donderdag 7 maart 2013

“Als de lessen saai zijn, game ik een beetje”


“Als de lessen saai zijn, game ik een beetje”

Tijdens de eerste les onderwijstechnologie hebben we zowel de voor- als de nadelen aangehaald waarom er (al dan niet) meer technologie gebruikt zou moeten worden tijdens de lessen. Het volgende artikel gaat over een reporter die 1 dag het derde middelbaar in Sint-Niklaas volgt waar de boeken vervangen werden door een tablet.

Link: mediargus “Als de lessen saai zijn, game ik een beetje”

Korte samenvatting
Sinds september 2012 wordt er in het Onze-Lieve-Vrouw-Presentatie College te Sint-Niklaas gevraagd aan alle leerlingen om een tablet te kopen (ter waarde van € 470) om te gebruiken tijdens de lessen. Wanneer de bel gaat, zijn de jongens een spelletje aan het spelen en de meisjes foto’s aan het nemen met de tablet. Tijdens de verschillende lessen wordt de tablet gebruikt, zelfs tijdens de lessen lichamelijke opvoeding.

Reflectie
In het artikel ben ik verschillende pro’s en contra’s tegengekomen en na het lezen van het artikel weet ik nog steeds niet of het al dan niet goed is om de studenten met een tablet te laten werken tijdens de lessen…

De leerkracht chemie, An Van Haut, vertelde het volgende: “ … nu hadden we plots zo’n tablet ter beschikking. Dat creëerde zo veel meer mogelijkheden om chemie in de klas extra interessant te maken. We hebben een app waarmee we driedimensionale beelden van moleculen maken. Veel leuker dan plastic.” (Spoormakers, 2012).
-> Ik vind het heel goed dat er nu veel meer opties zijn om de leerstof aan de leerlingen over te brengen maar ik heb mijn twijfels dat hierdoor de authenticiteit van bepaalde zaken toch niet verloren zal gaan. Het in elkaar steken van allerlei plastieken moleculestructuren of het werken met een erlenmeyer tijdens de lessen chemie is pure nostalgie.

Een leerling zei: “Mevrouw, ik heb in die groene kader iets aangeduid en nu kan ik niet meer lezen”. Een andere leerling had iets geschreven waar het helemaal niet moest staan en was hierdoor helemaal de draad kwijt (Spoormakers, 2012).
-> De leerkracht kreeg constant technische vragen van de leerlingen over de tablet ipv over de les. Ik denk dat dit wel maar tijdelijk is want tegenwoordig hebben de leerlingen bij wijze van spreken al een computer vanaf de geboorte.

Voor de les geschiedenis heeft de leerkracht zelf een site gemaakt waarop de leerlingen allerlei informatie moeten verzamelen. “Deze helft van de klas zoekt op wanneer Michelangelo zijn David beeldhouwde, waar het beeld staat, van welk materiaal het is gemaakt en tot welke kunststroming we Michelangelo rekenen. De andere helft zoekt naar de geschiedenis van het schilderij Guérnica van Picasso, en wanneer het schilderij naar Spanje is gekomen." (Spoormakers, 2012).
-> Dit vind ik een zeer goed idee om de leerlingen bij de lessen geschiedenis te betrekken. De meeste studenten vinden het vak ‘vrij saai’ en op zo een manier is het wel veel leuker voor de studenten.

Op de mededeling van de leerkracht wiskunde dat 'we er eerst voor zorgen dat we op ons tablet kunnen werken', klinkt een gefluisterde 'Yes!' door de klas. Veel gerekend wordt er niet, want boeken downloaden, beveiligingscodes intikken en applets installeren kost tijd.(Spoormakers, 2012).
->  Bij wiskunde heb ik de meeste vragen omtrent de tablet. Op zich vind ik het goed dat er direct een rekenmachine opstaat maar om echt de wiskundelessen te volgen/geven denk ik dat dit niet zo een goed idee is. Wiskundige bewijzen zijn niet zo evident om te begrijpen en door ze gewoon eens door te scrollen denk ik niet dat de gemiddelde student dit begrepen zal hebben. Ook oefeningen maken, lijkt een probleem want allerlei formules op een tablet schrijven, is niet zo evident.

Als laatste wil ik het nog even over L.O. hebben. “Karla Van Ruyskensvelde, leerkracht toestelturnen in het derde jaar Sport- Wetenschappen, roept Robin naar voren. Robin is turner met olympische dromen, en dus de geknipte Chinese vrijwilliger om de moderniteit in de turnles te introduceren. Hij voert een perfecte handstand-koprolcombinatie uit, terwijl de leerkracht zijn oefening filmt. "Zo zullen we jullie turnoefeningen perfect kunnen analyseren, met behulp van een speciale app die professionele sporters ook gebruiken”
->  Ik vind het zeer spijtig dat echt overal de tablet gebruikt wordt. Zelfs tijdens het sporten zijn ze niet meer gerust. Ik denk (zeker in het middelbaar) dat L.O. een uitlaatklep is voor de meeste leerlingen om eventjes weg te zijn van alles. Lekker ravotten moet ook kunnen zonder technologie vind ik.

