dinsdag 12 april 2016

Meer technologie leidt niet tot betere resultaten

Meer technologie leidt niet tot betere resultaten 

Samenvatting 

ls technologie op school een meerwaarde voor het leerproces van de leerlingen. Scoren ze dan beter als ze met technologie leren? Het artikel bespreekt de voor en nadelen van het gebruik van technologie op school op wereld vlak. Het blijkt uit de OESO-onderzoek dat leerlingen die veel technologie op school gebruiken slechter scoren dan de leerlingen die het weinig gebruiken. Dit is het geval een beetje overal in de wereld. Toch blijft Oost-Asia sowieso beter dan de rest scoren. Dit wil niet zeggen dat we technologie op school niet meer moeten gebruiken maar dat technologie moet op de correcte manier worden ingezet. Leerkrachten moeten het op een efficientere manier op school inzetten. Technologie kan een hulpmiddel zijn om de leerplannen doelstelling te bereiken maar kan geen doel op zich zijn. Een goed voorbeeld is de digitale leerplatform "Bingel" het brengt een spelelement bij en motiveert de leerlingen om op de platform te komen maar is geen doel op zich. 

Reflectie 

Dat ons wereld steeds meer gedigitaliseerd wordt is geen geheim. Op school, op het werk, thuis alles maakt gebruikt van internet. School is een middel om de leerlingen voor te bereiden tot hun verdere leven. Een van de VOET eindtermen op school is dus leerlingen mediabewijs maken. Technologie heeft dus zijn plaats op school en kan een hulpmiddel zijn om ook andere doelstellingen te bereiken. Toch moet dat op een efficiente manier gebeuren. TEchnologie kan als bijdraag hebben: alle leerlingen doen deelnemen, de leerlingen motiveren om voor school te werken en de leerproces activer maken. Dergelijke voordelen kunnen behaald worden enkel maar als de verbruikte technologie aangepast aan de leeftijd en de doelgroep is. 

Ik been hiermee eens. Zelfs als leerkracht gebruik ik Smartschool als leerplatform, interactieve scherm en andere ICT middel. Een eerste voordeel is dat ze beter begrijpen en meer gemotiveerd zijn.  Ik merk dat leerlingen beter begrijpen op het moment zelf maar toch niet beter leren of kennen als we de leerstof toetsen. In de klas gaat het heel goed, maar een keer dat ze thuis zijn is de motivatie weg. Om zij beter te motiveren zouden we nog technologie gebruiken om op een spelachtige manier ze laten leren. Het spelelement hebben ze graag. Ze vinden het ook duidelijker en dichter bij wat ze dagelijkse ervaren. Ze hebben de indruk dat ze niet aan het leren zijn maar eerder aan het spelen. Jammer genoeg verliezen we iets hiermee. Leerlingen leren niet meer te werken en te studeren om nieuwe leerstoffen te ontdekken. Ze verliezen ook hun autonomie en het leren strutureren tijdens het leren. Dit vind ik spijtig. 

Toch vind ik dat we de boeken en papierversie op school niet mogen vergeten. Bijvoorbeeld, op smartschool bestaat er een optie "Agenda" waarin de leerkracht het huiswerk en de inhoud van de lessen moet invullen. Bij ons, moeten de leerlingen dat altijd doen en ik vind het heel leerrijk. Hiermee leren ze plannen, een agenda gebruiken en zelf invullen. Wat een dagelijkse taak van hun toekomstige leven zal zijn, met een agenda op smartschool verliezen ze dat. Ook moeten we opletten met alles op laptop en internet te zetten. Leerlingen bewegen veel minder dan vroeger, dat's een feite! Bewegen is een belangrijke deel van leren en ontwikkelen. Met de toename van het gebruik van internet nemen ze minder tijd om te bewegen. 

Besluit 
Technologie kan geen doelstelling op zich zijn maar is een middel om bepaalde leerdoelstellingen te bereiken. Dit moet doelgericht gebeuren. De digitale wereld brengt zeker en vast veel bij aan het onderwijs maar we moeten daar toch voorzichtig mee zijn. Ze moeten enkel een hulpmiddel blijven. 

Referenties 

Hoofdartikel:

  • Van Belle,B. (2015) Meer technologie leidt niet tot betere kennis.  De Standaard, Geraadpleegd op 15/09/2015

Bijkomende artikels: 

  • Devauchelle, B., "Un modèle scolaire à réinventer", Revue Project 2015/2 (N°345), p.10-15. DOI 10.3917/pro.345.0010
  • L'education technologique a l'ecole moyenne en france: Problemes de didactique curriculaire

2 opmerkingen:

  1. Ik ben het eens met jouw reflectie. Boeken en papier niet vergeten maar technologie integreren zodat we op een speelse manieren doelen sneller bereiken.

    Technologie moet geen "doel" of "onmisbaar tool" zijn maar wel een middel om op school de effectiviteit van de lessen en het rendement van het leren verhogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben geschokt door de macabere zinsconstructies, het opzienbarend aantal taalfouten, het gebrek aan elementaire kennis van onze spelling en het infantiele woordgebruik in deze "reflectie". En dat voor een leerkracht!
    Hopelijk bent u geen ambtenaar en kan men u snel aan de deur zetten. Zoniet, dan hoop ik dat men u snel uit uw ambt ontzet. Ik prijs me gelukkig dat mijn kinderen geen onderwijs van u genoten en dat dit ver onder het gemiddelde niveau ligt van onze Vlaamse leerkrachten.

    BeantwoordenVerwijderen