vrijdag 1 april 2016

NOFP van en voor jongeren - nooit van gehoord? Lees dan even verder…

NOFP, ik kende het (ook) niet. Het staat voor Not Only For Profit. En dat is de fundering voor een nieuw online discussieplatform dat op 15 april 2016 gelanceerd zal worden, het heet www.youthtalks.be en it buzzes around. Nu al!

Het platform geeft lees- en schrijfrechten aan jongeren (14-30-jarigen) en enkel leesrechten aan de andere leeftijdscategorieën. De grootste verschillen met de reeds bestaande online discussiemogelijkheden (zoals Facebook, Twitter, lezersbrieven bij HLN artikels, etc), zijn:

  1. Publicaties worden vooraf gescreend —> zo zal er niets in strijd met de lokale strafwetgeving getolereerd worden
  2. Publicaties worden gepost in een pro of contra kamp —> lezers worden verplicht om het probleem van twee kanten te zien
  3. Akkoord gaan met een publicatie geef je weer met een I-talk button —> elke gebruiker is gekend bij het platform, maar mag anoniem blijven op het platform
  4. Met het verdiende geld wordt een maatschappelijke winst nagestreefd —> 50% gaat naar YouthTalks zelf, de publicerende jongere èn een goed doel aangeduid op de hoofdpagina krijgen de andere helft

Hassan Al Hilou (16) is alvast een mooi Brussels voorbeeld van zo'n digitale leider waarover Rosanne Ceuppens gisteren berichtte. Hij is jong, woont in Ninove, loopt school in het KA Anderlecht, en  is "moslim en van Iraakse origine" (zijn eigen parmantige voorstelling in BDW, 2016).
De jonge ondernemer heeft het hart op de juiste plaats en het brein in volle actie. Met YouthTalks verplicht hij tot een intelligenter discours: de pro-lezers worden geforceerd om ook de argumenten van de contra-mening te lezen. Dit is zeer innovatief en bijzonder nodig en nuttig in een samenleving waarbij ook volwassenen het moeilijk hebben om zich een genuanceerd beeld van het debat te vormen (zie ook mijn vorige blog, m.b.t. o.a. mediawijsheid).

Wellicht is hij bovendien ook een sociale leider die beseft dat je pas verder kan als de mensen achter je jou helpen duwen. Hij omringt zich met anderen die meer kennis van zaken hebben voor het gedetailleerde concept en de bouw van zijn platform. Op dit moment werkt hij met 4 stagiairs-webdesigners en 22 vrijwilligers (allen afkomstig van de VUB, Odisee Hogeschool Brussel, Karel de Grote Hogeschool en Universiteit Antwerpen).
Verder is hij niet naïef: hij wil ook geld verdienen met zijn forum, en dat kan hoopgevend zijn voor de toekomst. Het model heeft zo minder kans om een stille dood te sterven bij gebrek aan middelen wanneer het beginnersenthousiasme wat uitgewerkt is.

Is dan alles rozegeur en maneschijn?
De realiteit zal moeten uitwijzen, maar het spreekt voor zich dat ik voor elk goed punt een negatieve kritiek kan bedenken. Gemakkelijk zelfs. Zal ik?

  1. Allé, dan, straks, als er eventueel veel geld mee te verdienen valt, verkoopt hij de boel en krijgt de platte commercie vrij spel.
  2. Een redactieteam dat de publicaties vooraf screent? Hebben die mensen dan een journalistieke of juridische achtergrond? En zo ja, geeft dit wel vertrouwen tegenwoordig. De journalistieke berichtgeving is ook in neutrale kranten niet bij machte om zeer snel en correct op de bal te spelen. Meestal lukt de snelheid wel, de correctheid echter minder.
  3. Pro en contra zijn op zich al beladen termen, wie beslist over de verwoording van de stelling. Want afhankelijk daarvan kom je in een pro of contra "kamp" terecht. Opletten daarmee.
  4. Anonimiteit op een forum leidt vaak tot lelijke zinnen. Hoelang zal het redactieteam daarop kunnen reageren. Wordt het censuur, dan verliest het forum zijn kracht. Krijgt iedereen het te lezen, verzanden we dan in de scheldtirades zoals we ze kennen uit de online lezersbrieven?

Wat mij betreft, maar noem me gerust een fatalistische optimist (tegen beter weten in en omdat ik niet anders kan): ik geloof in dit project. Ik wens Hassan Al Hilou en zijn collega's veel succes. Ik zou graag zijn redactieteam een keer gaan bezoeken en zodra dit ook mogelijk is, plan ik het als schooluitstap met mijn jongeren tijdens een les cultuurwetenschappen. Ik raad ook alvast mijn lezers hier aan om de nieuwe afkortingen YT en NOFP te internaliseren…

Enne, als je dit wil opvolgen, voeg hem toe aan je Twitter-account.

Beste wensen,
Katleen


Meer weten?
Brussel Deze Week 1519, pp 8-9  https://issuu.com/brusselnieuws.be/docs/binder1516/1
http://www.wijsteunencreativiteit.be/project/77
http://www.brusselnieuws.be/nl/video/tvbrussel/jongste-ondernemer-van-ons-land-lanceert-online-opinieplatform

2 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig initiatief, en dat van een jongen van 16, zeer ambitieus en gedreven. Ik kijk er naar uit! Wel vraag ik me af hoe dat financiële model in elkaar zit. Moet je een abonnement aanvragen? Dan wordt het platform voor jongeren al een stuk minder toegankelijk. En wie gaat zich inderdaad bezig houden met het 'censureren' van berichten. Dat is ook nog eens een fulltime job zoals Hassan zelf al aangeeft. Ook hoop ik dat ze de mogelijkheid bieden aan jongeren om aan te geven dat ze bijv van mening veranderd zijn. Het is belangrijk om niet alleen te zien dat anderen een andere mening kunnen hebben, maar dat ze ook naar elkaar luisteren en daarvan leren in plaats van enkel discussieren om 'gelijk te krijgen'. Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd en vind het leuk dat jongeren zo worden gestimuleerd hun mening te geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog twee dagen en we zullen er meer over weten!

    BeantwoordenVerwijderen