woensdag 26 maart 2014

App die gsm's uitschakelt in school

Artikel uit Het Laatste Nieuws

Samenvatting
In Zuid-Korea is er een nieuwe app op de markt genaamd 'iSmartKeeper'. De app maakt het mogelijk voor leerkrachten of scholen om elke gsm in het schoolgebouw te vergrendelen vanop afstand. Dit kan dankzij een GPS signaal. Via een keuzemenu kan men opteren om alle gsm's te vergrendelen, enkel noodoproepen toe te staan of alle apps af te sluiten.
De app vertoont nog enkele kinderziektes. Toch adviseert de regering van Zuid-Korea dat de scholen de app gaan invoeren.

Reflectie
Ik weet nog dat ik als puber zelf in de les zat te sms'en. Ik was op die momenten inderdaad niet mee met  de les en dan moest ik mijn klasgenoten storen om te kijken wat ik gemist had. Ik denk dat het - met de moderne smartphones - vandaag nog erger moet zijn. Je kan niet alleen sms'en maar ook razendsnel apps downloaden en beheren. Ik denk dat de meerderheid van de leerlingen zit de hele tijd  te Facebooken of the Foursquaren, ook tijdens de lessen. Volgens een Zuid-Koreaans onderzoek is 18 procent verslaafd aan hun gsm, wat gelijk staat aan een gebruik van meer dan zeven uur per dag. Deze jongeren zouden tekenen vertonen van angst en depressie eens ze hun mobiel niet bij de hand hebben. Alsof er een deel van hun ontbreekt.
De opkomst van de 'iSmartKeeper' app zou zo'n compulsief gedrag in de kiem kunnen smoren of zelfs kunnen voorkomen. Bovendien is een goed alternatief voor andere drastische maatregelen zoals het inleveren van gsm(s) bij het betreden van het schoolgebouw. Het is immers niet voldoende om gebruik van de gsm te verbieden in de schoolomgeving. Leerlingen trappen deze regel vaak aan hun laars. Weggestoken onder de banken zijn ze toch bezig met hun gsm. De nieuwe app maakt dat hun gsm vergrendeld is binnen het schoolgebouw en dus onbruikbaar op school. De leerlingen hebben dus weer "tijd" om op te letten tijdens de lessen.
Ik denk wel dat het nog wat voorbarig is om de app al te gaan gebruiken. Er zijn immers nog kinderziektes weg te werken: gsm's blijven bijvoorbeeld te lang geblokkeerd. Bovendien bestaat er enkel een Android versie van de app. Volgens mij is het verstandiger om de app eerst helemaal te optimimaliseren en uitgebreid te testen alvorens hem in te voeren in alle scholen.
Verder is er de vraag hoe de leerlingen zullen reageren. Misschien helpt de 'iSmartKeeper' app spijbelen wel in de hand. Zo kunnen er leerlingen zijn die beslissen om niet naar school te gaan zodat ze kunnen gamen. Een andere optie is dat ze al hun vrije tijd gaan steken in het omzeilen of 'hacken' van de app. Ook dit zou eerst uitvoerig moeten onderzocht en/of uitgetest worden.



Bronnen
Nam I., A Rising Addiction Among Youths: Smartphones. The Wall Street Journal.
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424127887324263404578615162292157222

Engelstalig artikel met filmpje: http://www.theverge.com/2014/3/20/5528842/korean-schools-block-smartphones-in-class-ismartkeeper

5 opmerkingen:

  1. In België is het niet toegestaan dat men de telefoonverbinding tussen een operator en haar klanten stoort. Telefonie, sms, gebruik van apps zijn diensten waar de klant voor betaalt en daar mag je niet tussen komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De relatie tussen een operator en haar klanten wordt inderdaad strikt geregeld. Zuid-Koreaanse initiatieven ten spijt...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Naast het feit dat het niet toegestaan is in België, vind ik deze app een beetje drastisch. Als een leerling geen gsm mag gebruiken in de les, dan moet de leerkracht en de begeleider hier op toezien. De leerlingen kunnen zo misschien wat zelfdiscipline aangeleerd krijgen. 'De verleiding weerstaan'. Als je iets afneemt wat van hem of haar is, kan het soms alleen maar erger maken. Duidelijke regels moeten volgens mij volstaan.