Kortom
Voor bepaalde vakken vind ik de tablet zeker en vast een goede aanwinst zoals bijvoorbeeld voor geschiedenis en aardrijkskunde. Voor andere vakken, zoals bijvoorbeeld voor wiskunde en L.O., vind ik het gebruik van een tablet veel minder efficiënt.

Ook voor de gezondheid van de kinderen is het niet echt aan te raden om constant met de tablet te werken omdat het gewoon niet goed is voor de ogen en nek. Anderzijds hoeven de leerlingen niet meer te slepen met grote, zware rugzakken.

Hetzelfde geldt voor het papier. Enerzijds zullen ze veel minder papier verspillen wat goed is voor het milieu maar anderzijds zullen ze het schrijven verleren wat ik dan ook weer belangrijk vind.

Naar mijn mening zijn er veel voordelen maar toch ook wel veel nadelen aan verbonden. Het afwegen van de voor- en nadelen is niet evident en persoonlijk weet ik niet of ik voor of tegen de tablet moet zijn. Het is goed voor een gedeelte van de lessen maar daarbij moeten we ons ook de vraag stellen: is iedereen in staat om € 470 uit te geven aan een tablet voor een kind dat dan maar af en toe gebruikt wordt tijdens de lessen?

Bron
Spoormakers, S. (8 september 2012). Onze reporter gaat één dag naar school waar tablet boeken vervangt, Het Laatste Nieuws, p.8.

7 opmerkingen:

  1. Wat LO betreft, volg ik je volledig, maar wat wiskunde betreft, zou ik graag het volgende opmerken. Net zoals elke computer laat een tablet de leerlingen toe om individueel online te gaan naar bijvoorbeeld een electronische leeromgeving waar zich, in het geval van wiskunde, een leertraject kan bevinden, zeg maar een online cursus bestaande uit uitleg over een bepaald onderwerp, mooi voorzien van grafieken, schema's, GeoGebra applets, enz., gevolgd door een tussentijdse (formatieve) evaluatietoets. In functie van de toetsresultaten kan de leerling ofwel verder naar het volgende hoofdstuk, ofwel volgt er bijkomende uitleg (remediëring). En dit allemaal individueel en gedifferentieerd (in functie van de resultaten op de toetsen). De leerlingen zijn individueel (en dus rustig) bezig, de software zorgt zelf voor de nodige differentiatie... de natte droom van elke leerkracht, niet? Problemen zijn de technologische drempels en vooral het ontwikkelen van dergelijke online leertrajecten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Peter, kan je ons verwijzen naar inkijkvoorbeelden? Lijkt me zeer interessant!

      Verwijderen
  2. Misschien moet men wel verder durven denken. En zelf wel aan gamen denken. Dit kan helpen in verschillende branches en vakgebieden. Zie de artikelen onderaan van de knack en humo. Bij knack spreekt men enkel van artsen, bij humo refereren ze naar een onderzoek van "ook getest op mensen" (VRT) waar men het zelf breder durft denken. Dus als het saai is gamen, lijkt me in bepaalde vakgebieden niet zo slecht. Want je verbetert dan toch maar je skills.

    "Wii doet chirurg beter presteren


    Gamen met de Wii-spelconsole is niet alleen goed om couch potatoes uit hun zetel te krijgen of luie kinderen toch aan het 'sporten' te krijgen; nu zou de Nintendo Wii zelfs de prestaties van chirurgen in de operatiekamer bevorderen.

    Dat blijkt althans uit een Amerikaans wetenschappelijk onderzoek, dat het magazine New Scienticst publiceert. Al maken de onderzoekers meteen de kanttekening dat dit niet voor alle games geldt. Wat zwaaien met de draadloze controller om een virtueel tennisracket te laten bewegen, zal echt niet veel uithalen, stellen de onderzoekers. Wat wél een positieve invloed heeft, zijn precisiegames zoals Marble Mania waarbij je met erg subtiele hand- en polsbewegingen tewerk moet gaan.

    Een aantal chirurgen in opleiding speelden drie uur lang op de Wii, waarna ze tijdens een virtuele operatie preciezer presteerden. Uit het onderzoek komt naar voor dat gamende chirurgen hun instrumenten veel nauwkeuriger hanteren. Overigens hebben de onderzoekers nu wel geld geroken: ze zijn van plan om een chirurgisch trainingsprogramma voor de Nintendo Wii te ontwikkelen. Niet als game trouwens, maar als echte training voor chirurgen in de derde wereld.
    http://datanews.knack.be/ict/nieuws/wii-doet-chirurg-beter-presteren/article-1194718408602.htm#"

    En humo
    Van Looy «De redactie van het Eén-programma 'Ook getest op mensen' heeft me net dezelfde vraag gesteld, en het antwoord is: ja. Bewezen positieve effecten zijn er op gebied van ruimtelijk inzicht, multitasking, en alertheid in situaties waar er veel noise is - daarin moeten bijvoorbeeld de veiligheidsmensen uitblinken die in luchthavens de inhoud van de handbagage controleren.

    »Er is ook onderzoek gebeurd bij chirurgen: veel kijkoperaties worden geoefend met behulp van simulatoren, en gamende chirurgen blijken daarbij een véél vastere hand te hebben dan hun niet-gamende collega's. Zo weet je meteen door wie je moet laten opereren.»
    http://www.humo.be/actua/27548/pagina/2/niet-gamen-kan-uw-gezondheid-schaden-een-wetenschapper-spreekt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben zeker niet tegen de introductie van een tablet in de les. Ik denk dat de tablet kan ingeschakeld worden in elk vak en een meerwaarde kan bieden voor specifieke lessen binnen elk vak. Anderzijds ben ik voorstander van een gebruik met mate. Elke les van elk vak de tablet bovenhalen, gaat volgens mij vervelen en zal ten koste gaan van andere vaardigheden en attitudes die ook belangrijk zijn.

    Verder ben ik niet akkoord met het argument dat een tablet in “saaie lessen” zoals geschiedenis en aardrijkskunde, kan aangewend worden om het vak aantrekkelijker te maken. Vooreerst hoeven deze lessen zonder tablet helemaal niet saai te zijn. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat een tablet bovenhalen, de leerlingen kan prikkelen. Maar wanneer ervoor wordt gekozen om de tablet te gebruiken in de klas, mag - volgens mij - niet enkel de ‘motivatie van de leerlingen’ als argument worden aangedragen. Deze tablet kan en moet gebruikt worden om effectief een bijdrage te leveren aan het leerproces van de leerling. De tablet moet aangewend worden omdat het als leermiddel de juiste ondersteuning biedt voor het bewerkstelligen van specifieke inhoudelijke lesdoelen, attitudes en vaardigheden in die bepaalde les.

    De technische kant van het gebruik van een tablet, baart mij persoonlijk zorgen. Zelf ben ik niet erg technisch aangelegd. Hoewel de kennis van de leerlingen misschien wel vooruit gaat, moet de leerkracht ook in staat zijn om te werken met de technologie. Wordt het de taak van de leerkracht om apps, programma’s of systemen te ontwikkelen voor zijn/haar vak?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me volledig vinden in je argumentatie rond het gebruik van tablets in 'saaie lessen'.
      Van het gebruik van tablets ben ik zeker voorstander, op de voorwaarde dat dit niet gedaan wordt om de leerlingen op die manier te motiveren. Dat kan je ook op andere manieren, die vaak praktischer, goedkoper, gebruiksvriendelijker, etc zijn. Aangezien er wordt gevraagd aan de leerlingen om deze tablet aan te kopen, wat toch meteen een grote kost inhoudt, mag 'plezier tijdens de les' niet de enige drijfveer zijn.

      Introductie van een tablet in je school moet wel overwogen zijn. In de eerste plaats moeten de leerkrachten een extra bijscholing krijgen, want zoals je zegt, het is voor velen niet altijd even evident om met tablets te werken. Wat betreft de apps, moet de school hier ook op anticiperen. Welk nut heeft het als de school aandringt op technologische ontwikkeling, terwijl niet alle noodzakelijke elementen hiervoor beschikbaar zijn?

      Verwijderen
  4. Moeten we bij de vraag naar het al dan niet gebruiken van tablets en andere middelen niet systematisch de link maken met de doelstellingen die we vooropstellen bij het leergebeuren en testen of we die doelstellingen al dan niet voller (effectiever) of sneller/beter (efficienter) bereiken? En of we met het gebruik ervan eventueel geen al dan niet gewenste doelstellingen toevoegen aan het leergebeuren?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tablets maken mooie én leerrijke projecten mogelijk waarbij tweerichtingsverkeer tussen leerlingen en leerkrachten tot stand komt. Kijk eens naar het filmpje over dit project http://www.allesoverjeugd.be/nieuws/leeslabo-sint-lieven-wint-gentse-finale-van-ischool . Links naar de vijf blogs die de klassen in Gent maakten kan je hier vinden : http://www.iatschool.be/

    Wat mij opvalt is dat deze technologische onderwijsvernieuwing ontwikkeld wordt buiten het onderwijs door jeugdwerkers... Via dit project kunnen drie keer vijf scholen aan de slag en dat is toch veel te weinig ?

    BeantwoordenVerwijderen