van http://io9.com/5946150/first-grader-with-severe-allergies-uses-his-robot-to-attend-school/all
Fox, A.
(2014). VGo’s Telepresence Robots Are Helping Kids Attend Class [FETC].
TechFaster. Verkregen van http://www.techfaster.com/vgo-education/
Hornyak, T.
(2012). School buys telepresence robot to help sick student. CNET. Verkregen
L.V., & A.F.P. (2014, januari). Rhône-Alpes : un « robot lycéen »
pour remplacer les élèves
absents. MyTF1News : High Tech.
Verkregen van http://lci.tf1.fr/high-tech/rhone-alpes-experimentation-d-un-robot-lyceen-pour-remplacer-8351825.html
Marianna, J.-L.
(2014, januari). Awabot, le robot au service des Lycéens. EreNumérique.fr.
Pointgreenz
(2014, februari). Un véritable robot lycéen en classe avec Awabot. Ads and
Trends. Verkregen van http://www.adsandtrends.com/awabot-robot-lyceen/
VGo (2013). Remote student. VGo Communications, Inc. Verkregen van
Walter, F. (2014,
januari). Des robots pour remplacer les lycéens. Développez : Club des
développeurs et IT pro. Verkregen van http://www.developpez.com/actu/66759/Des-robots-pour-remplacer-les-lyceens-un-projet-mis-en-oeuvre-par-Awabot-et-finance-par-la-region-Rhone-Alpes/
Inderdaad een tof project. Wel duur en zo'n robot om virtueel op de speelplaats rond te lopen is niet echt nodig. In België loopt al iets soortgelijks, maar dan zonder robot. Langdurig zieke leerlingen kunnen de les volgen via een computer met webcamera en zelfs 'hun vinger opsteken'. Kijk naar www.bednet.be
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
VerwijderenHet is inderdaad duur want er bestaat tegenwoordig al een groot budget voor het onderwijs. Toch is het een uitstekende manier om leerlingen echt te betrekken bij het lesgebeuren. Het zal de leerling motiveren om de les te blijven volgen en de leerling zal bij zijn/haar terugkomst minder het gevoel hebben dat hij/zij afwezig is geweest. Interactie is zeer belangrijk in het leerproces, dit initiatief dus ook.
BeantwoordenVerwijderenInderdaad, een computer kan veel vervangen voor een lagere kostprijs, maar wat de interactie en integratie van de leerlingen op sociaal niveau betreft kan dit niet door een simpele webcam vervangen worden. Het zou binnen de komende jaren al qua prijs meer dan halveren, dus dat is al goed nieuws.
BeantwoordenVerwijderen