    Of, laat de leerlingen hun gsm gebruiken, maar op een manier dat het kan bijdragen tot de les.

    Zo heb ik op een bijscholing voor de lichamelijke opvoeding kennis gemaakt met het integreren van ipads in de les LO. De app om QR-codes te lezen zou zelfstandig werk kunnen bevorderen. Dit kan je ook integreren in een les wiskunde. Achter elke code zit bijvoorbeeld een oefening.

    Er zijn volgens mij zeer veel mogelijkheden. En als de leerling echt niet wil opletten, zal hij / zij wel een manier vinden om niet op te letten, een gsm op zak of niet,...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga eigenlijk volledig akkoord met Sofie. Als de leerlingen niet willen opletten zullen ze dat ook niet doen, met of zonder gsm. Zo kunnen ze tijdens je les met hun huiswerk bezig zijn, of vlug nog iets checken voor een toets in de namiddag, of met de buren babbelen... Bij ons op school moeten leerlingen hun gsm uitschakelen vanaf het moment dat ze door de schoolpoort zijn. Als leerlingen hun gsm toch gebruiken tijdens de les wordt deze door de leraar afgepakt en krijgt de leerling zijn gsm pas de vrijdagnamiddag terug. Dit vind ik eigenlijk ook drastisch en vaak krijgt de school ook klachten van de ouders. Begrijpelijk.

    Mijn eigen regel is meestal: als je telefoon in de klas rinkelt moet je de volgende dag chocolade brengen voor iedereen. Ze vinden het een leuk concept en ik heb nog nooit een telefoon horen rinkelen. Maar het hangt veel af van de klassfeer. In een klas met veel rumoer en storend gedrag kan je dat principe misschien minder gemakkelijk toepassen.

    Eén keer was mijn gsm plat en ik wou een video op Youtube laten zien. Wat was ik toen blij dat een leerling me zijn gsm voorstelde om toch de oefening te kunnen doen. Drie weken geleden heeft mijn eigen gsm in de klas gerinkeld. Hij staat altijd op stil maar een foutje kan gebeuren. Wie ben ik dan om me kwaad te maken als het bij leerlingen gebeurt? Ik heb toen chokotoffs voor de hele klas meegebracht.

    Het gsm-debat is zeker niet zwart-wit. En we mogen niet vergeten dat hoe meer iets verboden wordt, hoe verleidelijker het ook wordt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind ook dat het heel drastische maatregel is en er zijn inderdaad betere intiatieven (zoals de chocolade-afspraak). Ik denk dat de blokkade eerder is ontworpen om onmogelijk te maken voor leerlingen om nog met hun gsm te spelen. Het gaat immers niet alleen over het storend geluid van een berichtje of een oproep, maar om de toenemende telefoonverslaving tegen te gaan. Zoals eerder gesteld geloof ik dat vele leerlingen tijdens de lesuren hun gsm gebruiken en zo het leerproces te verstoren. In sommige scholen moeten gsm bij aanvang van de les ingediend worden zodat leerlingen hem niet kunnen gebruiken. De iSmartKeeper zorgt er voor dat deze maatregel niet meer hoeft.
    Anderzijds denk ik ook wel dat het niet de taak van de school is om ecxessief gsmgebruik tegen te gaan. Leerkrachten kunnen inderdaad op andere manieren reageren op gsmgebruik in de klas. Ik begrijp bovendien dat de maatregel in België niet kan toegepast worden: als betalende klant wil je inderdaad niet de gsm onbruikbaar is voor een aantal uren per dag.

    BeantwoordenVerwijderen