vrijdag 1 april 2016

Flipping the classroom met SPOCs


Op 21 maart 2016 startte de VUB met zijn eerste MOOC. Deze Massive Open Online Course is volledig gratis en wordt gegeven door Prof. Chang Zhu en onderzoekster Daria Bogdanova. Het thema “E-learning Environments and E-learning Design” wordt in het artikel van Vub Today beschreven als origineel. MOOCs werden al langer in andere universiteiten gebruikt vanwege zijn vele voordelen. Sommige onderzoekers, zoals Will Oremus (2013), zijn niet zo overtuigd van de doeltreffendheid van de MOOCs en zijn zelfs bang dat MOOCs de jobs van de leerkrachten zou overnemen omdat de beste professor aan heel de wereld zou kunnen lesgeven. Ze opteren dan  voor  SPOCs in een blended learning omgeving. 

Maar wat is nu het verschil tussen MOOCs en SPOCs? SPOC staat voor "small private online class" en wordt dus gebruikt in kleinere groepen. De les is dan ook volledig privé. Bij MOOCs kan iedereen zich inschrijven en zijn er meestal meer studenten aanwezig. Deze leeromgeving kunnen zowel worden gebruikt in een e-learning omgeving waarbij er geen contact is met de leerkracht, maar kunnen ook in een blended learning omgeving geplaatst worden (een omgeving deels klassiek contactonderwijs deels online). Wel komt dit meer bij SPOCs voor en opteert men dan vaak voor de flipped classroom model. Bij een flipped classroom wordt de theorie thuis bekeken door middel van videofragmenten (of SPOCs) en wordt het huiswerk in de klas gemaakt. Dit model wordt al in een aantal Vlaamse middelbare scholen gebruikt en heeft verschillende voordelendie geciteerd worden door Wouter Bulckaert. Ten eerste zou het meer tijd geven voor de oefeningen omdat ze de theorie thuis bekijken. Ten tweede is er meer kans op feedback omdat de leerkracht de oefeningen samen met zijn leerlingen kan maken en hun dan beter kan coachen. Een laatste voordeel is het sturen van een eigen proces. De leerlingen kunnen de filmpjes thuis herbekijken, wat de kans op tekorten vermindert. 

SPOCs zouden dus idealer zijn voor het secundaire onderwijs, maar het blijft natuurlijk belangrijk hoe je ze gebruikt. Een studie van Lai e.a.(2016) wees erop dat leerlingen beter gingen opletten, zich beter voelden en betere resultaten behaalden als ze een positieve visuele stimulus kregen bij een antwoord op hun vragen zoals grappige afbeeldingen. Ze citeren ook Kennedy e.a. (2011) die aantoonden dat multimedia de interesse van de leerlingen en hun kritisch denken zou vergroten. Het blijft dus belangrijk om een leeromgeving te creëeren waarbij de leerlingen de leerstof op een interactieve manier kunnen aanleren en daarbij ook positieve stimuli krijgen. De leerkracht zal  ten eerste het gebruik en de functie van deze (nieuwe) leeromgeving moeten uitleggen aan zijn leerlingen. Daarna zal hij ook creatief moeten leren omgaan met SPOCs en zal hij ook zijn leerlingen moeten motiveren.


Bibliografie
Klasse (2013). Flipping the classroom zet de les op zijn kop. Klasse. Geraadpleegd op 28 maart 2016 op http://www.klasse.be/leraren/31748/flipping-the-classroom-zet-de-les-op-zijn-kop/

Lai, C.-H., Liu, M.-C., Liu, C.-J. & Huang, Y.-M. (2016). Using positive visual stimuli to lighten the online learning experience through in class questioning. The international review of research in open and distributed learning, 17(1), 1-10.

Oremus, W. (2013) Forget MOOCS. Slate. Geraadpleegd op 28 maart 2016 op http://www.slate.com/articles/technology/technology/2013/09/spocs_small_private_online_classes_may_be_better_than_moocs.html

VUBToday (2016). Vub lanceert eerste MOOC. VubToday. Geraadpleegd op 28 maart 2016 op http://www.vubtoday.be/nl/content/vub-lanceert-eerste-mooc

2 opmerkingen:

  1. Dag Julie,
    ben jij het eens met Oremus? Denk je dat de beste professor aan heel de wereld zou kunnen lesgeven?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Julie
    In jouw blogbericht haal je enkele interessante onderwijstechnologische zaken aan die elke lezer zeker aan het denken zullen zetten. Uit jouw blogbericht blijkt zeer goed dat het belangrijk is om een goed evenwicht te vinden tussen het 'face-to-face' leren en het 'afstandsleren' maar ook tussen het 'synchroon' en 'asynchroon' leren. Ik ben voornamelijk een voorstander van SPOCs als het alleen in een 'blended' leeromgeving gebruikt wordt. Op die manier zal de kans vergroten dat er voldaan wordt aan de verschillende behoeftes van de leerlingen aangezien éénzelfde lesonderwerp op verschillende manier wordt voorgesteld. SPOCs zouden door de leerlingen bekeken moeten worden buiten de schooluren waardoor ik denk dat dit de werkdruk buiten de schooluren bij de leerlingen nog gaat vergroten. Als naslagwerk voor leerlingen die de theorie of oefeningen tijdens de les niet zo goed hebben begrepen vind ik het zeker goed aangezien de leerlingen voor zichzelf dan kunnen uitmaken of het nodig is of niet om de theorie nog eens te herbekijken of extra oefeningen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen