vrijdag 1 april 2016

Het gamen zal de les lichamelijke opvoeding (tot nu toe) nooit vervangen!

Inleiding

Group fitness: iDance
Het verschil tussen exergames en klassieke videogames is het gebruik van het lichaam tijdens het gamen in plaats van klassieke controllers. Grote maatschappijen zoals Sony zijn enorme bedragen aan het investeren in de ontwikkeling van fysieke fitness en role-playing software. Een paar jaar geleden kwam Sony met hun EyeToy dat bewegingen kon waarnemen en deze integreren in een spel. Op de dag van vandaag is de concurrentie groot (Nadler, D., 2008).
Exergaming vormt nieuwe mogelijkheden voor docenten en studenten om de fysieke activiteit uit te breiden in de lessen lichamelijke opvoeding (Ennis, C. D., 2013). 
Het artikel "verbeteren beweginggames de fitheid van jongeren?" is een samenvatting van het onderzoek ‘Move Towards Health – exergames’ van de KULeuven. Het onderzoekt de invloed van exergaming op de gezondheid van de leerlingen.

Samenvatting artikel

Het onderzoek ‘Move Towards Health – exergames’ concludeert dat de klassieke vorm van fysieke activiteit niet kan vervangen worden door exergaming. Wel kan exergaming een aanvulling of alternatief vormen om de dagelijkse bewegingsnormen te behalen.
Exergaming as a social activity
Exergaming zou volgens het onderzoek het klassiek gamen verminderen en de motivatie verhogen om te bewegen voor de minder actieve leerlingen. Het vergt een lichte tot matige fysieke inspanning, dit levert dus een bijdrage aan de fysieke gezondheid van jongeren. Fysieke voordelen worden behaald door exergaming bij een voldoende hoge frequentie over een lange duur. Het samenspelen is belangrijk, zeker bij meisjes en bij de jongste kinderen. Volgens het onderzoek zou exergaming op school en in de les LO kunnen gebruikt worden, toch vervangen ze de sportbeoefening niet. De barrière om te bewegen kan verlaagt worden door exergaming, het kan zo nuttig zijn bij bijvoorbeeld een gewichtsverliesprogramma. Ennis, C. D. Kwam in zijn onderzoek in 2013 tot dezelfde vaststelling. Uit zijn studie bleek dat studenten die terughoudend zijn om deel te nemen aan sportgebaseerde traditionele programma's, comfortabel waren bij deelname aan Wii-spelen (exergame) met andere studenten. Uit het onderzoek van de KULeuven werd ook ondervonden dat bij revalidatieprogramma’s exergames een positief effect zouden hebben indien ze gebruikt worden in de vorm van een training.

Reflectie

Over het algemeen kan exergaming worden beschouwd als een alternatief of aanvullend schooltool. Toch heb ik wat bedenkingen wat betreft de integratie van de consoles in de lessen. Het vervangt de fysieke inspanning niet, ook zijn de inspanning altijd op lage tot matige intensiteit. Grote financiële middelen zijn nodig voor het aanschaffen van zo’n consoles en de situationele interesse daalt naarmate de leerlingen de consoles gebruiken. Uit een studie van Haichun Sun, 2013 toonde de onderzoekers aan dat de situationele interesse voor exergaming afneemt met herhaalde ervaringen over een lange tijd.
Waar de onderzoekers volgens mij moeten naar streven is om een vorm van exergaming te ontwerpen zodat dit meerdere voordelen zou leveren tijdens de les. Idealiter zou dit als een educatief tool moeten worden gebruikt dat de leerlingen ook tijdens niet-bewegingslessen constant in beweging houdt. Dit moet leiden naar een hogere interesse van de leerlingen als een grotere participatie om uiteindelijk tot een beter leerklimaat te komen.

Bronnen

Artikel

Verbeteren beweeggames de fitheid van jongeren? (laats geraatpleegd op 27/3/2016)
Link

Wetenschappelijke literatuur
Sun, H. (2013). Impact of exergames on physical activity and motivation in elementary school students: A follow-up study. Journal of Sport and Health Science, 2(3), 138-145.        

Ennis, C. D. (2013). Implications of exergaming for the physical education curriculum in the 21st century. Journal of Sport and Health Science, 2(3), 152-157.

Nadler, D. (2008). Exergaming: Cardiovascular fitness in immersive virtual environments. Learning and Leading with Technology, 35(8), 28.

Media

Photo "Exergaming as a social activity" Link (laatst geraadpleegd op 27/03/2016)
Photo "iDance" Link (laatst geraadpleegd op 27/03/2016)




2 opmerkingen:

  1. Exergames lijken me een goede zaak en het is niet verbazend dat dit de motivatie van de leerlingen sterk verhoogd. De vraag is echter: motiveert het hun om die exergames te spelen of om in het algemeen te bewegen?

    Als het hun enkel motiveert om exergames te spelen is dat aan lichamelijke beofening die gewonnen is, maar iedealer wijze zou het ook goed zijn om hun te motiveren om in het algemeen te motiveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik volg uw mening betreffende de hoge kostprijs voor de integratie van de exergames en de vrij lage intensiteit van de inspanning tijdens het beoefenen van de games.
    Nochtans is uit onderzoek gebleken dat sommige exergames wél bijna eenzelfde intensiteit behalen als de echte sport, met als voorbeeld het boksen.
    Dit in combinatie met enkele andere voordelen van exergames (de games liggen in lijn met de jeugd hun leefwereld) , zorgt er wel voor dat ik voorstander ben om toch enkele initiatielessen te introduceren. Uiteraard rekening houdende met het soort spel, hoeveel leerlingen tegelijk kunnen gamen,...

    Uw opmerking omtrent het ontwerpen van een nieuwe vorm van exergames met meer voordelen is volledig terecht. Ik vind het een goed idee om iets te ontwikkelen die ook gebruikt kan worden in niet-bewegingslessen. Zelf zou ik ook aanraden om eventueel exergames in de school beschikbaar te stellen tijdens speeltijden en pauzes.

    BeantwoordenVerwijderen