Samenvatting
Multimedia is niet meer weg te denken
uit onze huidige maatschappij. Je kan haast de deur niet meer uit zonder erdoor
overspoeld te worden. De technologie staat niet stil en weet steeds meer en
betere manieren te vinden om ons in contact te brengen met de wereld. Maar hoe
moet het onderwijs reageren op de technologische evolutie in multimedialand? Is
het raadzaam om deze nog meer te integreren in het onderwijs? Welke effecten
hebben ze op de leercapaciteiten van kinderen? Dat zijn de vragen die het
onderzoeksartikel van Greet Decin (KH Leuven) probeert te beantwoorden.
De studie focust op 3 onderwerpen
rond multimedia bij jonge kinderen (3-5 jaar):
1. Op welke manier men
deze groep kinderen beter vertrouwd kan maken met multimedia
2. Wat het effect is
van multimedia bij jonge kinderen, op de creativiteit, sociale vaardigheid en
betrokkenheid
3. Op welke manier
multimedia de persoonlijke ontwikkeling van jonge kinderen stimuleert
Uit de onderzoeksresultaten blijkt jonge
kinderen beter vertrouwd geraken met multimedia, wanneer er in de klas meer gebruik
gemaakt wordt van nieuwe media die hen op andere manieren toelaat de wereld te
ontdekken. Ook zou de creativiteit van de kinderen stijgen wanneer ze meer audiovisuele
prikkels krijgen door
middel van multimedia.
Reflectie
Het artikel toont aan dat er een
positieve invloed is op de creativiteit van jonge kinderen bij gebruik van
multimedia. Dat is naar mijn mening, als toekomstig leerkracht, erg interessant
om weten. Zoals in het artikel beschreven, staat de technologie niet stil en
moet het onderwijs mee met zijn tijd. Wanneer men in basis en kleuteronderwijs
tracht meer gebruik te maken van multimedia, moeten wij als toekomstige
leerkrachten secundair onderwijs die trend doorzetten. Het zou namelijk erg
nadelig werken op de leercapaciteiten van leerlingen, wanneer wij minder of
geen multimedia verwerken in onze lessen. Het is naar mijn mening dan ook nodig
om in de toekomst meer gebruik te maken van multimedia, want creativiteit en
persoonlijkheid blijven zich nog gedurende de tienerjaren ontwikkelen.
Wel vind ik het belangrijk dat er van
jongs af aan duidelijke grenzen worden getrokken en waarschuwingen worden
gegeven bij het gebruik van multimedia. Er zijn maar al te veel gevallen bekend
waarbij er misbruik gemaakt wordt van jongeren die de gevaren van multimedia
niet kunnen inschatten. Denk maar aan pestgedrag via internet,
internetverslavingen, etc. Daarbij is het misschien aan te raden om enkele
lessen of preventiecampagnes op poten te zetten die kinderen hier attent op
maken.
Om mijn mening kort samen te vatten:
de boodschap van het onderzoeksartikel is goed tot me doorgedrongen. Ik ga als
leerkracht, in de mate van het mogelijke, nieuwe multimedia verwerken in de
lessen. Daarbij zal ik de leerlingen wel steeds wijzen op de gevaren die ze
meebrengen.
Referenties
1.
Multimedia in preschool: An additional opportunity towards equal
opportunities in education (2014) Geraadpleegd op 31 maart 2014 via https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/442286
2.
Wat multimedia voor je kleuter kan betekenen. (2014). Geraadpleegd op 31
maart 2014 via http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedia/article/detail/1831280/2014/03/27/Wat-multimedia-voor-je-kleuter-kan-betekenen.dhtml
3.
Kleuters leren beter met multimedia. (2014). Geraadpleegd op 31 maart
2014 via http://www.gva.be/nieuws/multimedia/aid1561071/kleuters-leren-beter-met-multimedia.aspx
4.
Waarom het zinvol is om uw kind met multimedia in contact te brengen.
(2014). Geraadpleegd op 31 maart 2014 via http://datanews.knack.be/ict/nieuws/waarom-het-zinvol-is-om-uw-kind-met-multimedia-in-contact-te-brengen/article-4000573965823.htm
5.
Multimedia stimuleren creativiteit van jonge kinderen (2014). Geraadpleegd
op 31 maart 2014 via http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/140327_kinderen_multimedia
Ruben Theuns
Ik heb dinsdag 29/04/2014 zelf een artikel geplaatst op deze blog waar een Duitse psycholoog en psychiater, Manfred Spitzer, multimedia op jonge leeftijd sterk afraadt. Ik vond het dan ook zeer interessant om dit artikel te lezen. Manfred Spitzer meent dat ze een vluchtige manier van leren stimuleren. Verder wijst hij op het risico op verslaving en slechte schoolprestaties bij het gebruik van computers en multimedia op jonge leeftijd. In jouw reflectie zeg je juist het omgekeerde, namelijk dat het erg nadelig zou zijn voor de leercapaciteiten van leerlingen, wanneer wij minder of geen multimedia verwerken in onze lessen. Maar je bent je er wel van bewust dat er gevaren schuilen achter het gebruik van multimedia bij jongeren en dat we ze hier attent moeten op maken. Mijn mening situeert zich ergens middenin. Ik ben het eens met Spitzer wanneer hij zegt dat schrijven met pen en papier beter is voor het memoriseren dan typen met een tekstverwerker. Dus ik vind dat het noteren in de klas nog steeds met pen en papier zou moeten gebeuren. Ik ben er mij ook van bewust dat, wanneer niet gecontroleerd, de verschillende games die op het internet te vinden zijn kunnen leiden tot verslaving bij jongeren. Maar ik denk niet dat we alle technologieën over dezelfde kam mogen scheren. Net zoals jouw artikel een positief effect kan vinden tussen multimedia en creativiteit van jonge kinderen, heb ik ook enkele artikels gevonden die bewijzen dat multimedia het leren kan helpen bij jonge kinderen. Geanimeerde verhalen zouden de groter effect hebben op talenkennis van jonge kinderen die Nederlands als tweede taal leren dan wanneer prentjes als ondersteuning worden gebruikt (Verhallen et al., 2006). Verder zou het leren van wiskunde met multimedia bij kleuters een beter resultaat opleveren dan wanneer ze alleen oefeningen maken op werkblaadjes (Weiss et al., 2006). Alles bij elkaar vind ik dat we multimedia verder moeten gebruiken in het onderwijs. Ik ga proberen in mijn carrière als leraar om multimedia op verschillende manieren te integreren in mijn lessen. Multimedia is nu eenmaal de toekomst van onze maatschappij. Net zoals jij vind ik wel dat we jongeren moeten attent maken op het gevaar van multimedia. In tijden waar iedereen een facebookprofiel of twitteracccount heeft is dit zeer belangrijk.
BeantwoordenVerwijderenReferenties:
‘Een iPad voor kleuters is kindermishandeling’ door Tonie Mudde (21/06/13), De Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3462716/2013/06/21/Een-iPad-voor-kleuters-is-kindermishandeling.dhtml
‘Computers op school zijn misdadig’ (25/06/13, bijgewerkt 20/08/13), Knack: http://www.knack.be/nieuws/belgie/8216-computers-op-school-zijn-misdadig-8217/article-normal-98355.html
Verhallen, M., Bus, A.G., de Jong, M.T. (2006) The promise of multimedia stories for kindergarten children at risk. Journal of Educational Psychology 98(2), 410-419.
Weiss, I., Kramarski, B., Talis, S. (2006). Effects of multimedia environments on kindergarten children’s mathematical achievements and style of learning. Educational Media International 43(1), 3-17.