Inleiding
Group fitness: iDance |
Exergaming vormt nieuwe mogelijkheden
voor docenten en studenten om de fysieke activiteit uit te breiden in de lessen
lichamelijke opvoeding (Ennis, C. D., 2013).
Het artikel "verbeteren beweginggames de fitheid van jongeren?" is een samenvatting van het onderzoek ‘Move
Towards Health – exergames’ van de KULeuven. Het onderzoekt de invloed van exergaming
op de gezondheid van de leerlingen.
Samenvatting artikel
Het onderzoek ‘Move Towards Health –
exergames’ concludeert dat de klassieke vorm van fysieke activiteit niet kan
vervangen worden door exergaming. Wel kan exergaming een aanvulling of
alternatief vormen om de dagelijkse bewegingsnormen te behalen.
![]() |
Exergaming as a social activity |
Reflectie
Over het algemeen kan exergaming worden
beschouwd als een alternatief of aanvullend schooltool. Toch heb ik wat
bedenkingen wat betreft de integratie van de consoles in de lessen. Het
vervangt de fysieke inspanning niet, ook zijn de inspanning altijd op lage tot
matige intensiteit. Grote financiële middelen zijn nodig voor het aanschaffen
van zo’n consoles en de situationele interesse daalt naarmate de leerlingen de
consoles gebruiken. Uit een studie van Haichun Sun, 2013 toonde de onderzoekers
aan dat de situationele interesse voor exergaming afneemt met herhaalde ervaringen
over een lange tijd.
Waar de onderzoekers volgens mij moeten
naar streven is om een vorm van exergaming te ontwerpen zodat dit meerdere
voordelen zou leveren tijdens de les. Idealiter zou dit als een educatief tool moeten
worden gebruikt dat de leerlingen ook tijdens niet-bewegingslessen constant in
beweging houdt. Dit moet leiden naar een hogere interesse van de leerlingen als
een grotere participatie om uiteindelijk tot een beter leerklimaat te komen.
Bronnen
Artikel
Wetenschappelijke literatuur
Sun, H. (2013). Impact of exergames
on physical activity and motivation in elementary school students: A
follow-up study. Journal of Sport and Health Science, 2(3), 138-145.
Ennis, C. D. (2013). Implications
of exergaming for the physical education curriculum in the 21st century.
Journal of Sport and Health Science, 2(3), 152-157.
|
|
Exergames lijken me een goede zaak en het is niet verbazend dat dit de motivatie van de leerlingen sterk verhoogd. De vraag is echter: motiveert het hun om die exergames te spelen of om in het algemeen te bewegen?
BeantwoordenVerwijderenAls het hun enkel motiveert om exergames te spelen is dat aan lichamelijke beofening die gewonnen is, maar iedealer wijze zou het ook goed zijn om hun te motiveren om in het algemeen te motiveren.
Ik volg uw mening betreffende de hoge kostprijs voor de integratie van de exergames en de vrij lage intensiteit van de inspanning tijdens het beoefenen van de games.
BeantwoordenVerwijderenNochtans is uit onderzoek gebleken dat sommige exergames wél bijna eenzelfde intensiteit behalen als de echte sport, met als voorbeeld het boksen.
Dit in combinatie met enkele andere voordelen van exergames (de games liggen in lijn met de jeugd hun leefwereld) , zorgt er wel voor dat ik voorstander ben om toch enkele initiatielessen te introduceren. Uiteraard rekening houdende met het soort spel, hoeveel leerlingen tegelijk kunnen gamen,...
Uw opmerking omtrent het ontwerpen van een nieuwe vorm van exergames met meer voordelen is volledig terecht. Ik vind het een goed idee om iets te ontwikkelen die ook gebruikt kan worden in niet-bewegingslessen. Zelf zou ik ook aanraden om eventueel exergames in de school beschikbaar te stellen tijdens speeltijden en pauzes.