maandag 10 maart 2014

KanoKit: Open-source voor kinderen

Graag wil ik een artikel, verschenen op 19 december 2013, op de website educationnews.org bespreken over een technisch vernuft namelijk de Raspberry Pi in de vorm van een educatieve kit, de Kano Kit (Mirabel, 2013).

Wat is een Raspberry Pi?

De Raspberry Pi, ter grootte van een kredietkaart, is een stukje hardware met een kostprijs van rond 30 euro, met dezelfde functionaliteit als een computer.  Deze hardware is ontwikkeld naar het idee om kinderen de mogelijkheid te geven om een zo goedkoop mogelijke computer te kunnen aanschaffen om de programmeerervaring niet te laten belemmeren door de kostprijs. Het belangrijkste onderdeel is dat het besturingssysteem en alle code open-source is. De Raspberry Pi foundation subsidieert open-source projecten met de opbrengst van de Raspberry Pi.

Samenvatting artikel

Omwille van de verschuiving van de oorspronkelijke doelgroep van dit stukje hardware van kinderen naar volwassen hobbyisten, wil deze kit de doelgroep van kinderen terug bereiken.
De Kano Kit is een open-source educatieve kit gebaseerd op de Raspberry Pi. Deze kit bevat genoeg documentatie in verhaalvorm om de moeilijkheidsgraad te verlagen tot het niveau van het bouwen van een Legokit. Daarnaast is deze kit een middel om de computerlessen aangenamer en interactiever te maken op school.

Reflectie

Persoonlijk vind ik het zeer goed dat deze technologie op een kindvriendelijke manier wordt aangeboden op school. Zoals uit het artikel op de website pcpro.co.uk blijkt dat heel wat Raspberry Pi’s, niet in kitvorm, op school stof vergaren omdat de leraar het voor zichzelf een te grote drempel vindt (Ghosh, 2014). Deze KanoKit dat alles in een kant-en-klare oplossing bundelt, is in mijn ogen voor veel leraren welkom. Verder ben ik ook een voorstander van het feit dat hardware en  (open-source) software wordt aangeboden aan kinderen. Uit de vroegere technologielessen in het middelbaar onderwijs, bleef dit beperkt tot de elektronicabordjes waar geen programmatie aan te pas kwam. Kinderen ervaren zo beide aspecten van technologie op een spelende manier en zijn trots dat ze zelf iets hebben gemaakt. De creativiteit van de computerlessen kan floreren door de hoeveelheid aan beschikbare open-source projecten gaande van kleine spelletjes, robotjes tot mediacenters,servers. Deze technologie past daardoor perfect in de brede ingangsjaren van de hervorming van het secundair onderwijs.

Artikels

Ghosh, S. (2014, 01 03). Raspberry Pi "gathering dust" in schools. Geraadpleegd op 03 10, 2014, op PCPro: http://www.pcpro.co.uk/news/education/386302/raspberry-pi-gathering-dust-in-schools


Mirabel, S. (2013, 12 19). Raspberry Pi Launches Kano Kits To Teach Kids Computing. Geraadpleegd op 03 10, 2014, op education news: http://www.educationnews.org/technology/raspberry-pi-launches-kano-kits-to-teach-kids-computing/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen